Bombardera mig med era vinterturtips!

utrustning och bilder

Titta på

framexpeditions.no

Välj Grönland där finns många bilder på hur vi gjorde och även utrustnings lista.
 
Ja det går alldeles utmärkt att torka kläder i sovsäcken men sovsäcken kommer att absorbera stor del av fukten från kläderna, beroende på temperatur och längd på turen kan detta få ödesdigra konsekvenser.

Jag torkar nog bara innersockor och jämfört med nattlig egenproducerad fukt tror jag att det är en mindre del fukt som kommer därifrån. Det kan hjälpa att jag kör med syntetsäck och är väldigt noga med att vädra den.
 
Jag kom på ett tips till. Min fru kom på det efter jag hade med mig våtservetter på en vintertur som frös ihop till en oanvändbar klump. Torka dem innan sa hon. Jag torkade ett gäng i ugnen, sedan på turen när jag kände mig riktigt ofräsh så blöttes jag de i varmt vatten. Jag är försiktig med att tvätta mig för mycket när jag är på tur på vintern, då det är bra med ett skyddande lager. Men det känns helt underbart efter en vecka i samma boxershorts att kunna tvätta av sig lite och få känna sig lite fräschare.
 
Kamera

En annan typ av tips: Jag har en liten, temperaturtålig kamera alltid runt halsen innanför jackan eller tröjan. Då blir bilderna tagna!

Mobilkamera i alla ära men batterierna tar stryk i kyla och för att pekskärmen ska funka måste vantarna av.

En kikare är kul att ha med sig också men den blir gärna liggande i ryggan/pulkan...
 
Namnet var bekant visst vad det du som köpte Paris-pulkan av mig? :)

Jag som tycker det är kul med lättare utrustning hittade mycket intressant på dom här länkarna.

https://thingstolucat.com/fast-and-light-winter-travel/
http://www.fjaderlatt.se/search?q=sarek+winter

Japp det var jag! :) Pulkan har redan varit ute på en veckolång tur i vintras (strax efter att jag köpte den från dej). Är jättenöjd, den är lätt och smidig och lagom stor för mina behov.

Tack för tipsen! Ska spana in det!
 
En sak som jag tror inte har kommit upp är att sova med termosen i sovsäcken. Jag har inte provat det själv, men den lilla värmen som läcker ut hamnar då i sovsäcken + att vattnen är varmare på morgonen. Så är planen att koka upp det igen så spar man ju även lite bränsle på det.
 
var rädd om glidet

Hej,
ingen van vintertältare, men en sak jag varit med om på vinterturer är snö som fastnar under skidan. Det är riktigt drygt. Jag har haft snö som fastnat under stighudarna (löser man enkelt genom att ha med "skin wax" och stryka ut på hudarna) och jag har haft snö som fastnat under skidan där hudarna suttit, ffa när hudarna varit nya (det löste vi med att gnugga dit glidvalla ute på berget).

Finns säkert andra på forumet som kan förklara varför det uppkommer och hur man löser det bättre, men värt att tänka till innan det händer hur man ska lösa det. Annars kan man få slita i onödan.

Tror det har nämnts också, men vill ändå betona det här med ull. Många kör på underställ i ull, men jag skulle även varmt tipsa om balaclava, mössa, innerhandskar, kalsonger osv av merinoull.

Jag gillar även att ha innerpåse i sovsäcken som kan vädras och därmed minska (marginellt, men ändå) fukt i sovsäck. Jag har även kört med dubbla sovsäckar, den inre i syntet och den yttre i dun. (Billigare men lite otympligare än att köpa en ny extrem vintersovsäck.)

Glöm inte heller att det är andra tältpinnar som gäller på vintern, skidor mm kan användas för att staga upp tältet om det ska blåsa.

När jag tältat på vintern så fick jag lära mig att gräva upp en liten mur runt tältet på vindsidan, en dryg meter ifrån. Tanken var att den skulle ta vinden och fånga lite snödrev. Vet inte om det är effektivt, har aldrig haft hård vind när jag vintertältat.

Lycka till!

P
 
Ett till bra tips för att höja standarden på turen. Något som kan vara jobbigt att göra i storm/kyla är att göra sina behov, speciellt tvåan. Men om ni gör som mig och gräver ut absiden för att kunna stå eller sitta bekvämt och laga mat. Då är det helt perfekt att precis innan man river tältet för att fortsätta turen så brukar jag passa på att helt enkelt använda absiden som ett utedass. Perfekt när stormen viner utanför, sitta i lugnande ro. Sen är det bara att skotta igen gropen och riva tältet.
 
Lite säkerhetstips

Vindsäck har det redan tipsats om. Det är guld värt, inte minst för att krypa in om man ska fixa skoskav, reparera ngt eller bara ta en paus under dagen. När man använt några gånger inser man hur lätt det är att sätta upp och hur skönt det är att komma undan vinden. Gärna gräva ned lite i snön så du får en bänk att sitta på med en fotgrop och kastar upp snön som extra vindskydd. Glöm inte att fästa snöret på vindsäcken i dig själv eller ngt tungt så den inte blåser bort av misstag.

Om jag åker i grupp och vet att jag behöver åka där det kommer vara >25 graders lutning eller under större bergssidor där det är mer än 25-30 graders lutning väljer jag alltid att ha "full" lavinutrustning (transciever, spade, sond OCH kunskap/träning). En sond kan vara bra att ha även om man inte planerar för lavinräddning. Med sonden kan du kolla djupet i snön om du behöver eller vill gräva en (nöd)bivack. Du kan annars titta på ledkryss eller träd för att få indikation om djupet på snön, men med en sond tar det mindre än en minut så har du exakt djup.

Beroende på var du tänkt vandra kan det som sagt vara värt att lära sig lite om laviner. Finns många bra resurser på webben, börja med lavinprognoser.se. Tänk igenom alla vägval och lägerplatser ur ett lavinperspektiv, så länge du inte är uppe på själva sluttningarna själv är det främst spontant/självutlösta laviner du behöver tänka på. Läs igenom lavinprognosen åtminstone samma dag som du ger dig ut på turen och om möjligt försök kolla uppdateringarna. Om det är en 3:a skulle jag vara lite extra försiktig så att du inte uppehåller dig i ett möjligt utlopp för en lavin under paus eller nattläger, om det är en 4:a eller 5:a bör du aktivt undvika platser dit en lavin kan nå. Om du inte kommer ha mobiltäckning men kommer befinna dig i lavinområden är det klokt att läsa på lite om vanligaste lavinriskerna (mer än 20 cm snö på två dar, vind som transporterar snön osv)

Nu blev det här rätt långt... Läs på lite och ha det i bakhuvudet och var inte för orolig över laviner. De flesta vägval du gör på en vintertur med en pulka i rep bakom ryggen kommer troligen vara relativt låg risk för laviner, ffa om du följer vinterlederna där någon redan gjort en preliminär riskbedömning åt dig när de la ut leden. Jag vet en del vinterskidåkare som inte anser att man behöver bry sig nämnvärt om lavinrisken då man själv oftast färdas i dalgångarna. Jag tycker tvärtom att lavinkunskap gör turen mer njutbar då man förstår riskerna och gör medvetna val för att hålla dem på en lagom nivå.

Lycka till!

P
 
Dubbla sovsäckar

Normalt rekommenderas syntet ytterst där det mesta av fukten hamnar. Vid korta turer (eller VBL) spelar det väl mindre roll. Jag har också haft en tunn syntetsäck innanför en större dunsäck helt enkelt för att syntetsäcken är för liten. Men det optimala är dun innerst.

Jag gillar även att ha innerpåse i sovsäcken som kan vädras och därmed minska (marginellt, men ändå) fukt i sovsäck. Jag har även kört med dubbla sovsäckar, den inre i syntet och den yttre i dun. (Billigare men lite otympligare än att köpa en ny extrem vintersovsäck.)
P
 
helt rätt!

Normalt rekommenderas syntet ytterst där det mesta av fukten hamnar. Vid korta turer (eller VBL) spelar det väl mindre roll. Jag har också haft en tunn syntetsäck innanför en större dunsäck helt enkelt för att syntetsäcken är för liten. Men det optimala är dun innerst.

Hej
låter rimligt - fukten borde ju vandra utåt tills den kondenserar ngn stans i yttre säcken eller åker ut i luften som ånga. Eller är det ngn annan effekt?

När jag ändå funderar på dessa frågor, finns det ngt sätt att torka (helt eller delvis) en sovsäck i fält vintertid?

Nu när du skriver det inser jag att jag nog ändå haft dunet längst in, men inte för att jag visste att det var bättre då jag trott motsatsen, utan pga att dunsäcken (som jag ärvt av min mor) var mindre än syntetsäcken (som jag lånade av min far)...

Tack för förtydligandet/rättningen!

P
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...