mm vattenpelare?

Så frågan är väl om problemet inte egentligen handlar om att tillverkarna ofta godtyckligt anger en vattenpelare som låter bra, men i praktiken inte motsvarar beskrivningen. Om ett plagg som ska klara 20 000 mm vattenpelare verkligen gjorde det skulle väl knappast regn tränga igenom, vare sig efter tio minuter eller tio timmar.
 
Ett annat praktiskt och klassiskt exempel på hur svårt det kan vara att få tätt är om man sitter på rumpan med sin kroppstyngd som trycker regnbyxorna mot en blöt träplanka, t ex i en gammal roddbåt. Värms sedan träet upp så kan membranfunktionen gå baklänges.

Jag tycker inte man ska säga att membranplagg andas - att andas är en aktiv handling som djur/människor med lungor/gälar gör.

Membran kan under goda förhållanden ventilera - dvs släppa igenom vattenånga då fysikens lagar så medger.

Men visst vill en del reklam för membran förespegla mer ventilation än vad som medges. Flera har konstaterat att möjligheten till smarta lösningar för att öppna upp ofta är viktigare än genomsläppligheten i tyget/membranet.

/Patrik
 
Eller i och för sig, har vi ju nu lärt oss att vattnet kan tränga igenom om det utsätts för ett mekaniskt tryck.
Jag kan köpa att det tränger igenom om jag sätter mig på ett blött underlag. Men att säljaren säger "om du är ute länge i kraftigt regn hjälper inte 10.000 mm vattenpelare".
Trycket blir väll inte högre med tiden?
 
Om ett plagg som ska klara 20 000 mm vattenpelare verkligen gjorde det skulle väl knappast regn tränga igenom, vare sig efter tio minuter eller tio timmar.
Det gör det inte heller, om du bara står rakt upp och ner i regnet.

Men när du rör på dig så kan det hända att vatten pressas mot plagget med mer än 20 000 mm vp.
 
Men att säljaren säger "om du är ute länge i kraftigt regn hjälper inte 10.000 mm vattenpelare".
Trycket blir väll inte högre med tiden?
Nej, det håller jag med om att det låter konstigt. Men det handlar nog snarare om okunnig säljare.

När man testar tyger så spänner man tyget över öppningen på ett rör och så fyller man röret med så många mm vp som man vill testa. Och sen ser man hur mycket vatten som tagit sig igenom efter en viss tid.
 
Har ändå svårt att förstå. I mitt jobb arbetar vi ibland med torrdräkt. I vilken jag i praktiken, känner av vad bara 1000 mmVp innebär och i enstaka fall hur 3000 mmVp upplevs. Det är ett tryck som inte en ryggsäck i värden kan uppbringa. Än mindre hur fort jag rör mig. Men har fattat att jag kommer att bli blöt om jag rör mig med ryggsäck, skulle jag dessutom våga sätta mig på en blöt sten så är loppet kört. Blir nog solsemester i alla fall.😊
 
Trycket behöver ju bara uppstå på en punkt som är 2-5 mm i diameter för att en droppe ska pressas igenom, vad tror du det blir för tryck om du nyper ihop med fingrarna? Det blir ju liksom som en liten pumpkolv som pressar vattnet genom den lilla punkten.

Det är samma sak med hårt slagregn, det blir oerhört högt tryck i den punkt droppen slår ner.

Man kanske kan göra en liknelse med bubbelplast. I princip kan du gå och hoppa på bubbelplast utan att bubblorna går sönder, eftersom kraften sprids över en stor yta, men ändå räcker det med kraften från ett finger för att spräcka en enskild bubbla. Det där fingret är då regndropparna som slår ner på tyget.
 
Man kanske kan göra en liknelse med bubbelplast. I princip kan du gå och hoppa på bubbelplast utan att bubblorna går sönder, eftersom kraften sprids över en stor yta, men ändå räcker det med kraften från ett finger för att spräcka en enskild bubbla. Det där fingret är då regndropparna som slår ner på tyget.

Det där var en riktigt bra liknelse som fick polleten att trilla ned för mig. Tack!
//lasse
 
Erfarenheter?

Finns det någon som brukar gå med poncho i forumet? Då blir det ju inga punktbelastningar och ryggsäcken täcks också. jag skulle gärna vilja veta hur det fungerar på fjället. Litet orolig för hur den uppför sig om det blåser och om det blir bättre mot regn än ett "vanligt" regnställ.
 
Jag använde poncho sist jag fjällvandrade och kommer att fortsätta med det, det var så mycket bättre trots att jag ändå hade vissa problem. Hur det fungerar beror på hur den är utformad och jag håller ännu på och optimerar utformningen av min.

Tyvärr finns vad jag vet ingen poncho att köpa som uppfyller mina önskemål, den som kommer närmast är nog the Packa.

I fjällen behöver man kunna skydda armarna mot regn och det bör ske med ärmar, andra lösningar tenderar att bli vindfång. Redan där faller de flesta bort. Ärmarna behöver vara utformade med lika god ventilation som resten av ponchon. Den bör gå att knyta eller liknande i midjan för att vara säker på att den inte blåser upp. Den bör vara ganska kort, minskar vindfång och bättrar ventilationen mer än man skulle kunna tro och man behöver i fjällen ändå komplettera med regnbyxor regnkjol/byxholkar etc. En mycket viktig sak är att man ska kunna ta på sig den själv när det båser med en fullpackad ryggsäck, det kan vara svårt med många modeller så det är inte en självklarhet

Det är inte ovanligt att stöta på folk som säger att jag har provat poncho i fjällen och det funkar inte, men vad jag lyckat utröna brukar de i de flesta fall ha använt en poncho som i mina ögon är olämplig för uppgiften, vanligen ärmlös, vilket iofs inte är så konstigt då det flesta som finns att köpa någotsånär lätttillgängligt inte är lämpade för fjällen..
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...