Vintertur Lunndörrsfjällen

Gick en tur i området en helg i april, Tossåsen - Lundörren, runt till Tronnan och Storådörren tillbaka med en avstickare upp på Norra Storådörrsfjället. Rekomenderas!

Men logistiken till Tossåsen tror jag är rätt strulig om man kommer med tåg söderifrån, då går det nog snabbare att ta sig upp till Vålådalen och skida in till Lundörrstugan och få en skiddag extra istället för att bränna en dag på buss från Östersund.
 

Bilagor

  • Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    73.4 KB · Visningar: 401
Gick en tur i området en helg i april, Tossåsen - Lundörren, runt till Tronnan och Storådörren tillbaka med en avstickare upp på Norra Storådörrsfjället. Rekomenderas!

Men logistiken till Tossåsen tror jag är rätt strulig om man kommer med tåg söderifrån, då går det nog snabbare att ta sig upp till Vålådalen och skida in till Lundörrstugan och få en skiddag extra istället för att bränna en dag på buss från Östersund.

Tack, ser bra ut! Med buss från Östersund är vi i Åsarna 08.15 och så taxi därifrån, så bör vara på skidor kring 10-10.30. Slipper gärna gå två gånger kring Vålådalen där det kan antas vara lite mer folk.
 
Gick en tur i området en helg i april, Tossåsen - Lundörren, runt till Tronnan och Storådörren tillbaka med en avstickare upp på Norra Storådörrsfjället. Rekomenderas!

Men logistiken till Tossåsen tror jag är rätt strulig om man kommer med tåg söderifrån, då går det nog snabbare att ta sig upp till Vålådalen och skida in till Lundörrstugan och få en skiddag extra istället för att bränna en dag på buss från Östersund.

Hur var toppturen förresten?
 
Hur var toppturen förresten?

Går ofta på topptur på randogrejer för åkningens skull, nu hade jag vanliga turskidor o stighudar. Det går utmärkt om det är bra före, det är aldrig speciellt brant från den sidan som samlar mkt snö.

Det är verkligen en superfin topp att gå för utsikten o upplevelsens skull.

Man får verkligen känslan av att vara mitt i jämtlandsfjällen med utsikt från Ansätten i norr till Sonfjället i syd, en sträcka på ca 20 mil. Toppen sticker upp något över både synner storådörrsfjället och topparna kring lundörren o lillådörren så hela västra fjällen syns väl med skarsmassivet, helags o sylarna. I öst anas
Storsjön bortom oviksfjällen och i SÖ breder Ljungans övre dalgång med dess vida skogar ut sig innan höjdryggen flatruet-vemdalsskalet tar vid.

Så har du bra väder kan det verkligen rekommenderas. Ta med en kikare o en fjällkarta och njut ett tag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
starkmjoelk Sen vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
vandrafjäll Bivy på längre vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Vintertur i jakt på kyla och ensamhet Turskidåkning 1
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
Per_Hansson Novis på vintertur Turskidåkning 11
Erer Vintertur från Sulitelma Turskidåkning 2
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Tone Vintertur i Värmland Turskidåkning 5
sajberjohan Vintertur i Rogen Turskidåkning 3
jessica.loveblad_gmail.com Vintertur med 2 åring i tält Turskidåkning 7
StureSnöplog Boktips för vintertur? Turskidåkning 9
gaazmaa lägerteknik för vintertur Turskidåkning 65
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
Newlin Hänga med på lugn vintertur ? Turskidåkning 2
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
snurr Planleringskarta vintertur - Sydnorge Turskidåkning 0
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3
zeilon vintertur, utrustning... Turskidåkning 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...