Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn.

Hej.

Funderar på en tälttur (en natt) till muddus nu i höst med två barn (4 resp 6 år). Förstahandsalternativet är Skaite till muddusfallet. Här tidigare tältat nära fallstugan men tror att det även ska finnas en tältplats med vedförråd vid en tjärn i närheten?

Någon som vet hur långt det är från fallstugan till den tältplatsen? Ligger närmare eller längre ifrån Skaite? Finns det tillgång till dricksvatten? Vid fallstugan finns ju en brunn, kan man dricka det vattnet?

Eller bör man rentutav välja någon av de andra markeringarna och gå till Manson stugan och tälta nära den. Eller ta den södra parkeringen och gå till den lilla sjön boargaljavrre. Vet någon om det finns ved där? Hur lång kan den turen vara? Lätt att gå med små barn?
 
Jag har för 3-4 år sedan tältat på en anvisad plats vid en liten tjärn ca 1 km söder om Fallstugan och 250 m väster om stigen. En vägvisare ledde mig dit. Från Skaite bör det vara ca 5 km att gå. En fin plats, tyckte jag. Jag kan inte minnas något vedförråd. Vattnet i tjärnen går säkert att dricka även om det är lite brunt.
 
Tycker det är fint vid Mansonstugan,dock inte nån riktig tältplats där.
Allra finast vid Nammatesvarestugan och några kullar där längs leden norrut.
Finns en rikt genväg att komma nära Nammatesvarestugan,men hur farbar den är vet jag inte,för ett bara år sen gick det att köra med personbil. Tror det kan stå Nammates på den vägen,via vägen man tar för att gå till Manson etc. finns röda ringar markerade för att gå till stugan från den lilla vägen.
 
Tack! Jag har också varit vid Nammavarrestugan för flera år sedan. Jättefint ställe. Minns ej om det finns tillgång till dricksvatten där?

Någon annan som kört bil den vägen i år. Är den framkomlig utan att skrapa sönder bilen mot träd och sånt som hänger ner? Hur hittar man platsen där genvägen går in i skogen? Hur är stigen att gå? Lätt att hitta?

Ursäkta de många frågorna..
 
Tack! Jag har också varit vid Nammavarrestugan för flera år sedan. Jättefint ställe. Minns ej om det finns tillgång till dricksvatten där?

Någon annan som kört bil den vägen i år. Är den framkomlig utan att skrapa sönder bilen mot träd och sånt som hänger ner? Hur hittar man platsen där genvägen går in i skogen? Hur är stigen att gå? Lätt att hitta?

Ursäkta de många frågorna..
Du har Ramsojávrre intill Nammavarrestugan där du kan ta dricksvatten.
 
Karta

Calazo har en relativt ny i Tyvek samt finns som app att ladda ner. Där synsxtydligt vägen som går in nära Nammavare,stig och P-plats..
 
Muttos/Muddus

Stigen till Nammavarrestugan är markerad i somras, med ny hänvisningsskylt från Sveaskogsvägen. Vägen är framkomlig och de sämsta ställena åtgärdade, men det är skogsväg så försiktig körning gäller.

Ved finns på alla stugplatser, tältplatser o rastplatser. I stugorna finns gasolkök, köksutrustning.


Lycka till

HM Kuhmunen
LaponiaT
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gusfallca Hyra stuga nära Muddus Fjällvandring 2
Fjällkjell Muddus i juni? Fjällvandring 6
Totteman Muddus - höst Fjällvandring 0
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
Axe Muddus mygg/ved Fjällvandring 4
david_k Vandra från Muddus till fjälls? Fjällvandring 3
Glännman Bästa höstvecka för Muddus? Fjällvandring 12
norpan_ Muddus? Fjällvandring 2
gudrunsson Muddus i augusti Fjällvandring 2
gudrunsson Vandring i Muddus? Fjällvandring 7
nidob49 Muddus brinner Fjällvandring 13
comega Muddus, dricksvattentillgång Fjällvandring 8
casset vattentillgången i Muddus? Fjällvandring 0
axeknu-2 Muddus i slutet av oktober Fjällvandring 4
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.