Snowdogs eller Ruffwear..?

Har läst allt jag kan komma över på nätet om klövjeväskor samt provat klövjeväskor i affären, men kan inte riktigt bestämma mig... Har även läst tidigare diskussioner här, men de fördes för ganska länge sedan och kanske har saker utvecklas under tiden så åsikterna ändrats?

Jag och min hund har denna sommaren börjat med längre dagsturer och en dröm är att en dag fjällvandra. I dagsläget är dock tanken med klövjan träning i vardagen samt dagsturer, ev med någon övernattning. Viktigast för mig är att klövjan sitter bra på hunden! Jag har en tollare som är ganska smal/djup i bröstkorgen. Jag ser många fördelar med snowdogs väska och tyckte Ruffwears väskor verkade sitta för långt bak på hunden, men då vi provade en sådan i affären satt den faktiskt ok på min hund. Personalen rekommenderade Ruffwear pga Y-selen, men jag funderar på om inte remmen mellan frambenen kan glida åt sidan och skava? Har ju också hört/läst om fördelen med att man kan knäppa bort väskorna vid vila på Palisademodellen, men tänker att det skönaste för hunden är väl att bli helt befriad från väskan och selen (som vi...) under vilan samt att om klövjan skulle sitta lite fel så blir det ett automatiskt tillfälle att upptäcka och rätta till detta. Sen kan det ju finnas andra fördelar med att kunna ta loss väskorna, såsom att man kan använda selen separat vid andra aktiviteter som typ löpning.

Nackdelar jag kan se med snowdogs är t.ex att väskan kanske blir lite väl stor och bylsig om man inte ska gå på långa turer med mycket packning? Samt att man ju inte vet hur den sitter på den egna hunden förrän efter inköp på nätet... Kanske hamnar remmen framtill för långt ner t.ex så den stör hundens rörelser.

Som ni märker är jag helt novis... Och förvirrad! Vad skulle ni rekommendera mig? De är ju inte direkt gratis så man vill ju helst göra ett så bra val som möjligt redan från början. Ruffwear är ju något billigare, i synnerhet Approachmodellen, men jag betalar hellre lite extra om jag får en bättre väska för hunden.

Tacksam för svar från mer erfarna!!
 
Jag köpte en klövjeväska från snowdogs till min Schäfer här i Maj och tanken var att börja ta mindre dagsturer till att gå längre och även på fjäll.

Jag surfade länge runt och provade även i butik, men de var av kass kvalité. Sen hittade jag till Anne-Lies hemsida och läste. Där kan man även se foton från kunder som skickat in när deras hundar bär sina väskor (letade såklart efter en Schäfer bärandes en väska då). Man finner även bra tips och viktig information.

Väskan är av mycket hög och bra kvalité, mycket slitstark. Remmar och spännen på väskan gör det enkelt och bekvämt för hunden även vid mindre packning och den sitter på plats mycket bra. Matrialet på insidan väskan förhindrar skavsår mot ben och rygg. Skinn på utsidan väskan som är slitstarkt. Dragkedjorna går att öppna och stänga åt båda håll mycket enkelt. Resårsnören på ryggen som man enkelt kan fästa liggunderlag, filt eller din egen tröja om du blir varm. Väskan är också mycket lätt att hålla ren, samt smidig att ta av och på med 3 spännen.

Vi har även lastat väskan och cyklat med hunden då vi inte haft tid till längre promenader. En bra aktivering. Han har gått i vattnet och det läcker heller inte in :)
Jag bifogar länkar jättebra skrifter som jag läste innan om att klövja:

http://www.sphk.se/malamute/tips_rad/klovjesidan.html

http://www.snowdogs.se/charlottas.htm

Jag vet inte om jag givit dig rätt svar, det är bara att fråga mer eller be mig skicka bilder.
Jag är i alla fall supernöjd med vår väska från snowdogs! :)
Hoppas du hittar rätt. Lycka till!

Bifogar en bild på Odin i sin väska när han går Silverleden!
attachment.php
 
Väskor

Vi har två par Ruffdog Approach och de funkar utmärkt för oss,

c33225801b3422d5fc2afec518eb25b0.jpg


3fbdf9b3e97767096de4c31d603b43dd.jpg


9e6fb5ced71451dab4e26827169c83a7.jpg



sen har vi selar och halsband från Snowdogs, vilka även de är mycket bra!

Vi tyckte att Ruffdog väskorna var lite smidigare och mycket billigare då jag köpte dem i USA.
 
Var i samma sits för ett halvår sedan. Slutade med att jag köpte en Kennel klövjeväska. Påverkad av att ha sett andra använda den frekvent i fjällmiljö samt att den gick att köpa på XXL. Den har funkat mycket bra sitter stadigt och är mkt robust byggd. Fick den dessutom till ett mkt bra pris då XXL verkar rea dem med jämna mellanrum.

// L
 
Tack snälla för svar, tips, bilder och åsikter! :)

Malin - jag kunde tyvärr inte se bilden du bifogade :( Men precis som du innan inköp har jag varit inne på snowdogs hemsida och kollat på bilderna där, det finns en tollarblandning med klövja på sig och det var en av anledningarna till att jag blev lite tveksam till den väskan, ser så väldigt stor ut... Perfekt för vandring såklart men kanske väl stort till "vardags". Men nu skrev ju du att den sitter bra även med mindre last i, vilket var positivt! Tack även för lite beskrivningar om hur du använt och tyckt om väskan!

fafner- åh, vilka fantastiskt fina hundar du har!!! :) Precis som du har jag haft funderingen på om inte Ruffwear är smidigare, och dessutom ju billigare...

lenpau- Väskorna från Kennel hade jag bara sett på bild utan att de satt på en hund och tyckte de såg lite konstiga ut... Men efter din kommentar gick jag förbi XXL igen för att kika om de hade dessa väskor inne, de hade inte haft dem där vid tidigare besök. Det hade de inte heller nu, däremot sålde de ut Ruffwear Approach till ett väldigt bra pris!!

Så jag köpte en sådan igår och har bara hunnit prova den och ställa in remmar m.m. ännu. Hunden verkar gilla den men jag vet då inte... ;) Tycker t.ex. det verkar lite bökigt att sätta på/av den när hunden ska igenom med ena frambenet, men det kanske är en vanesak? Sen finns ju ingen möjlighet att spänna ut väskorna från hundens sidor om man packar fullt. Eftersom den var så billig känner jag att jag faktiskt har råd att köpa en till längre vandringar också och ha denna till vardags, om jag behåller den.

Min hund fyllde ett i april och jag har läst att de inte ska bära full belastning före två år men att man kan vänja dem vid klövja och lättare vikt från ca ett år. Nu läste jag i en av länkarna här ovan att man inte ska klövja före två år... Tycker ni jag ska vänta med att låta honom bära klövjan eller tror ni det är ok med lätt vikt?
 
Det är en belastningsfråga och att gå med väldigt lätt väska lär inte vara några problem. Har sjäv en klövje från Snowdogs och är supernöjd med den. Används mest för längre turer men även en del på hemmaplan.
 
Jag ser att du redan har köpt en väska.

Men måste ändå rekommendera Ruffwear Approach Pack, köpte en sådan till min tik.
Kanonfin, fina inställningsmöjligheter kring bröst/magparti.
Det jag gillar mest är Y-selen på bröstet, så hon kan verkligen kan dra, utan att den hamnar snett och hon belastas fel.

Bifogar lite bilder, så får du se.

Angående att klövja lätt innan hunden är två år, så tror jag inte att det är någon större fara, på dessa bilder så är hon 15 månader gammal, men jag har inte lastat väskan speciellt mycket.
 

Bilagor

  • CIMG0351.jpg
    CIMG0351.jpg
    36 KB · Visningar: 1,528
  • CIMG0355.jpg
    CIMG0355.jpg
    61.8 KB · Visningar: 1,577
  • CIMG0443.jpg
    CIMG0443.jpg
    67.9 KB · Visningar: 1,599
  • IMG_20130606_114720.jpg
    IMG_20130606_114720.jpg
    90.6 KB · Visningar: 1,628
Glädjande att min kommentar ledde till inköp av väskor!! Kollade själv på samma innan och tror att de är grymt bra!! Hoppas Du ( men framförallt hunden;-)) blir jättenöjd!

// Lelle
 
Oops! Missade just att det var en Ruffwear väska du köpt.
Läste nog inte helt igenom ditt inlägg. :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Jag har provat lite olika väskor och till sist fastnat för Laikaklöven, dessa norska väskor sitter helt suveränt bra på min hund och har en riktigt bra kvalité. Den är enkel att ta på och av på hunden då det bara är två remmar under vilket underlättar när väskorna är fullpackade.
 

Bilagor

  • hugge o jag.jpg
    hugge o jag.jpg
    50.3 KB · Visningar: 1,713
Har en klövja från Snowdogs och de känns betydligt rejälare än de Ruffwear modeller jag sett. Hunden får ett riktigt bra stöd över bröstbenet när man går brant uppför. Ann-Lies klövjor är ett riktigt hantverk som andas kvalité.

Nu bor jag i Luleå och tog därför med hunden och mätte på plats vilket naturligtvis underlättar men de har ju bytesrätt och ångerrätt enligt konsumentköplagen i 14 dagar.
 

Bilagor

  • _DSC0848 as Smart Object-1 copy.jpg
    _DSC0848 as Smart Object-1 copy.jpg
    81.7 KB · Visningar: 1,326
Tack snälla för svar, tips, bilder och åsikter! :)

Malin - jag kunde tyvärr inte se bilden du bifogade :( Men precis som du innan inköp har jag varit inne på snowdogs hemsida och kollat på bilderna där, det finns en tollarblandning med klövja på sig och det var en av anledningarna till att jag blev lite tveksam till den väskan, ser så väldigt stor ut... Perfekt för vandring såklart men kanske väl stort till "vardags". Men nu skrev ju du att den sitter bra även med mindre last i, vilket var positivt! Tack även för lite beskrivningar om hur du använt och tyckt om väskan!

fafner- åh, vilka fantastiskt fina hundar du har!!! :) Precis som du har jag haft funderingen på om inte Ruffwear är smidigare, och dessutom ju billigare...

lenpau- Väskorna från Kennel hade jag bara sett på bild utan att de satt på en hund och tyckte de såg lite konstiga ut... Men efter din kommentar gick jag förbi XXL igen för att kika om de hade dessa väskor inne, de hade inte haft dem där vid tidigare besök. Det hade de inte heller nu, däremot sålde de ut Ruffwear Approach till ett väldigt bra pris!!

Så jag köpte en sådan igår och har bara hunnit prova den och ställa in remmar m.m. ännu. Hunden verkar gilla den men jag vet då inte... ;) Tycker t.ex. det verkar lite bökigt att sätta på/av den när hunden ska igenom med ena frambenet, men det kanske är en vanesak? Sen finns ju ingen möjlighet att spänna ut väskorna från hundens sidor om man packar fullt. Eftersom den var så billig känner jag att jag faktiskt har råd att köpa en till längre vandringar också och ha denna till vardags, om jag behåller den.

Min hund fyllde ett i april och jag har läst att de inte ska bära full belastning före två år men att man kan vänja dem vid klövja och lättare vikt från ca ett år. Nu läste jag i en av länkarna här ovan att man inte ska klövja före två år... Tycker ni jag ska vänta med att låta honom bära klövjan eller tror ni det är ok med lätt vikt?

Tollarblandningen är nog min hund Raja. Klövjan är utsträckt i sidorna för att se bra ut på bilden :). Den är egentligen tom eftersom det var första testet av den på hunden. Modellen är lite grundare än normalstorleken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
Jenny-73 Ruffwear Hundsport 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...