råd för långtidsboende i kåta

Hej allesammans! Hittade precis detta forumet när jag surfade på nätet och tänkte att detta verkar vara en bra plats att be om tips/köpråd på!

Jag vill först inleda med att skriva att jag uppskattar verkligen all hjälp samt alla idéer jag kan få av er.

Min tanke är att jag ska testa bo i en kåta eller liknande under fyra årstider med start i Mars 2019 till mars 2020, alternativt ännu längre om jag trivs med det.

Jag kan förklara lite kort varför jag är intresserad av att testa detta helhjärtat.

Jag ser det som ett experiment för att testa om jag trivs att bo såhär långsiktigt. Den viktigaste "valutan" för mig är tid och jag har inga intressen för tillfället som jag kan tjäna pengar på eller ens är intresserad av att göra det på.
Exempel på detta är filosofi, meditation, läsa böcker, bli bättre på att skriva, senare kanske börja plugga upp lite ämnen i skolan.

Kort sammanfattat så är jag trött på att jobba heltid och jag ser detta som en väg ut ur att slippa betala en massa räkningar, ett sätt att komma närmare naturen och i förlängningen mig själv samt minska min klimatpåverkan. Dessutom är jag i en period i mitt liv när jag kan göra detta, jag har inte barn, inget hus som måste betalas av etc. Inga förpliktelser i den bemärkelsen.

Jag bor i Blekinge så det är inga -30C vintrar här, klimatet generellt sätt känns inte som det största problemet. Snarare tvärtom så välkomnar jag alla årstider och vill uppleva dem på det här sättet.

Jag har sovit mer eller mindre i ett vanligt tvåmannatält under 13månader då jag och en polare cyklade 1900 mil ifrån Sverige till Singapore, tidvis igenom betydligt mycket värre klimat och utmaningar. Detta var ifrån slutet av september 2012 till Oktober 2013 när jag var 21 år, nu är jag 27.

Detta är dock mer tänkt att vara ett hem som är så trivsamt som det bara går.

Så nu till de praktiska frågorna/tankarna jag har. Ursäkta min ignorans.

1. Vilken kåta tror ni skulle kunna passa? Min budget är väl 30-40 tusen för denna. Förhoppningsvis billigare dock. Jag vill att den ska vara stor nog för att kunna ha en liten säng, kamin, kanske några korta bokhyllor av något slag. Det måste sjävklart finnas plats för att röra sig lite. Gärna plats för att kunna hänga upp lite kläder etc. Jag tänker mig typ 10P?

2. Vad är det klimatsnålaste sättet att värma upp tältet på? Är det endast ved som är aktuellt? Hur är det med fukt, kyla ifrån marken? Regn?

3. Ljus för att kunna läsa, gärna inte elektriskt, oljelampor kanske? Brandrisk? Jag vill fånga en mysig känsla i tältet och klarar mig helst helt utan elektricitet (förutom någon ficklampa för att använda i natten utomhus.

4. Kläder, några tips på vad jag behöver köpa? Jag hade uppskattat tips på märken som inte utnyttnar lågavlönade arbetare i typ Bangladesh för att dra ner priserna. Jag är redo att betala bra så länge jag vet att det är schyssta kläder mot naturen och arbetare. Tips på diverse material som passar de olika årstiderna?

5. Mat & ved hade jag tänkt köpa, det är ingen överlevnadsgrejj jag hade tänkt göra. Det lär väl få bli mest torrvaror? Jag har tidigare varit vegetarian och jag tänkte återgå till detta under denna perioden. Jag är inte kräsen så sätt, kan äta allt annat typ. Självklart kommer det att bli en del svampplockande, bärplockande etc.

6. Tips på böcker om vad som är ätligt i skogen? Gärna tips om andra böcker ni kan rekommendera, det kan handla om vad som helst som ni anser har varit givande för er.

Jag hade tänkt bosätta mig nära någon sjö/å så att jag kan bada för att tvätta mig, på vintern får jag helt enkelt bita ihop och hoppa i ändå haha. Alternativt värma upp vatten och hälla i någon typ av utomhusdusch. Några tips på andra sanitära angelägenheter? Gräver jag ner bajset med toapappret?

Självklart kommer jag att samtala med markägare och försöka få tillstånd att göra detta. Jag har en del kontakter för detta dessutom.

Är lite trött så har säkert glömt en hel del. Snälla ni får inte tro att jag inte göra någon egen research och bara tänkte lägga över det på er. Men jag uppskattar sjukt mycket alla tips & tankar jag kan få av er!

Med vänliga hälsningar!!
 
Kul idé och det ska nog absolut vara görbart.

Jag skulle börja med att kolla upp lite regler så att man slipper oroa sig för det. En alltför permanent lösning kan nog komma att räknas som byggnad vilket du nog måste undvika, ska inte säga att jag har stenkoll men det är nog bra om du får det.

1. Kåtor är jag inte så hemma på så det överlåter jag till någon annan, spontant känns det som du bör välja något rejält som är avsett för längre uppsättning och inte bara som tillfälligt basläger. Att bygga själv kan nog vara en lösning alternativt ha egen stomme men färdig väv. Behöver det inte vara så bärbart blir det betydligt enklare när du kan använda hela träpålar etc.

2. Ja, det känns som allt annat är uteslutet. Jag skulle nog även vara mycket noga med hur röken leds ut. Att utsättas för lite brandrök en vecka är nog inga problem men ska du bo mer permanent så är det inte så nyttigt att ständigt andas lite rök som dessutom sätter sig i precis allt. En skorsten är nog ett krav.

Du bör nog även preparera marken en del. Om du får bygga en trall som du kan lägga en fuktspärr (presenning) under och sen täcka med några trasmattor att gå på är det nog en bra och relativt billig lösning. Val av plats är också väldigt avgörande. Du vill vara skyddad från vind, samtidigt inte ligga i ett köldhål eller än värre där det är risk för att det samlas vatten. Vatten som träffar duken vid regn kommer antingen åka in under kåtan eller ut från den, se till att det rinner åt rätt håll, gärna genom att bygga upp marken under kåtan 10-20cm.

3. Skulle satsa på två varianter, en elektrisk nödbelysning när det verkligen behövs (när det regnar in mitt i natten osv) och en mysigare oljelampa. Den senare innebär såklart en betydande brandrisk men med rätt hantering är det hanterbart.

4. Du behöver kläder som torkar fort efter tvätt och inte är allt för svåra att hålla rena. Bomull ska nog i de flesta fall väljas bort även om en flanellskjorta, oljerock, snickarbyxor och liknande kan vara undantag. Jag skulle leta i second-hand efter kläder i ylle och funktionsmaterial det finns ofta en hel del, även tradera och prylmarknaden här är bra för de avgörande plaggen som jacka etc.

Att ha underkläder i funktionsmaterial istället för bomull underlättar tvätt avsevärt. Däremot behöver de inte kosta massor, finns ofta att hitta även i vanliga affärer till rimlig peng.

Ett bra regnställ ska du inte fuska med, men eftersom det inte vikt är så avgörande kan galon vara helt ok. Kan även vara bra med en poncho när du bara ska springa på dass/hämta vet/vatten etc. Även ett redigt paraply ska i dessa sammanhang inte underskattas.

Ett bra stövlar kommer du ha mycket glädje av och sannolikt oftare använda än kängor. Jag skulle börja med bara stövlar och gympaskor om du inte redan äger kängor du trivs med.

5. Fundera även kring förvaringen, täta burkar och påsar är viktigt.Välj ljusa material så är det lättare att se vad gömmer sig i dem dock vill vissa varor ha det mörkt så bakom ett draperi på hyllan är nog bra.

Det mesta är nog gångbart, torrvaror innebär dock mindre släpande om du har tillgång till bra vatten (vilket nästan är ett krav). Linser och bönor är väldigt billigt och näringsrikt om man inte köper på konserv. Förväll mycket och konservera själv. Det kan du göra i kåtan.

6. Sanningen är nog att det är rätt snålt på ätbart mer än det du redan känner till. Möjligen hittar du lite att kompletta med så som örter, svamp och bär. Dock inget som bidrar med några direkt kalorier i någon betydande skala om du inte ska lägga massor av tid på det, undantaget fiske.

Tvätt är nog enklast med en väldigt liten balja och en trasa som du blöter och tvättar dig med. Murarbalja är billigare än badtunna :) Den kan du även tvätta kläder i men se till att skaffa en tvättbräda.

Du kommer nog inte ifrån ett dass, om än att det kan vara väldigt enkelt litet tält. Se till att ha en modell som skiljer på ett och två. Så får du helt enkelt åka och tömma. Att hälla på lite aska då och då mottar bort lukt och larver, vissa använder kalk men jag tror aska kan fungera lika bra och sen ett tätt lock tills det töms.

Att hitta en bra plats kommer vara väldigt avgörande så lägg krut på det och stort lycka till!

/G
 
Jurta

Jag tror att du skall sikta på en "jurtamodell". Då får du raka väggar vilket torde vara skönt om du skall bo länge. Dessutom kan du sätt upp hyllor för förvaring längs väggarna. Isolering? Bubbelplast kan vara ett gångbart alternativ, lätt och billigt.
 
3. Ljus för att kunna läsa, gärna inte elektriskt, oljelampor kanske? Brandrisk? Jag vill fånga en mysig känsla i tältet och klarar mig helst helt utan elektricitet (förutom någon ficklampa för att använda i natten utomhus.

Kort tips från min sida. En gasollykta är bra att ha. Både värmer och har ljus som går bra att variera från starkt ljus till mysljus. Jag har denna modell, men det finns fler varianter. Vår är som sagt för engångsflaskor men det finns också för större "blåflaskor". Vi har främst använt den i vårt familjetält och i den tältvagn vi hade tidigare.

Det brukar alltid finns begagnade på Tradera men jag är osäker på hur det ligger till med tillgången på strumpor, de går sönder ibland.

Välkommen till Utsidan!
Anders
 
Jag vill inte vara neggo och tycker absolut att du ska genomföra projektet om du vill, men har du inte några resonemangsmissar?
Klimatpåverkan tror jag faktiskt blir större av att du bor utomhus och frisätter koldioxid från lägerelden, försvårar återvinning, ökar din konsumtion (du ska köpa boende, kläder mm) än om du bor i en lägenhet med förnyelsebar energi i vägguttaget.
Ekonomiskt (du var trött på att betala räkningar) så verkar det inte heller vara så gynnsamt. Ska du köpa en kåta för 40.000kr så motsvarar det 8 månaders hyra á 5000kr/månad. Sen tillkommer byggmaterial, kläder mm mm som du nämner.

Med det sagt så tycker jag att det låter som en kul idé att ge sig ut!
Jag förstår inte varför du behöver ett dass, en vanlig latringrop borde täcka dina behov.
En eller flera kistor eller liknande för skydd mot ljus och möss (mycket viktigt att den är mustät) för förvaring av mat,kläder och utrustning är nog nästan en förutsättning för att det ska bli en trevlig upplevelse.
Uppsök ett kalhygge och samla ihop ris att lägga som golv i kåtan. Det behövs mycket stora mängder ris för att få ett tjockt lager, men det kommer lufta bra och isolera från markkyla. Gräver du ett dike runt tältet så kommer du även att bli av med mycket av kondensen i tältet.
 
En toaletttält över en grop är en bra latrinlösning. Vi hade den lösningen när vi två vuxna och tre barn bodde i tältkåta 7 veckor under en sommar.

Jag har träffat på några personer som bott i nackareservatet i Stockholms utkant i olika enkla kåtor och liknande. Finaste hyddan hade en man som murat en enkel öppen spis med skorsten som han hade i en låg hydda i storlek ett tremanna-tunneltält. Där kunde han t ex göra enklare bakning och problemet med rök var mkt mindre med den spisen eller med öppen eld i kåta. Skall du bo i kåta skall du definitivt ha kamin.

Du måste ha tumme med markägaren och kanske räkan med att du får betala lite för att utnyttja marken..

Ett alternativ skulle vara att hyra ett enkelt hus typ ett torp med järnspis för matlagning och eller kamin för uppvärmning. Det borde kunna bli billigare och bekvämare.

Thure
 
Låter riktigt intressant och härligt, nu frågade du inte om råd kring byråkratin men kan vara värt att nämna.

Att sätta upp en kåta varaktigt faller inom PBLs definition av byggnad och kräver bygglov, men din kommun kanske har en annan bedömning och du kan kanske gå under radarn om det inte är något de prioriterar.

Är du nära vatten så kan du omfattas av strandskyddsbestämmelserna i miljöbalken då tältet blir varaktigt uppställt.

Det kan även krävas anmälan för att stoppa in en kamin enligt PBL om kåtan klassas som byggnad och då kan det ställas krav på effektivitet och brandsäkerheten, att den är besiktad och sotas av brandtekniker.

Bli inte för avskräckt av regelverket, du kan även försiktigt höra av dig med aktuell kommun om deras inställning. Jag hoppas att du kommer ut och ska bli intressant att följa och se hur du upplever årstiderna.
 
Jag vill inte vara neggo och tycker absolut att du ska genomföra projektet om du vill, men har du inte några resonemangsmissar?
Klimatpåverkan tror jag faktiskt blir större av att du bor utomhus och frisätter koldioxid från lägerelden, försvårar återvinning, ökar din konsumtion (du ska köpa boende, kläder mm) än om du bor i en lägenhet med förnyelsebar energi i vägguttaget.
Ekonomiskt (du var trött på att betala räkningar) så verkar det inte heller vara så gynnsamt. Ska du köpa en kåta för 40.000kr så motsvarar det 8 månaders hyra á 5000kr/månad. Sen tillkommer byggmaterial, kläder mm mm som du nämner.

Med det sagt så tycker jag att det låter som en kul idé att ge sig ut!
Jag förstår inte varför du behöver ett dass, en vanlig latringrop borde täcka dina behov.
En eller flera kistor eller liknande för skydd mot ljus och möss (mycket viktigt att den är mustät) för förvaring av mat,kläder och utrustning är nog nästan en förutsättning för att det ska bli en trevlig upplevelse.
Uppsök ett kalhygge och samla ihop ris att lägga som golv i kåtan. Det behövs mycket stora mängder ris för att få ett tjockt lager, men det kommer lufta bra och isolera från markkyla. Gräver du ett dike runt tältet så kommer du även att bli av med mycket av kondensen i tältet.

Jag håller med när det gäller veden, men utöver det så är min förhoppning att jag ska kunna trivas att bo såhär betydligt mycket längre än endast 1 år. Gällande kläder så tänkte jag skaffa de som har absolut högst kvalité som du sedan kan reparera om de går sönder.

Dessutom kan du kompensera igenom att helt enkelt inte konsumera slit och släng saker, inte köra bil, inga flygresor etc etc. Listan kan göras lång. Så jag kan inte se att elda för värme/matlagning när det är som kallast och verkligen behövs skulle ens komma i närheten av vad en genomsnittlig svensk gör i klimatavtryck. Har du invändningar så är jag väldigt öppen för att höra det. Jag vill inte leva i någon illusion att det jag tror är sant så krossa gärna de om det skulle vara så. Mvh :)
 
Låter riktigt intressant och härligt, nu frågade du inte om råd kring byråkratin men kan vara värt att nämna.

Att sätta upp en kåta varaktigt faller inom PBLs definition av byggnad och kräver bygglov, men din kommun kanske har en annan bedömning och du kan kanske gå under radarn om det inte är något de prioriterar.

Är du nära vatten så kan du omfattas av strandskyddsbestämmelserna i miljöbalken då tältet blir varaktigt uppställt.

Det kan även krävas anmälan för att stoppa in en kamin enligt PBL om kåtan klassas som byggnad och då kan det ställas krav på effektivitet och brandsäkerheten, att den är besiktad och sotas av brandtekniker.

Bli inte för avskräckt av regelverket, du kan även försiktigt höra av dig med aktuell kommun om deras inställning. Jag hoppas att du kommer ut och ska bli intressant att följa och se hur du upplever årstiderna.

Gäller bygglov även en tältkåta? Då får jag helt enkelt gömma mig väl på privat mark och hoppas att ingen hittar mig. Självklart så ska jag kolla med kommunen först innan jag väljer det alternativet.

Vill bara passa på att tacka så hemskt mycket för alla svaren! All kunskap/idéer uppskattas. Hinner tyvärr inte svara på alla just nu då jag är på jobbet! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
RolandF Bison kåta Bo och sova 0
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
Rejk Lättvikts Tipi/Kåta/Lavvu för 2 Bo och sova 1
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
såg Kåta eller Knäppetält? Bo och sova 7
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
såg vad sägs om detta tält på sommare och kåta på vintern. Bo och sova 10
xtrem Kamin till kåta? Bo och sova 3
xtrem Impregnera kåta? Bo och sova 3
prosper0 Beslutsångest större tält (kåta?) för vandring Bo och sova 58
meier TIPI 6 kåta erfaringer ?? Bo och sova 1
jahogs Kåta uppsättning Bo och sova 1
anjoua Prisskillnad på kåta, varför? Bo och sova 9
anjoua Lättvikts kåta Bo och sova 8
Sinegraf Traditionell lavvu/kåta Bo och sova 0
brigas Tunneltält eller kåta Bo och sova 8
T.S Kåta eller Lavvu? Bo och sova 18
ABL Billig kåta Bo och sova 9
gro Kåta-funderingar Bo och sova 2
Britta GF vilken lavvo - kåta ? Bo och sova 0
JGK Bo i kåta Bo och sova 7
Fjällkjell Kåta för 1 - 2 personer Bo och sova 3
-Patric- Kåta i Svensk Jakt Bo och sova 15
ixa Tält kåta Bo och sova 3
bredviken Eldningsteknik i kåta Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.