Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter?

Finns det någon här som ägt och använt ett par Fjällräven gaiter trousers no.1 länge (> 2 år iallafall) och kan säga någon om slitstyrkan? Vanliga jeans sliter jag alltid upp i grenen, och har hört att många även gjort det på deras keb gaiter byxor.
Vill alltså ha ett utlåtande från någon som verkligen använt och slitit på byxorna, och inte bara haft dem på promenad. Är de värda pengarna? Verkar i övrigt riktigt fina.
 
Fjällräven Gaiter trousers No 1

Hej ! Jag har 3 par utav dessa byxor och använder de väldigt mycket . Använder ett par på jobbet där de får utstå massa slitage. Dessa är säkert 2 år gamla . Kvaliten på dessa är riktigt bra . Går inte att jämföra med keb byxan , har ett par av dessa också . Keben är ju en annan typ av byxa , med strechpaneler på vissa ställen . Keben är en skönare byxa . Gaitern no 1 är mycket tyngre , mer robust . Tyget är betydligt tjockare. Detta sliter du inte ut i första taget. Byxan är välsydd, genomtänkt . Denna byxan är också varmare. Rekommenderar dessa byxor skarpt . Är lite längre i benen.

mvh Bernt
 
Hej ! Jag har 3 par utav dessa byxor och använder de väldigt mycket . Använder ett par på jobbet där de får utstå massa slitage. Dessa är säkert 2 år gamla . Kvaliten på dessa är riktigt bra . Går inte att jämföra med keb byxan , har ett par av dessa också . Keben är ju en annan typ av byxa , med strechpaneler på vissa ställen . Keben är en skönare byxa . Gaitern no 1 är mycket tyngre , mer robust . Tyget är betydligt tjockare. Detta sliter du inte ut i första taget. Byxan är välsydd, genomtänkt . Denna byxan är också varmare. Rekommenderar dessa byxor skarpt . Är lite längre i benen.

mvh Bernt

Tjena Bernt, tack för svar!
Låter lovande, du tycker alltså de är prisvärda? Jag menar man skulle ju kunna köpa ett par byxor som håller hälften så länge, men för halva priset. Skulle vara skönt att slippa det dock. Har du erfarenhet av några andra byxor (gärna annat märke) av liknande grovlek som du kan jämföra med?

//Olof
 
uppföljning

Hej

Efter ett år av måttligt användande är det hål i skrevet. Jag försöker reklamera dom.

Byxorna är grova, tunga, härliga på många sätt. Men inte prisvärt. Vet inte vad alternativet är, om man vill ha något som inte känns alltför syntentiskt. Har trots idogt vaxande aldrig märkt att det gör särskilt stor skillnad, efter kortare regn är byxorna genomsura.
 
Har haft mina ett tag nu men inte riktigt två år ännu, på mig sitter de bättre än de vanliga Keb-byxorna. Har svårt för stretch på framsidan. Mina håller ännu, känns rejäla. Har ett gäng andra byxor och det som hållt bäst till dags dato är utan tvekan Haglöfs rugged mountain pants. Hoppas dessa håller lika bra.
 
Har haft mina i 2 år ,Burnt orange. Fastnade med ena bälteshällan i ett dörrhandtag när de var nya vilket resulterade i extra lufthål. Trots lagning håller de fortfarande. Använts till jakt, fiske,vandring och till vardags. Slitstark nederdel som står emot björnbärsbuskar.

Tycker inte de är prisvärda i svenska butiker, köpte mina från Tyskland för 1400. Av mina 10 par fjällrävenbyxor i garderoben så är 9 köpta från Tyskland. Oklart varför allt från fjällräven kan hittas till bättre pris i tyska nätbutiker.
 
Har haft ett par i fem år nu. Har fått lappa rejält i skrevet. Igår blev revan för stor, och de går inte att laga. Uppskattar att jag använt dom ca 2 månader under dessa fem år, så det blir ca 50 kronor per dag som jag haft dom på. Känns rejäla, blir helt otympliga med vax, och ändå håller de bara någon timme max i duggregn. Rätt så obekväma, svårt att lyfta benen helt då tyget stramar. Absolut inte värt pengarna. Letar nu efter alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...