Sverige brinner

Ett tydligt fel som fick kritik innan sjöfartsverket satte igång sin cirkus med inköp av nya helikoptrar var att man skulle lagt denna förmåga på försvaret istället.

Man borde ökat försvarets helikopterförmånga och ge försvaret även ansvar för sjöräddningen.
Då hade man fått en mer flexibellösning som skulle varit till gagn nu. Istället har staten sålt vettiga och mångsidiga helikoptrar (både sjöfartsverket och försvarets gamla) och fått dyra helikoptrar som inte kan användas vid brandsläckning (sjöfartsverket) och andra som inte kan används vid ubåtsjakt (försvaret)

Om detta varit en enhet underförsvaret med ett bredare ansvar hade det fungerat bättre. Helt klart.

#statensuboptimerar
#StopWorkInSilos
 
Morgan Johansson röstade i januari i år ner ett EU förslag om att skapa gemensamma EU resurser för brandförsvar med bl.a. brandflyg med motivationen att det är dyrt och att brandförsvar är medlemsländernas eget ansvar. Idag kommer han inte riktigt ihåg det.
 
Morgan Johansson röstade i januari i år ner ett EU förslag om att skapa gemensamma EU resurser för brandförsvar med bl.a. brandflyg med motivationen att det är dyrt och att brandförsvar är medlemsländernas eget ansvar. Idag kommer han inte riktigt ihåg det.

Det tragikomiska är att då förespråkade han för att medlemsländerna skulle sköta sina interna åtagandens själv.
 
Morgan Johansson röstade i januari i år ner ett EU förslag om att skapa gemensamma EU resurser för brandförsvar med bl.a. brandflyg med motivationen att det är dyrt och att brandförsvar är medlemsländernas eget ansvar. Idag kommer han inte riktigt ihåg det.

Självklart är det självmål när vi redan idag (och tillbaka i tiden) valt att inte ha egna plan utan förlitar oss på att de finns tillgängliga via EU och efter utredningen "Skopan" så hade vi också ett samarbete med plan placerade i Polen.

Dessutom så har vi redan idag i det kris-samarbete som finns olika resurser som länderna kan bistå med så att andra länder inte ska "behöva" ha just den resursen.

Det skulle vara intressant vad skillnaden är, om det är att EU äger planen istället för ett enskilt land, vad det handlar om mer i detalj.
 
Konstigt att de inte förekommer större skogsbränder i Norge o Finland just nu,dom har väl samma torka?

Är de bara Sverige som e odugligt o befolkas av för många idioter? 🤪
Det brinner förvisso i Finland också, men här finns lite större beredskap med folk och utrustning och hittils har bränderna hållits under kontroll. Dock har Finland inte kunnat skicka hjälp till Sverige, trots förfrågan, då all kapacitet behövs inom landet.

Skickat från min Lenovo TB2-X30L via Tapatalk
 
Nu vet jag vaför Morgan Johansson inte vill ha EU gemensamt brandförsvarsresurser, notan för de utländska brandflygen skickas av MSB till de kommuner som har använt dem, det är först i efterhand som snåla norrlandskommuner med 3 innevånare/km2 kan eska bidrag från staten.
 
Nu vet jag vaför Morgan Johansson inte vill ha EU gemensamt brandförsvarsresurser, notan för de utländska brandflygen skickas av MSB till de kommuner som har använt dem, det är först i efterhand som snåla norrlandskommuner med 3 innevånare/km2 kan eska bidrag från staten.
Tja, varför ens tro att det går att diskutera sakligt.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Går det att köra inlandsvägen E45 genom Sverige?
Ngt avstängt?

Har varit ett par veckor i nordnorge och ska köra hem på fredag.
 

Bilagor

  • 9A972057-76CE-464A-AFFA-5BF4B58BECA6.jpg
    9A972057-76CE-464A-AFFA-5BF4B58BECA6.jpg
    65.5 KB · Visningar: 489
  • 051AEF23-E2B6-4224-B04E-49A04021C065.jpg
    051AEF23-E2B6-4224-B04E-49A04021C065.jpg
    115.8 KB · Visningar: 494
Just nu så finns informationen "E45 från Acksjön till Bäckedal båda riktningarna i Gävleborgs län. Trafik hänvisas undvika området mellan Sveg och Fågelsjö på grund av den omfattande skogsbranden i området. Om möjligt välj annan färdväg." https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/Nationellt/2018-07/skogsbrander-paverkar-trafiken/

Finns en karta också och uppgift om andra vägar som är avstängda öster om Sveg.

Du kan köra längre västerut i stället via Klövsjö Vemdalen Idre Särna Sälen eller ta vägen genom Norge t ex Idre - Trysil - Elverum.

Thure
 
?

Texasgrabbarna släckte punktformiga oljebränder med sprängladdningar, det stämmer. Men här talar vi om stoora ytor som brinner och som Kjell skriver så skulle det krävas något liknande små taktiska kärnvapen för att skapa ett tillräckligt stort vakuum för att släcka en lagom normalskogsbrand - och den smällen skulle jämna skogen med marken inom ett mycket större område... Alldeles bortsett från det lilla faktum att en lagom kärnladdning skulle sända en våg av ljus och hetta som i dagens torra skogar sannolikt skulle återantända det som nyss släcktes av syrebristen - och mer därtill... Och sedan har vi det lilla bekymret med det radioaktiva nedfallet - vem vill köpa det timmer som räddats från att brinna upp men som med tiden kommer att vara rätt så kontaminerat med både alfa- beta och gammastrålare?

Ett ickeradioaktivt alternativ till en liten söt taktisk nuke vore en sjuhelvetes stor FAE - den skulle generera ungefär samma vakuum men utan radiakbeläggningen. Men även här skulle värmevågen riskera att tända på mer än vad som släcktes...

Vill ni se vad som händer när man bränner av en rejäl hög med konventionella, ickenukleära, sprängmedel så ska ni ta en titt på kratersjön som blev resultatet av Naustasmällen…

Nej att spränga bort en skogsbrand är inte praktiskt, och inte heller etiskt, möjligt. Vad man möjligen skulle kunna roa några dynamitarder med vore att spränga ner trädstammar med 10-15 tätt lindade varv pentylstubin - det går snabbare än att såga ner träden. Efter ett bra tag har de då sprängt fram din brandgata...

?? Jag menar INTE att SLÄCKA elden, Jag menar att göra brandgator. Skogen som brinner kommer att slockna när det brunnit färdigt! Det är avgränsning och förhindring av ytterligare spridning jag ser som viktigt. Mvh anne
 
Javisst

?? Jag menar INTE att SLÄCKA elden, Jag menar att göra brandgator. Skogen som brinner kommer att slockna när det brunnit färdigt! Det är avgränsning och förhindring av ytterligare spridning jag ser som viktigt. Mvh anne

Visst kan det vara ett sätt att snabbt fälla skogen men markvegetationen lär ju inte försvinna så branden klättrar nog vidare och om man inte tar undan de fällda träden så tar ju dom också eld.

Nu har man ju provat fälla en bomb inne i området och säger att resultatet behöver analyseras. Där var tydligen avsikten att förbruka syret men frågan är väl om det var för att släcka de rester av branden som låg och pyrde inom området eller om man försökte stoppa spridningen av en brand med högsta fart. Vi får vänta och se vad experterna säger.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.