Längre leder

Hej! Var för ett par veckor sedan nere i Gränna och körde "Hålet i berget", mycket trevlig klättring. Nu är vi på jakt efter fler "längre" (över 30m höga) sportleder i svårhetsklass 4+/5. Någon som har tips på någon vart som helst i Sverige.
 
Fel land?

Sverige har inte precis något överflöd av vare sig bultade, långa eller lätta leder. Men det jag kan komma på på rak arm i mitt närområde är Nalle Puh (5c+) i Aspen, 20m, och Maraton (6a), 25m, i Viks Kile. I Norsesund har du Gamle Svarten (6a), 20 m. Men som du ser, ofta lite kortare och lite hårdare. Kanske finns det bättre alternativ i andra landsändar än västkusten?
 
Jag vet åtminstone om en +30meters lätt sporttur som planeras att bultas upp... frågan är om det händer före eller efter 2020...
 
Brattberget utanför sundsvall har ett flertal helbultade leder i de lägre graderna som är relativt långa med svenska mått mätt. Många fina leder.
http://www.sverigeforaren.se/index.php/Brattberget
Även Midskogs i sundsvall bjuder på ett antal lätta leder som är något längre.

På stuguberget finns en sexa som skall vara 90m och helbultad.

På rösås finns en helbultad led som är 100+ m, men den ligger i lite högre svårighetsgrad än vad du efterfrågar.

Det finns säkert mera, men det är allt jag kan komma på just nu...
 
Det finns ett antal (minst 3) nybultade fyror och femmor på Råsklippan i Överum som är 25 till (strax över?) 30 m långa. Ha koll på repändar och mittmarkering ifall ni firar på 60-m-rep!

En av lederna är dessutom försedda med ankare så att den går att göra i 4(!) replängder ;)
 
Här i Östersund har vi några stycken, kika på Sverigeföraren, Frösöberget.

Jungfrun, 4+, 45 meter, två replängder om man vill.

Retardo, 5+, närmare 50 meter, även där två repor.

Sen finns det även ett gäng leder runt 30 meter.

Sen ser jag att någon även tipsat om Stugun och leden Onda ögat som är runt 80 m.

Är du villig att klättra på egna säkringar finns det ganska mycket här som är hyfsat lätt och långt.
 
Hej! Var för ett par veckor sedan nere i Gränna och körde "Hålet i berget", mycket trevlig klättring. Nu är vi på jakt efter fler "längre" (över 30m höga) sportleder i svårhetsklass 4+/5. Någon som har tips på någon vart som helst i Sverige.

Har ej varit där själv, men Korpklev (Klättring i Östergötland, 2011) har följande (för dig) intressanta leder:

Ormbunkshänget, 5b, 27 meter
Kött 6b+, 25 meter
Knugen, 6b, 37 meter

Annars finns ju i Baremlandsfjellet en led som heter Harry Pothead, grad 6? som är jättelång och fin... (Googla lite så hittar du leden)
 
Senast ändrad:
Som komplettering till Flygare's inlägg så kan det nämnas att det förutom Onda Ögat på Stuguberget finns en helbultad 5/5+ också som är uppåt 70-80m. Bredvid denna går en mixad, dvs halvbultad led som är lika lång och även den runt grad 5.

Och som sagt så finns det rätt mkt långa leder om man kan tänka sig lägga eget.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...