Löpäventyr 560K Kust till Kust

Hejsan!

Jag sitter och planerar sommarens äventyr och skulle behöva lite tips från kunnigt folk på forumet.

Under sommaren 2015, planerar jag att springa St Olafsleden, från Selånger i Medelpad, till Trondheim i Norge. Då det går från Östersjön till Atlanten, har jag helt enkelt döpt det hela till Kust till Kust. Sträckan är ca 560 km. Tiden jag vill lägga på detta är ca 14 dagar (plus/minus). Sträckan blir då ungefär en marathon om dagen.

Själva tiden är flexibel och jag har ett träningsupplägg nu på förhand, med olika mål. Exempelvis, i maj vill jag simulera sträckan genom att ta mig just en mara om dagen i 3-4 dagar för att få praktisk info om hur det känns osv.

Dagarna kommer vara uppdelade, så jag springer ca 10 km, tar en paus, kör 10 km till, tar en paus osv. För att undvika för mycket belastning. Kan alltid gå vissa sträckor också förstås. Om jag klarar det, återstår att se. Idag springer jag ca 70k i veckan.

Tips om träning uppskattas alltid.

Det jag gärna vill höra med er om är annars utrustning. Helst vill jag ju ha så minimal packning som möjligt. Ska jag ha ryggsäck, i så fall vilken? Finns det bättre alternativ, någon slags kärra/vagn kanske? Men den ska ju fungera i terräng. Asfalt ska undvikas så mkt som möjligt. Betänk också att jag ska över fjällen.

I första hand siktar jag på vandrarhem och liknande. Men överväger att sova ute, eller i alla fall nu titta på det som ett alternativ. Vad behöver jag då? Allt ska vara så lätt som möjligt. Ska jag köra sovsäck, behövs liggunderlag. Troligen behövs någon form av presenning om det regnar? Finns det några tankar om värme och att göra upp eld? Det bästa är som sagt om jag inte tar med sådant och bara kör övernattning på vandrarhem. Men om det finns bra grejer som inte väger för mycket så ger det förstås en extra frihetskänsla att ha sådant med.

Alla tips uppskattas! Säkert grejer jag inte tänkt på. Angående kläder, skor osv så har jag nog idag det jag behöver.

Hälsningar
/Erik
 
Rune Larsson använde en modifierad barnvagn när han sprang genom USA, men det var på väg. När det gäller "övernattningstankarna" så måste jag verkligen rekommendera dig att skaffa ett lätt tält, kanske ett Hilleberg Raid eller Tarptent, att hålla på och kompromissa med tarpar och bivacksäckar och liknade kommer gå ut över dina återhämtningsmöjligheter. Om du köper det lättaste kommer du nog under 2kg med tält, sovsäck och liggunderlag. Sovsäcken kan även fungera som värmeplagg,

Jag skulle personligen även ha med mig ett kök för kunna värma någon enklare typ av mat då powerbars och gels blir rätt tröttsamt efter några dagar.

Trangia gör ett komplett och litet kök: http://www.trangia.se/2853.mini_trangia.html
Ett alternativ kan vara ett MSR pocketrocket med en lätt kastrull. Men det måste kompletteras med en gastub där den minsta väger ca 150g.

Lite allmänna ultramarathonråd från Rune Larsson: http://www.loparlarsson.se/content/blogcategory/17/57/

Sist men inte minst,

Ett stort lycka till!
 
Liggunderlag definitivt om du ska sova ute. Jag har nog hellre valt liggunderlag än sovsäck tom. Ett tunt i cellplast väger inte så mycket heller.
 
Inov-8 har en riktig lätt rygga somjag skulla ta, finns i olika storleka,väger typ 250g och känns helt okej när man springer.
Ska du sova ute så skulle jag välja sovsäck och underlägg. Mina favoriter inom det lätter är en 280g sovsäck från yeti som är helt underbar liten http://www.outnorth.se/yeti/fever-zero-medium#
Har en själv och bara älskar den.
Exped har ett liggunderlägg som hetter basic ul och väger kring 350g...den är riktig skön komfortabel, ngt jag skulle satsa på för att kunna springa så mkt varje dag. (har gjort liknande dock med cykel och långsträcka och mmm så sjönt att kunna sova rätt efter en lång ansträngande dag)
Sen vet jag inte hur det ser ut längs din sträcka. På mina UL cykelresor/tävlingar har jag oftast sovit under ngt tak längs vägen, eller under ngn bro och liknande och då skuppit tältet. Har du möjlighet till liknande så behövs ju inget tält.
Har du inte den möjligheten så skulle jag kolla på Vaude´s super lätta enmanstält som väger kring 600-650g
Mot många andra lätta tält funkar den fortfarande fint, okej med kondens och ställs upp rätt fort och står ganska stadigt också. Fördelen med detta tält mot en tarp eller så är att det bli mindre dragit (kan ju blåsa kallt uppe på fjällen) och att du inte behöver fibblar med att spänna tarpen osv...
Med det skulle sovdelen vara kring 1 kilo + ryggan. sedan de kläder du behöver och plåster och sånt. Sen skulle jag struntar i köket och äta varmt där du kan (restaurang, pizza osv), äta direkt vid mataffären, och sedan har med lite proviant för där emellan.
 
Hej

Tack för bra svar. En hel del matnyttigt. Kommer de närmsta veckorna planera mer ordentligt. Det kritiska momentet handlar egentligen mest om löpförmågan. Bara senaste dagarna har knäna strulat något vilket inte bådar gott. Sträckan är minst sagt lång och allra helst hade jag sett att jag nu börjar komma i form. Särskilt då med tanke på knät. Eventuellt kör jag sträckan med MTB istället. Men jag ger det några veckor till så får jag se hur det utvecklar sig.

Ska titta på underlagen, sovsäck osv som ni tipsar om!

/Erik
 
Trist när det strular redan innan. Till själva vanliga löpbelastningen kommer ju även att det ev regnar i flera dagar, kläderna blöta, trampa sne i terrängen, tyngden av ryggan osv... Bra att kunna drar bromsen innan istället för att förstöra kroppen och sedan har problem en lång tid framöver.
Att ta den resan med cykeln lär också bli en alldeles underbar upplevelse!
 
Du kan ju köra racet med att gå också - med en lätt 10-12kg rygga kan du ju ta dig en 8 mil per dygn.

Köp en liten rygga med bra bärsystem,enmanstält och lätt gaskök.
Så du iaf får en varm jättemåltid och några kaffe per dygn , resten energibars och energidryck.

Vattenbehållare/camelback med inlinefilter så du kan skopa vatten efter behov lite varstans
så du slipper bära.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...