Tights & mygg

Bra mot mygg är täta vävar, tjockare tyger, ljusa färger, lös passform, syntetmaterial (polyester/nylon) och heltäckande kläder. Mindre bra är mörka färger, stickade-/virkade tyger och därmed stretch.

Utan att veta något specifikt om dessa tights skulle jag därför utgå från att de antagligen inte står emot mygg särskillt bra.
 
Jag säger nog något liknande, ska kläder skydda mot just mygg så ska de vara täta, ljusa och löst sittande.
Sitter plagget tajt så ska det vara extremt tätvävt och tjockare än vad stickmyggans sugsnabel når igenom...
 
Mygg lyckas ibland bita igenom mina jeans, både grovt såväl som tunt tyg! Att ett par tights står pall mot mygg ska man nog inte räkna med om de inte är specifikt märkta som mosquitoproof!
 
Grejen med löst sittande, gärna lite fladdriga kläder är just den Polar300 är inne på - de behöver inte vara lika tjocka (= tunga) och täta (= svettiga) för att skydda mot mygg.

Mörka färger brinner på kroppen i solen och drar till sig flygfän; helt obegripligt att det finns så mycket svarta/mörka "friluftskläder" - dessa "trekking tights" från Fjällräven inkluderat.
 
Bra fråga!

Wow, känns som att ämnet blev mer än färdigdiskuterat 😮

Är det någon på forumet som faktiskt har provat produkten ifråga?

Hej!

Bra fråga, jag är också ute efter ett par sådana byxor. :) Denna modell verkar vara ny för i år? Så folk kanske inte har hunnit prova den än.

Spontant, så visst, det kanske är så att tighta byxor gör så att myggen kommer åt ens hud lättare. Samtidigt har jag tänkt när jag har varit ute i skogen med mina träningstights att det skulle vara riktigt skönt att vandra med vandringsbyxor, som är som dessa tights.

/Malin
 
Jag gissar på att Fjällräven har någon form av kundtjänst som man kan höra av sig till?
Kanske kan vara värt ett försök? :)
 
Har gått i tights många gånger. En massa fördelar, lätt, luftigt, torkar lätt. Men i vindstilla väder funkar de inte mot mygg. Jag brukar dra myggmedel på benen vilket hjälper. Är det grönjävligt då får man dra på skalbyxor. Men , ofta så blåser det nästa alltid lite på kalfjället. Är det sent på säsongen är det nog bra att ha med ett extra par med polartec så man håller värmen på kvällen
 

avslutad210712

Gäst
Jag har inte testat just den produkten men har vandrat med ITABs träningstights ett flertal gånger i fjällen. Myggen är inget problem men bromsarna hittade någon gång genom där det var glesvävt.
 
Hej, inför min vandring i Dovrefjell i Norge införskaffade jag mig Fjällrävens vandringstights. Och jag var supernöjd och kommer att använda de även till sensommarens vandring i Fjällen. Jag har annars ett par Keb från Fjällräven och de är bra men tynger ( har ofta en massa saker i fickorna) och glider ner efter en veckas vandring på grund av viktminskning. Ett bälte är säkert en lösning (onödig vikt) men med tightsen behöver jag inte bälte, de sitter på plats hela tiden. De är lätta att dra ner vid toabesök i naturen, inget nestlande med bälte, blixtlås och knapp. Vid lite sämre väder är det lätt att dra över skalbyxorna (gå allmänt gärna med skalbyxor på vid sensommaren). Mygg och knott hade jag knappt vid min vandring i Dovrefjell. Jag har knäskydd av typ Bauerfeind och det var inget problem heller.
Med vänlig hälsning, Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uldall Myggrapport 2017 Fjällvandring 13
Axe Muddus mygg/ved Fjällvandring 4
erito Vålådalen Pyramiderna mygg? Fjällvandring 2
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
Axe Jäkkvik; mygg? dagsturer? Fjällvandring 3
vedi mygg, kungsleden Fjällvandring 8
rennod mygg jämtjandstriangeln Fjällvandring 7
emmelie.cedergren Mygg... Fjällvandring 33
Ana1981 Mygg vid Grövelsjön i mitten av augusti? Fjällvandring 2
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
josefkarlstrom 7-10dagar högfjäll jul-aug och inga mygg Fjällvandring 17
Efsch Abisko-Keb. imorgon -mygg? Fjällvandring 6
eyck Mygg-/vattenläget i Sarek? Fjällvandring 17
Vägslav Mygg runt abisko och keb Fjällvandring 20
Karpaterna.se Sarek mygg? Fjällvandring 4
P.D Mygg runt jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Henriksotare Mygg och knott i Jämtlandsfjällen!!? Fjällvandring 12
Markus88 Mygg i fjällen? (juni) Fjällvandring 13
Gunnel78 Vatten och mygg i Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
Erica2 Hund + mygg i Vindelfjällen Fjällvandring 2
Nettan A Mygg- och vattenläget i Kebnekaiseområdet? Fjällvandring 10
hs-ranger Mygg eller knott i Sarek ? Fjällvandring 0
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
Jönsson72 Mygg- och jåkkfrågor Kebområdet Fjällvandring 10
Fisch Yra mygg Fjällvandring 5
danielnorgren Mygg i trakten kring Vålådalen? Fjällvandring 2
grodanbolle Mygg i fjällen! Fjällvandring 0
140062 Mygg och annat elände Fjällvandring 47
Jokk Mygg i Jotunheimen? Fjällvandring 3
Vålnaden Mygg och väder i Jotunheim Fjällvandring 2
pandeon Knott och mygg Fjällvandring 1
Hedman Väta eller mygg? Fjällvandring 5
jogrim Mygg i Tarfaladalen sista 1/2 av augusti? Fjällvandring 11
utter Mygg i fjällen Fjällvandring 0
Matsan Mygg och vattenläge i Sarek Fjällvandring 2
pillanbengtsson B-vitaminer mot mygg ???????? Fjällvandring 7
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
Mygg vid Kebnekaise? Fjällvandring 2
Mygg-medel i Sarek?? Fjällvandring 12
Mygg i Sarek? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...