Vildsvin, bör jag oroa mig eller stå över?

Jag vill sätta upp ett fågelmatställe ute i skogen, inga hus i direkt närhet, och det finns vildsvin här, har bökat upp överallt i skogen. De brukar även vara här på tomten, dock inte förstört något.

Men vill gärna sitta i ett gömsle och fotografera fåglarna på morgonkvisten och sena kvällar, och vildsvinen kommer ju komma dit helt säkert, bör jag isåfall oroa mig när jag sitter i mitt gömsle? Vill inte sitta och göra ljud emellanåt med tanke på fåglarna men skulle kunna göra ljud när jag väl hör dom. Men om det finns risk att de attackerar står jag nog över detta tyvärr..
 
... vildsvinen kommer ju komma dit helt säkert.......... Men om det finns risk att de attackerar står jag nog över detta tyvärr..

Jag tycker du ska stå över, om du inte vill bli uppsprättad av en vildsvinsbete, ja kanske t.om. delvis uppäten, med tanke på att de är allätare.

Nej, skämt åsido, du behöver nog inte oroa dig, så länge de kan känna lukten av dig håller de sig borta, och de har ett mycket väl utvecklat luktsinne. Sen är de främst aktiva nattetid, på dagarna ligger de och trynar.
 
Hade en kompis som brukade säga att om du stod på en stig och det kom vildsvin springande, ta ett steg åt sidan. De ser dåligt, springer gärna på stigen, så kan hända de springer in i dig,

Men lite mer allvarligt, De har skogens skarpaste näsa. så de vet att du sitter där. du luktar helt enkelt ;)
 
Haha tackar för era svar, som stol kan jag ha en toalett ;) Nej men kanske eventuellt får någon bra bild på dessa. Jag provar. Uppdaterar här efter några dagars fotograferande få se om jag överlevt ;)
 
Jag har hört berättas om hur det går till när man jagar vildsvin sittandes på pass. Det verkar vara mer regel än undantag att de tvärvänder 100 m bort bara för säkerhets skull så fort de anar oråd. Jag har aldrig hört talas om någon som inte har lyckats skrämma bort dem efter aktiva försök. Bortsett från klassikern om man hamnar mellan vuxen gris och unge. Fast det har jag heller inte hört om i praktiken...
 
Jag har stött på vildsvin flera gånger när jag varit ute och gått eller pyrshat. Visst har jag blivit nervös några gånger, men djur attackerar ju sällan andra djur besinningslöst... Det som man brukar varna för är att hamna mellan sugga och kultingar, men även då har jag klarat mig bra även fast jag hade hund med mig vid det tillfället.
För några år sedan stod jag i en ghilliedräkt på en åker på kvällen, efter några timmars pyrshande och njöt av utsikten. Ut från skogen kommer en hel vildsvinsfamilj som går rakt emot mig. Tyvärr var det för mörkt för att fota, men jag lät dom komma ca 7-10 meter ifrån mig (fantastisk naturupplevelse) innan jag sa ifrån och de sprang bort. 10 minuter senare återupprepades exakt samma scenario en gång till. Sitter du i tält/hydda/skyl så vet ju inte djuren ens vad de ska attackera, de kommer bara känna vittringen och avlägsna sig.
Nu för tiden är jag nästan mest rädd för älg, de har ett psykologiskt övertag i att vara en meter högre än dig. En jägare jag känner har varit nära att bli översprungen av älgar flera gånger för att de är så nonchalanta. Trotts att han stått och skrikit och vevat med armarna så har han fått kasta sig av stigen för att de helt enkelt är nonchalanta och/eller har dålig koll.
Men som sagt var, sitter du i gömsle så är nog risken att hamna i konfrontation med något djur högst osannolikt. Älgar undviker helst snår och tät skog, vilket de flesta gömslen försöker efterlikna på olika sätt.
 
Tackar! Ja älgar kan ju vara aggressiva har man ju sett, aja jag brukar tänka att det är förmodligen farligare att gå ute på stan en dag än i skogen. :) Så nu jäklar ska jag fånga den där skygga Spillkråkan på bild. Hör den då och då och fått ett par suddiga bilder av den men nu så förhoppningsvis! :)

Tidigare jag har även pratat med mig själv när jag vet att jag är ensam i skogen så djuren vet att jag är där, men väl hemma sitter man där och glor på andras bilder på älgar e.t.c och vill gärna ha samma resultat så blir nog att smyga mer i framtiden.
 
Bortsett från klassikern om man hamnar mellan vuxen gris och unge. Fast det har jag heller inte hört om i praktiken...

Jag har en gång stött upp en sugga med små kultingar från daglega under en gran i tät snårskog. Suggan drog iväg som en avlöning och lämnade kvar kultingarna med mig. De försökte gömma sig bakom ett snår, men slank iväg en efter en i samma riktning som suggan när jag gick för nära. I vilket fall var jag bara ett par meter från kultingarna en liten stund, men suggan verkade inte ens fundera på att bråka med mig. Naturligtvis kan andra suggor reagera annorlunda, men jag skulle oroa mig mer för fästingar än för vildsvin ute i skogen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...