Köpa grönlandspaddel

Som nybörjare funderar jag på om jag skall använda grönlandspaddel snarare än europapaddel. Det är dock lite svårare att hitta var man köper dessa (jag vet att det skall vara fullt möjligt att tillverka själv, men utan vare sig verktyg eller plats att göra det i en liten lägenhet är det inte så lätt).
Jag har hittat att Greenlandpaddle m Martin Nissen(?) tillverkar och säljer i Köpenhamn, samt Enok paddel utanför Stockholm. Någon som har erfarenhet om dessa är bra paddlar både avseende funktion och hållbarhet. Andra alternativ? Jag funderar i första hand på trä snarare än kolfiber.
 
Min fru använder en, medan jag kör en kolfiberkonstruktion (blacklight paddle) Petrus formar sina i en CNC-fräs och modellen är lätt och smidig att paddla med. En fördel med en träpaddel är att det inte blir lika kallt om händerna som med en glasfiberpaddel!
 
Att rekommendera en viss grönlandspaddel i ett internet forum fungerar inte. Det är för många faktorer och personliga preferenser som spelar in för att en paddel skall kännas bra.
Jag rekommenderar att läsa på lite hos Björn Thomasson https://www.thomassondesign.com/valja/valja-paddel.
Efter det köp valfri paddel som passar dina mått. Lär dig paddla med den, grönlandspaddel behöver en hyffsat bra paddelteknik för att funka som de ska.
Efter ett tag så kommer du lära dig vad du gillar och inte gillar med den paddeln, då köper eller bygger du en paddel som passar dig ännu bättre. Första paddeln behåller du som reservpaddel.
För mig tog det fyra (självbyggda) paddlar innan jag hittade min favorit. Sen har jag även en Gearlab Akiak i kevlar för ffa. vinterpaddling, eftersom paddling i is är väldigt stygg till trä paddel.
Några av mina hemmasnickrade paddel. Favoriten för allround paddling i mitten, en surfpaddel till vänster och en smalare långfärdspaddel till höger.
https://www.instagram.com/p/BXvOqkrlB5C/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1xlxcgq3jiiv7
 
Lite svikt och en lätt paddel med skaft som passar mina händer är väsentligt för känslan IMHO. Men det gäller inte bara grönlandspaddel.

Thure
 
Har paddlat grönlandspaddel i fem år nu, min första var en delbar i kolfiber från gearlab, den följer numera med som reserv. Både jag och min fru har paddlar från eastpole till vardags. Har haft min i fyra år nu, frun följde efter ett år senare...Väldigt behagliga att använda, lätta( båda under 700g. )och med ett skönt grepp både i vattnet och i händerna. Har även en aleutpaddel från eastpole och en dansktillverkad som jag ft inte kommer ihåg namnet på. Den danska hade för övrigt ett alldeles för brett grepp så jag byggde om den till en delbar och kortade den. Det är inte svårt att paddla grönlandspaddel, rörelsen är mjuk och känns naturlig. Men det kräver lite tid att lära sig, och sedan kan man ju alltid bli lite duktigare....
Paddlar även vingpaddel som omväxling, ca en tredjedel av tiden, och tycker att det har hjälp mig att få bättre teknik även för grönlandspaddling.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Lico Köpa tillbh & utr i Uppsala? Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Loifen köpa kanot Paddling allmänt 5
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
fuchs köpa Beckson luckor, vart? Paddling allmänt 1
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
Erik Barkefors Köpa begagnat... Paddling allmänt 0
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
hannulan Köpa halsmudd Paddling allmänt 3
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Sara L Köpa Yoo-A-Kim av äldre modell?, Rimligt? Paddling allmänt 13
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
segerholm Intresse att köpa träpaddel? Paddling allmänt 6
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
Trilla Köpa kanot i Norge? Paddling allmänt 5
Togt Skall köpa en kanot och söker tips. Paddling allmänt 11
Niftigolebb köpa latex Paddling allmänt 5
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...