Gångbart?

Någon som gick mellan Abisko och Kvikkjokk i midsomras?
Var det gångbart? Det kanske inte skiljer sig från övriga fjällvärlden runt midsommar.....men jag frågar ändå.
 
Jag kom upp till Kvikkjokk de sista dagarna i juni. Samstämmiga uppgifter sa då att snön hade smält undan snabbt i år. Men som du vet kan det variera mycket mellan åren. STF-stugorna (och båtarna) brukar ju öppna kring midsommar eller någon vecka före, vilket är en bra indikation ett normalår. Om du ska upp och gå vid den tiden är det nog bra att följa väderleken och vara flexibel.
 
Tack

Ok . Jag gillar mixen av blommor och lite snö i Juni. Men det ska ju gå att vandra. Det brukar fungera bra i Jämtland och Vindelfjällen.
Jag skulle ju kunna vänta någon efter midsommar.
Antar att Augusti och september är rejält befolkade på den här delen av Kungsleden.
 
Jag gick sträckan Abisko-Alesjaure veckan före midsommar i år. Det var torrt och fint och lite vatten i jokkarna.

Jag gick samma sträcka vid samma tid förra året. Då var det snötäckt 2/3 av sträckan Abiskojaure-Alesjaure. Bitvis bar snön att gå på men bitvis var det slask och rejält blött under vilket var riktigt jobbigt.

Så det varierar från år till år kan man nog säga.
Bild 1 är från 2018 och bild 2 från 2017
 

Bilagor

  • IMG_0858.jpg
    IMG_0858.jpg
    55.3 KB · Visningar: 544
  • IMG_3377.jpg
    IMG_3377.jpg
    44.4 KB · Visningar: 546
Tack

Jag gick sträckan Abisko-Alesjaure veckan före midsommar i år. Det var torrt och fint och lite vatten i jokkarna.

Jag gick samma sträcka vid samma tid förra året. Då var det snötäckt 2/3 av sträckan Abiskojaure-Alesjaure. Bitvis bar snön att gå på men bitvis var det slask och rejält blött under vilket var riktigt jobbigt.

Så det varierar från år till år kan man nog säga.
Bild 1 är från 2018 och bild 2 från 2017

Fina bilder. Jag undrar om det gick att ta sig över bäckarna utan att bli blöt förra året?Runt midsommar brukar jag gå med höga stövlar just för höga vatten nivåer. Men annars tar jag kängorna.
Det kanske inte är så dumt att gå den här sträckan med start vid midsommar.
 
På sträckan till Alesjaure finns det egentligen bara ett ställe som brukar kunna ge blöta fötter (cirka 3 km före Alesjaure). Förra året kunde jag gå över där på en snöbrygga i år var det inga problem att traska rakt över med kängor på.

För tre år sedan gick jag till Alesjaure strax efter midsommar, då blev jag blöt om fötterna i det vadet.

Förra sommaren var det svårast att ta sig fram på låglänta partier där snön låg kvar. Det är normalt spångat men det blir ju väldigt svårt att hitta spången under snön. När det är blött under så ruttnar snön och helt plötsligt står man där i snöslask till knäna.

Bild 1 är från 2017, för att gå på snöbryggan krävdes det att gå några hundra meter uppströms från där leden korsar. Bild 2 från 2018.
 

Bilagor

  • IMG_3379.jpg
    IMG_3379.jpg
    53.3 KB · Visningar: 443
  • IMG_0860.jpg
    IMG_0860.jpg
    78 KB · Visningar: 438
Tack

På sträckan till Alesjaure finns det egentligen bara ett ställe som brukar kunna ge blöta fötter (cirka 3 km före Alesjaure). Förra året kunde jag gå över där på en snöbrygga i år var det inga problem att traska rakt över med kängor på.

För tre år sedan gick jag till Alesjaure strax efter midsommar, då blev jag blöt om fötterna i det vadet.

Förra sommaren var det svårast att ta sig fram på låglänta partier där snön låg kvar. Det är normalt spångat men det blir ju väldigt svårt att hitta spången under snön. När det är blött under så ruttnar snön och helt plötsligt står man där i snöslask till knäna.

Bild 1 är från 2017, för att gå på snöbryggan krävdes det att gå några hundra meter uppströms från där leden korsar. Bild 2 från 2018.

Har du gått turen 3 år?
Då är du bekant med trakterna förstår jag.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.