Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise

Helikoptrarna stör väl antingen de har tillstånd eller inte.

Jag tror att alla, inklusive killarna som flög, har fattat att de bröt mot reglerna nu. ;)

Här tror jag Doktorn har helt rätt. Och jag tror inte vi kommer längre än så i frågan.

Vi har förstått att vi bröt mot reglerna. Men trodde verkligen inte att någon skulle bry sig. För oss är detta sätt att färdas på helt naturligt men vi är såklart lite "hemmablinda". Jag jämför detta med att gå med kniv i bältet i centrala Jokkmokk för att det är så jag upplever regelövertrampet.

Men det är uppenbart nu att jag hade fel.

Vill man fortsätta diskutera flygregler och hur man letar upp folk på nätet så tycker jag det kan göras i en ny tråd.
 
Jag tror att det är bra om ni raderar filmen från internet och dess forum (alt redigerar bort sekvenserna från Sarek och Stora Sjöfallets nationalparker) innan halva Europas skärmflygare tror att det är ok att flyga i Laponia;)
 
Jag tror att det är bra om ni raderar filmen från internet och dess forum (alt redigerar bort sekvenserna från Sarek och Stora Sjöfallets nationalparker) innan halva Europas skärmflygare tror att det är ok att flyga i Laponia;)

Det tror jag också vore bra. Redan idag kan man märka ganska stora kulturella skillnader mellan vandrare från Sverige och de andra nordiska länderna med vandrare som kommer från sydligare nejder. Där tycks man tycka att det är OK att sparka undan konservburkar och annat skräp under en sten. "Syns det inte, finns det inte", tycks dessa resonera. Att ta med sig sitt skräp ut ur Sarek tycks inte finnas i deras medvetande.

Hårddraget och generaliserande. Jag vet. Men det är de facto ett problem.
 
Det tror jag också vore bra. Redan idag kan man märka ganska stora kulturella skillnader mellan vandrare från Sverige och de andra nordiska länderna med vandrare som kommer från sydligare nejder. Där tycks man tycka att det är OK att sparka undan konservburkar och annat skräp under en sten. "Syns det inte, finns det inte", tycks dessa resonera. Att ta med sig sitt skräp ut ur Sarek tycks inte finnas i deras medvetande.

Hårddraget och generaliserande. Jag vet. Men det är de facto ett problem.
Bottnar ditt inlägg i någon faktiskt undersökning kring hur vandrare från olika länder skräpar ner i Sarek, eller är det bara en killgissning som grundar sig i rasism?
 
Rasism?

Alla vet att man är noggrannare med att plocka upp skräpet på sin egen tomt, sin egen gata, sitt eget kvarter, sin egen skog, osv.

Killgissning? Byt ut mot annat kön, etnicitet eller sexuell läggning så hör du hur det låter. Snygg antirasism.
 
Alla vet att man är noggrannare med att plocka upp skräpet på sin egen tomt, sin egen gata, sitt eget kvarter, sin egen skog, osv.
Det köper jag inte i det här sammanhanget. Och det är inte heller hur inlägget va formulerat. Jag med vänner har utövat friluftsliv på alla möjliga platser långt hemifrån utan att skräpa ner. Med den "faktan" borde vi stannat hemma. Tror själv att det är helt andra faktorer som påverkar vem som skräpar ner, men jag har inte sett nån undersökning på det som är generaliserbar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T [FILM] Vandring i Oviksfjällen Fjällvandring 2
mkruse Glad Midsommar - film :) Fjällvandring 0
John_T [FILM] Anarisfjällen Fjällvandring 6
John_T Vandring i Dunfjällen och Tronndalen [film] Fjällvandring 11
SnowFlax Film från vandring Katterjokk-Abisko Fjällvandring 4
Markus Sjöberg Vinterinspiration så här i sommartider, FILM! Fjällvandring 1
John_T Liten film från Lunndörren Fjällvandring 17
backyardflyer Fjällvandrings film Fjällvandring 3
davst Film från Hurrungane, Jotunheimen Fjällvandring 6
superted Tur og natur film av amatører. Fjällvandring 0
vastero Film från vandring i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
shadowfire Film från Helags 2010 Fjällvandring 2
Wilde Sau Sarek & Keb juli-08; kamvandring på film mm Fjällvandring 8
AndyandDog Good place to with hike with dog in Sweden/Norway in October? Fjällvandring 7
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Sarah_Lee Multi-day hike, middle Sweden Fjällvandring 3
Crimper Speed-hike i Idretrakten Fjällvandring 4
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
liquidmonkey Hike i Jotunheimen Fjällvandring 4
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Bradley30 Sarek and Kungsleden Fjällvandring 7
Joan Hiking in Norway and/or Sweden Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.