Söker tips på ny segelbåt!

Jag har en utter 450 som går flitigt. Det jag gillar bäst med den är att den är liten, smidig och seglar bra. Men framför allt att den går att dra upp på stränder och dyl.

Nu är det så att jag skaffat familj och behöver en båt med ruff så det inte blir en tråkig introduktion till sjölivet för småttingen.

Därför undrar jag om det finns en bra billig båt med centerbord eller liknande lösning med ruff, så man kan lägga till på stränder lätt och ta upp den vart man vill med kärra.

Vi har tittat på stortriss och gillar dom, har hört att dom finns med centerbord? Går det isf att göra strandhugg med, eller har dom en form av köl också?

Tacksam för svar och god jul :)
 
Vad är din ung. Budget?

Stortriss finns med fällköl men de är rätt ovanliga, de flesta byggdes med fast köl.

Albin 57 har fällköl men den går inte helt in i skrovet.

Fabola Campus är nog ett bra alternativ men några prisklasser högre. Kanske en gammal 600?

Finns diverse andra lite udda båtar med fällköl, ofta engelska i lägre prisklass som är trailerbara och har ruff, dyker upp på blocket ibland.

Sen kan nog en liten lätt långkölad båt som tex J17 vara enkel att dra upp på trailer också och den går grunt så du kommer in nära land och strand.
 
J 17 såg intressant ut, var ju jätte vacker också vilket inte är någon nackdel direkt :)

Men stortrissen går grundare, även om det inte var så stor skillnad.

Tack för tipsen! Det är inte så mycket båtar på blocket just nu men dom börjar nog dyka upp i vår sen, så man får ett hum om vilken prisklass J 17 hamnar i.
 
Vartefter man läser verkar ju som man får nöja sig med att komma nära land och ha en köl under metern om man ska ha en ruffad segelbåt. Men det duger nog iallafall. Kom dock gärna med fler tips :)

Prisklass max 12.000kr Men helst under 10.000kr.
 
J 17 såg intressant ut..
Men stortrissen går grundare, även om det inte var så stor skillnad. i.

I praktiken är det nog lättare att lägga till mot klippor och land där det är grunt med en J17 eftersom den har långköl med största djup längre bak från fören än StorTrissens fenköl.

(Min förra båt var en StorTriss MK2, finns några bilder på den före och efter renovering i mitt album. Har numera en lite större båt, Bellona 23.)

Brukar gå att hitta såna här båtar i din prisklass, dock med trötta gamla segel etc, men är ju rätt billigt i tusenlappar att sen uppgradera eftersom ifall man vill.
 
oriole;
det var fina tips! tacktack

jamo;
jo just nu lutar det åt en stortriss eller en magnificent midget, inte riktigt vad jag sökte från början men man får anpassa sig. Dom har av vad jag har läst bra rykte, seglar okej och är säkra och lätta att hantera.
 
Ska just sätta igång bygget av en Sharpie 600. Syftet är just att få en liten ruffad trailerbar båt som kan dras upp på stranden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
_Ulrika Söker medseglare/delägare Segelsporter 2
Långseglaren Wilhelmina söker äventyrslysten besättning! Segelsporter 2
Emil_S Söker besättning. Segelsporter 0
fredrik1 söker besättning för segling Västindien - Sverige Segelsporter 0
sumpa När / hur söker man visum? Segelsporter 1
simsone Segla jorden runt! Söker besättning! Segelsporter 2
Eml85 Söker skeppare och båt i Halland Segelsporter 2
Eweliina 2 flickor, 18 år söker vänner/ungdomar att segla med:) Segelsporter 1
2004-06-16 Aldrig seglat och söker seglarskola Segelsporter 7
dr_ljungberg Nybörjartur? Söker Windsurfingbräda kring Falkenberg Segelsporter 1
ultramarin Tips för segling i Stochkolms skärgård Segelsporter 1
hss Tips till er med barn och ungdomar. Segelsporter 0
svindel Tips för långa segelturer Segelsporter 6
Wolf25 Webshop tips önskas Segelsporter 1
JLjung Tips Segelsporter 0
swekarl Vill ha tips på seglingskurs i Stockholm Segelsporter 6
Toppman Sistaminuten! Chans att hänga med på Atlantsegling Västindien till Sverige. Segelsporter 0
KarolinaSch Naturham på Möja? Segelsporter 1
axeisi segla på västkusten? Segelsporter 0
Tantann Hyra en stor segelbåt inför V29 på Västkusten? Segelsporter 2
unicuum Beslag på bommen Segelsporter 8
Magyar Hyra segelbåt / jolle på Västkusten? Segelsporter 1
Heffa Någon som vill haka på min dröm? Segelsporter 4
Onedge Atlanten i mitten på januari? Segelsporter 1
sommer07 Segling med skappare på 47 fotare til sommaren Segelsporter 0
Oskar Q Jobba på en båt? Segelsporter 0
Jonas P Americas Cup på TV! Segelsporter 0
CFJ Bredd på båtplats Segelsporter 13
fbodin Segla på datorn! Segelsporter 0
Fritjof Göta Kanal - på tid! Segelsporter 2
marcus.vliet Hobie Cat klubb på västkusten Segelsporter 0
utsidanjok Upplev lite seglaräventyr på skärgårdsraid! Segelsporter 0
petter2002 Katamaran på västkusten? Segelsporter 1
Slocum Kan man ha båten i på vintern? Segelsporter 10
Slocum Hur farlig är en storm på havet? Segelsporter 5
3405 Sugen på att segla klassiskt? Segelsporter 1
havsskatt Segling på Östkusten Segelsporter 2
Outsidern I väntan på en ny seglingssäsong! Segelsporter 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...