Ett vargangrepp

Det är slående hur ofta folk länkar till artiklar om vargangrepp, medan motsvarande artiklar om älgar, hjortar, tamhundar, nötboskap, ekorrar och gäddor som angriper människor helt oprovocerat, väcker ganska lite intresse. Detta trots att risken för att t.ex. en älg eller ekorre anfaller och skadar människor i Sverige är ytterst verklig och påtaglig, medan vargangrepp knappt har förekommit alls - ens på den tiden landet kryllade av vargar.
Jag skulle vilja kalla uppsåtet tendentiöst och ohederligt. Folk har väl tillräckligt med saker att vara rädda för ändå?
 
Fundera en stund på vilket vilt levnade djur som dödar flest människor i Sverige?



Tänk!
Tänk!
Tänk!




Jag gissar på bi/geting som "direkt attakerande" eller kanske fästingar som bjuder på andra sjukdomar (men det är ju mer indirekt). Räknar man in trafikdöd via älg så blir det kanske några fall där också. Jag får lite stöd för bi/geting här (hittade inga enligt min mening 100% objektiva källor):
http://fof.se/tidning/2012/7/vi-ar-radda-for-fel-djur
http://www.sverige2.com/djur/farligaste_djur

/Patrik, inte särskilt rädd för att bli dödad av just varg
 
Ja, vi har olika tyckande. jag tycker det är mera intressant att läsa om en varg som angriper en campare än om bilolyckor med älg.
Det är ju som att tidningarna inte skulle skriva om mord bara för det dör många fler i cancer.
 
Senast ändrad:
Instämmer, jag tror inte man ska underskatta folks intelligens. Dom flesta på utsidan som läser berättelsen inser nog att det är en väldigt unik händelse, som dessutom inträffat på en annan kontinent. Det är ingenting som jag kommer att fundera på nästa gång jag går ut i skogen.
 
Jag har iaf råkat ut för en mördarattackvarg på ett extremt osannolikt ställe , det här är naturligtvis mycket sant och väldigt mycket säger att det var gråben som svor åt mig med ett jävla morrande - haha.

I anslutning till Göteborgs södra delar finns Sandsjöbacka reservatet med vindskydd och sådant som hör till.
En mycket kall vinter för inte så många år sen var jag mycket där och löpte omkring och sov.
Vid ett tillfälle så drog jag efter jobbet 4 på morgonen mitt vintern ut och slog läger i kanten på reservatet i ganska nära villor och så - bara för och stå på tårna inför en nattnattvigernings grej.
I tältet är det -15 och jag kör en varm glögg och så , utanför tältet hör man nått.Vildsvin brukar man ha där och kanske älgar och rådjur , standard lösningen är att säga nått så dom fattar att man är en människa - så jag drog nån harang "Dra åt helvete,stick o brinn b.la b.la"

Ofta hör man sen nått dra iväg , men denna gång kom det ett sånt där håresande mörkt morr , nackhårena reste sig och sen prata jag igen och det kom igen.

Nu var jag pigg , det här vildsvinet lät jävligt annorlunda.
Iaf så kan det ju bara vara ett vildsvin för jag befinner mig i Göteborg , jag tänker ju inte ens på Björnar,Noshörningar eller vargar.

Iaf så somnar jag och är ute hela helgen , jag har inte mobilen påslagen en enda gång och lyssnar inte på radio eller nått.

När jag kommer tillbaks efter en 3 dygn så är tidningarna nedlusade med vargrapporter och den håller till i Sandsjöbakca och går in/ut varenda natt exakt där jag legat (Ungeför Oxsjön).
nu tänds det ju ett ljus sakta men säkert om den här märkliga dialekten vildsvinet hade..

Den här vargen gör stan fett sen i över en månad , den går hela tiden ur där jag tältat , drar samma stråk som jag , Hovås,Askim,Tynnered,Fiskebäck,sedan via Ruddalen in till stan och långatorna för pubrundor och sen tebax.
Den fastna på bild bland folk inne i stan och sånt.
Den brydde sig inte ett skit om folk , var ju skolbarn som den suttit och titta på och sen gått vidare, den köka upp en get i Årekärr och sedan hade den käkat upp en familjs kaning som dom haft på villatomten i ett kaninhägn.

Vågar påstå att det var denna som blev sur på mig i skogen , jag var garanterat nått oväntat för den att stöta på en snorkall vintertält i det tillfäliga reviret - den var iaf inte aggresiv mot folk utan trivdes som fisken i vattnet
 
Misstänker att de som pratar om farliga älgar antagligen inte bor med vargar runt knuten och nära barnens skola.

Och jag misstänker att de som är mer rädda för vargar än för älgar inte har koll på verklighet och statistik. Älgar anfaller många människor varje år, helt oprovocerat. Vargar gör det inte.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...