Kajka 75 eller V12 75 ??

Infogar lite info ang storlekarna för de som undrar. Fotot är på en Fjällräven Kajka 75 o 85 l. Min kompis har den mindre till vandringar runt 7 dar inklusive tält o hela konkarongen. Tältet är ett 2 manna tält o övriga grejer är bl.a. exped down 7 madrass, sovsäck av dun o ett litet gaskök. Han packar allting i drybags. Då har han fortfarande gott om extraplats om han väljer att utnyttja topplocket mera samt sidofickorna. Själv valde jag den större säcken för att kunna ha med mig lite mer grejer, bl.a. rep o klätterutrustning, ett större tält (4-manna), ett större kök, syntetsäck o mera mat. Jag ville också kunna ha den som vintersäck. Kajkan är en STOR säck, 85 l rymmer minst lika mycket som min berghaus crusader 90+20 (fö en riktig skitsäck) om man utnyttjar sidofickorna. Jag är 177 o upplevde också att ryggen var för kort på 75:an, så att remmarna hamnade på axlarna istället för över. Jag tror dock att det delvis också berodde på att avbärarbältet gled ner under höftkammen, något som jag delvis fått bukt med genom modifiering samt att dra åt de små remmarna baktill mot ryggsäckens sidor. För referens så är gasen på bilden en 230 gram.
 

Bilagor

  • D454B7C5-7F08-453C-89EB-EB9A3577CA4D.jpg
    D454B7C5-7F08-453C-89EB-EB9A3577CA4D.jpg
    37.3 KB · Visningar: 1,201
Jag tror dock att det delvis också berodde på att avbärarbältet gled ner under höftkammen

Det är ett problem som jag irriterades över, för mig så hjälpte det att släppa ut toppstramarna helt eller nästintill och när de är lösa så justerade jag om ryggsäckens längd. Ryggsäcken "fladdrade" rejält när jag provade ut rygglängden. Sen spände jag toppstramarna coh efter detta så var längden på toppstramarna lite mer än det dubbla och vinkeln var bättre.

När jag tar på ryggsäcken så är de också rejält lösa och spänns sist.

I alla fall en skillnad som jag upplevde som stor mellan Kajka och V12 är sidofickorna där Kajkans sidoficker är lättare att använda än V12 när ryggsäcken är full. Kajkans är större och expanderar mer än på V12.
 
Det är ett problem som jag irriterades över, för mig så hjälpte det att släppa ut toppstramarna helt eller nästintill och när de är lösa så justerade jag om ryggsäckens längd. Ryggsäcken "fladdrade" rejält när jag provade ut rygglängden. Sen spände jag toppstramarna coh efter detta så var längden på toppstramarna lite mer än det dubbla och vinkeln var bättre.


Osäker på vad du menar med ”toppstramarna” - menar du spännremmarna högst upp på axelremmarna som förankras i ryggsäcken - en bra bit ovanför axlarna i höjd med ryggsäckens handtag?

Är V12 för övrigt ersatt av Gnaur?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Om man bara håller sig till fjällturer på högst 7 dagar behöver man inte 75 liter - det kan rentav bli dålig placering av vikten i en så rymlig säck. Säckar med hög egenvikt behöver inte sitta bättre än lätta säckar (som min Exos 58, som klarar 10 dagar i fjällen) men mycket beror ju på hur mycket man stoppar i säcken. På min senaste tur i Norge, 8 dagar, bar jag totalt ungefär 13 kg (med tom flaska), alltså ungefär 12 kg inuti säcken.
 
Om man bara håller sig till fjällturer på högst 7 dagar behöver man inte 75 liter - det kan rentav bli dålig placering av vikten i en så rymlig säck. Säckar med hög egenvikt behöver inte sitta bättre än lätta säckar (som min Exos 58, som klarar 10 dagar i fjällen) men mycket beror ju på hur mycket man stoppar i säcken. På min senaste tur i Norge, 8 dagar, bar jag totalt ungefär 13 kg (med tom flaska), alltså ungefär 12 kg inuti säcken.

Klarade du dig med 13kg på 10 dagar din första tur?

Man börjar bli lite trött på alla som postar om att "du borde ha lättare/mindre grejer" när de själva har haft flera år och i vissa fall decennium på sig att slipa på sin utrustning.

Nybörjare kommer inte ha UL utrustning för 5x priset av "normala" grejer.

Lycka till med 58 liter om du har nybörjargrejer som syntetsäck, budgettält och triangia + mat och kläder på en 10-dagarstur.

Jag tror på att man testar sig fram, från normala grejer och över tid lägger man mer tid och pengar på lättare och mindre ägodelar. Att börja spartanskt/UL tror jag bara är slöseri på pengar och kommer begränsa ens persons njutning och vidare intresse.
 
Klarade du dig med 13kg på 10 dagar din första tur?

Man börjar bli lite trött på alla som postar om att "du borde ha lättare/mindre grejer" när de själva har haft flera år och i vissa fall decennium på sig att slipa på sin utrustning.

Nybörjare kommer inte ha UL utrustning för 5x priset av "normala" grejer.

Lycka till med 58 liter om du har nybörjargrejer som syntetsäck, budgettält och triangia + mat och kläder på en 10-dagarstur.

Jag tror på att man testar sig fram, från normala grejer och över tid lägger man mer tid och pengar på lättare och mindre ägodelar. Att börja spartanskt/UL tror jag bara är slöseri på pengar och kommer begränsa ens persons njutning och vidare intresse.

Ja du Göran...

Nu har du ställt till det, 😄 nu kommer tråden handla om att ryggsäckar ska vara minimalistiska för att rymma den minimalistiska utrustningen som väger mindre än helgens godispåse. Om någon vill ha med sin foto, fiske, klättrar, mm utrustning så finns det inte med i den sortens tänkande.

Skämt och sido, på större säckar finns oftast remmar att spänna runt säcken just för att minimera att lasten förskjuts. Det finns andra trix som att inte komprimera sovsäck etc.

En annan aspekt förutom det du skriver om pengar är att riktigt drivna lättpackare har förfinat sin erfarenhet och utrustning. För nybörjaren är det som att hoppa över grundskolan och börja på gymnasiet.
Med en större säck har man en större valfrihet när man väl behöver volymen. Med en mindre säck har man det inte, däremot är en mindre säck som överenstämmer med den väl övervägda packningen lättare och mer hanterbar.
 
Osäker på vad du menar med ”toppstramarna” - menar du spännremmarna högst upp på axelremmarna som förankras i ryggsäcken - en bra bit ovanför axlarna i höjd med ryggsäckens handtag?

Är V12 för övrigt ersatt av Gnaur?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, det är de remmarna som jag menar. Du skriver "en bra bit" så de kanske redan är bra inställda.
 
Med en stor och tung ryggsäck finns alltid risken att man packar ner mer än vad man behöver, varvid den högre vikten på ryggsäcken och onödig packning bara blir en plåga att släpa på.

Med en mindre och lättare ryggsäck finns risken att man inte får med sig tillräckligt av nödvändigheter, samt att man ofrivilligt hamnar i den fjantiga hobbyn att räkna gram och konstant leta efter lättare och lättre prylar.

70-75 liter och en lättviktssäck är kanske en medelväg. Just nu provar jag Exped Thunder 70, som väger ca. 1,6 kg. Mitt intryck är att den sitter bättre på min rygg än Kajka 100, med samma vikt, som jag använt tidigare.

Jag har provat Lundhags Gnaur 75 och upplevde axelremmarna som helt misslyckade: de är stenhårda och har för lite stoppning som dessutom slutar högt uppe på remmen.
 
Ja, det är de remmarna som jag menar. Du skriver "en bra bit" så de kanske redan är bra inställda.



Aha. Men du menar alltså att om du drog åt dem för mycket så gled avbärarbältet ned?? Det sambandet förstår jag inte alls... får testa när jag är hemma


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Med en stor och tung ryggsäck finns alltid risken att man packar ner mer än vad man behöver, varvid den högre vikten på ryggsäcken och onödig packning bara blir en plåga att släpa på.



Med en mindre och lättare ryggsäck finns risken att man inte får med sig tillräckligt av nödvändigheter, samt att man ofrivilligt hamnar i den fjantiga hobbyn att räkna gram och konstant leta efter lättare och lättre prylar.



70-75 liter och en lättviktssäck är kanske en medelväg. Just nu provar jag Exped Thunder 70, som väger ca. 1,6 kg. Mitt intryck är att den sitter bättre på min rygg än Kajka 100, med samma vikt, som jag använt tidigare.



Jag har provat Lundhags Gnaur 75 och upplevde axelremmarna som helt misslyckade: de är stenhårda och har för lite stoppning som dessutom slutar högt uppe på remmen.


Tyngden på ryggan hoppas jag delvis har med kvaliteten att göra... men exped kanske är bra! Det är ju så olika hur vi är konstruerade, men det känns som att de olika märkena påverkas av samma mode i konstruktionerna. Hoppas du har fel om gnaur, min kompis har köpt en - skulle det inte finnas extra stoppning med som går att byta vid remmar o bälte?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Viktorsodd Byta Kajka 75L mot lättare alternativ Transportera 57
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
pargus Vandringsrygga, öppningsbar fram (motsv. kajka/abisko) under 2kg? Transportera 15
Notsoraw Kajka + MC Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
slåttdalsberget Kajka som gnisslar Transportera 0
pelka Fråga ang.Fjällräven Kajka? Transportera 16
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
Ångström Kajka 75 vs Bora 80 Transportera 16
Skipper_ Alternativ till Kajka 75/85 Transportera 3
avslut1008 Fel på Fjällrävens Kajka Transportera 15
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...