Grovt jaktbrott

Just nu pågår en rättegång i Arjeplog ang misst Grovt jaktbrott. Några personer är misst för att med skoter dödat en järv.
Jag har tidigare lagt in några bilder från ett fall där man på samma brutala sätt dödat ett lodjur.

Skall bli intressant se hur man dömmer och vilka brott det blir fråga om, govt jaktbrott, djuplågeri osv.
Man har alltså på fjället jagat en järv med skoter och kört över djuret flera gånger. Det visar bara att förövarna uppvisar ett mod som kännetecknar ynkryggar.
 
Trodde först att detta skulle bli en tråd á la den om allemansrätten eller vargen men än så länge är den inte förstörd. Positivt!
Hoppas att du återkommer och berättar hur det gått under förhandlingen, dvs vad domslutet blev?
 
Hur skall man få slut på olagligheterna på det område ?

Det här är ju vidrigt , om de blir dömda hoppas jag de blir av med sin vapen och jakt licens under en mycket lång tid, hörde just på rapport att åklagaren hoppades på 2 års fängelse, men jag hoppas de blir av med licenserna under mycket lång tid

På något sätt måste man få ett tryck mot denna grupp av människor som anser att de inte behöver bry sig om lagar och regler, de kanske inte bryr sig om andra regler heller, tjuvjagar kanske, kan man tjuvjaga rovdjur kan man väl tjuvjaga övrigt vilt också

Ibland funderar jag på om man inte skulle inhibera jakt på lodjur och varg i jaktområden där det konstaterats olaglig jakt på rovdjur. Undrar om dessa individer skulle fortsätta med sitt egoistiska beteende om man som straff när det updagades illegal jakt inte fick någon tilldelningen under varglodjursjakt under de kommande 5 åren. Grupptrycket kanske skulle få dom att ändra beteende
 
Nu kanske jag missat nån relevant info här, men med tanke på att snubben körde ihjäl järven med en skoter så:
1. Finns det väl inget som säger att han har jaktlicens alls.
2. Var inget vapen i ordets vanligare bemärkelse iblandat.
 
Nej det behöver ju inte alls vara en jägare, det vet man inget om, men gissar att väldigt många som är bor i det området har jaktintresse, vem har intresse att göra såhär?

men i övrigt då, den olagliga jakten på rovdjur är ju betydande, hur skall vi få stopp på beteendet, det är ju svårt att bevisa jaktbott av denna typ

här hade de tydligen konstaterat blod från just denna järv på skotern, antar att det inte är så vanligt att man har blod från järv på sin skoter. Låter som bevisningen är mer än hygglig
 
Fullständigt vidrigt.
Jag vill dock relatera detta till pågående kampanj om polisen i Aftonbladet - där läser jag att polisen lägger ned våldtäkstmål utan att ens höra personer, där vittnen även finns. Föräldrar som driver brottsutredning på egen hand i ren desperation, osv... osv...

Men jaktbrott! Då jävlars i helvete kliver pappa staten ut i storskorna och klämmer dit folk så hårt det bara går.


...det gör mig spyfärdig. Det betyder inte att jag inte ogillar detta vidriga jaktbrott. Inte heller att jag anser att man inte skall utreda detta, men - något är käpprätt fel i detta land.


Lyssnade förövrigt på P4 häromdagen där en polismästare pratade om exakt denna frågeställning, och då menade att vissa poliser var starkt kritiska till resursfördelningen vid olika brott. Ett ganska stort problem tydligen.
 
Njae våldtäcktsbrott tror jag nog man utreder i ganska hög grad, tror det är ett prioriterat område, Visst det förekommer säkert en del dåliga polisjobb där också, men å andra sidan kanske man inte alltid skall ta aftonbladet som den absoluta sanningen.

Ser att det finns tråda om detta mål på flaschback, ganska nya trådar så det kommer nog snart upp info om vilka det var som begick detta vidriga brott, ser att det var april 2010 och att det är 30åringar som står inför skranket.

En handling som denna vad kan den innebära
Att ev jakt och vapenlicens tasomhand vore naturligt
Rätt att ha djur, om man är djurplågare tycker jag inte man skall få har djur, möjligen en guldfisk.
Körkort, man kan ju bli av med körkortet för fylla, ja upprepad fylla ,
 
Fullständigt vidrigt.
Jag vill dock relatera detta till pågående kampanj om polisen i Aftonbladet - där läser jag att polisen lägger ned våldtäkstmål utan att ens höra personer, där vittnen även finns. Föräldrar som driver brottsutredning på egen hand i ren desperation, osv... osv...

Men jaktbrott! Då jävlars i helvete kliver pappa staten ut i storskorna och klämmer dit folk så hårt det bara går.

Finns det någon statistik på det? Jag tror snarare att jaktbrottsanmälningar väldigt sällan utreds, och när de gör det så läggs de ofta ner på grund av brist på bevis.
 
Njae våldtäcktsbrott tror jag nog man utreder i ganska hög grad, tror det är ett prioriterat område, Visst det förekommer säkert en del dåliga polisjobb där också, men å andra sidan kanske man inte alltid skall ta aftonbladet som den absoluta sanningen.

Ser att det finns tråda om detta mål på flaschback, ganska nya trådar så det kommer nog snart upp info om vilka det var som begick detta vidriga brott, ser att det var april 2010 och att det är 30åringar som står inför skranket.

En handling som denna vad kan den innebära
Att ev jakt och vapenlicens tasomhand vore naturligt
Rätt att ha djur, om man är djurplågare tycker jag inte man skall få har djur, möjligen en guldfisk.
Körkort, man kan ju bli av med körkortet för fylla, ja upprepad fylla ,

Någon dag senare fick han ett brev från polisen. I kuvertet låg ett beslut där det framgick att Linas anmälan hade lagts ner samma dag som den upprättades. Polisen hade alltså inte brytt sig om att förhöra Lina, hennes väninna, gärningsmannens vän eller tre andra personer som kunde tänkas känna till mannen. Inte heller bilverkstadsspåret kontrollerades innan Birgitta Bergström beslutade att lägga ner förundersökningen med motiveringen "förutsättningar att styrka brott föreligger ej".


http://hd.se/skane/2012/02/14/polisen-la-ner-linas-direkt/



För andra gången på kort tid måste polismyndigheten i Västernorrland nu förklara för Justitieombudsmannen, JO, varför man inte utrett anmälningar om våldtäkter.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=4969175
 
Finns det någon statistik på det? Jag tror snarare att jaktbrottsanmälningar väldigt sällan utreds, och när de gör det så läggs de ofta ner på grund av brist på bevis.

Så kan det kanske vara, i vissa fall - alltså läggs ned i brist på bevis. Men, då har man iaf försökt - i mina exempel på våldtäkter så läggs de ned utan försök.


Dock - i radioprogrammet jag nämnde så menade polismästaren att många poliser mer eller mindre vägrade utreda jaktbrott... det finns en hel del poliser som, precis som jag, är starkt kritiska till vargpolitiken och mer eller mindre förstår att vissa blir desperata.
Nu skulle polisen ha intervjuer så att dessa inte längre ska delta i sådana utredningar.

Polismästaren själv lät dock rätt kritisk till att en hel del resurser går till detta - när det finns mycket värre brott som borde få mer resurser. (jag tolkade iaf det som att han delade denna syn med de poliser han pratade om).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Jägare dömt för jaktbrott. Jakt 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...