Utländsk gruvindustri skövlar snart våran fjällvärld

ska de vara några gruvor här uppe i norr så tycker jag att pengarna på vinsten ska stanna kvar i glesbygden o inte fara ner till storstäderna.
 
ska de vara några gruvor här uppe i norr så tycker jag att pengarna på vinsten ska stanna kvar i glesbygden o inte fara ner till storstäderna.

Kan vi komma tillrätta med detta? På vilket sätt hamnar det i storstäderna? Tror du på allvar att vi alla i Stockholm får extra tillbaka å skatten från gruvintäkter? Eller är det att vi har mer vägar per invånare du avser, elelr var det de hiskeliga kostnaderna för våra korta transporter?
 
det är inte skatten som ja snackar om utan företagens vinster, kunde stanna där produktion är. för gör man som med Vattenfall o andra statliga företag så far allt ner till staten, men hamnar där de är mest folk, fast i glesbygden så blir de plus minus noll, eftersom de är mindre folk så ger de inte så mycket för våra politiker.

ja vet att vi i norr har mycket naturtillgångar som staten tar vinst på, den vinst som vi får tillbaka är så lite av de vi ger av naturtillgångar. Man hade hoppas på att lite mer av vinster skulle stanna i dom kommuner som har bolag som tar ut naturtillgångar.

vindkraft behöver vi inte sätta upp eftersom vi har överskott på el.
 
Så du vill se till att alla företagsvinster hamnar i den kommun som de genereras? Bra, då tar vi sen bort statliga insatser och allehanda fördelningspolitik, vi är helt överens. varje landsända får klara sig själv, du har min röst.

Jag ser fram emot min skattesänkning som blir följden av detta.
 
Ser också fram emot att glesbygdsbidraget tas bort :)
Gärna mer i min plånbok. Men samtidigt tror jag inte att gruvvinsterna hamnar i Stockholm, (och inte arbetstillfällena för dessa gruvor heller).
 
vinsten skulle vara öron märkt, o gå till skola, omsorg, vägar o järnvägar.

ibland undrar man hur mycket av dom andra landskapen hjälper till med sina natur tillgångar ?

eller är de bara Norrland som ska i väster ha fjällen med så liten påverkan o mitt i kalhyggen o gropar efter gruvor o i öst fint skärgård. det är sånt som ja undrar om.

ibland få man för sig att Norrland är ett u-land i ett i land, för vi skänker mer av våra tillgångar till staten o staten ger inte så mycket tillbaka eller läger ner företag o de för att folk ska flytta.

om de blir gruvepok här uppe blir de på samma sätt som Vattenfalls epoken, byar byggs upp o efter rivs dom ner igen.
 
Den som tror att hela samhället finansieras via naturresurser bör nog ta en titt till på vad folk arbetar med och var inkomster kommer ifrån. Det som var sant en gång i tiden är inte sant längre, samhället förändras. Vi är inte ett bondesamhäller, inte heller ett som endast har naturresursnäringar.

så visst, behåll naturresurserna, men då är det slut på statlig fördelningspolitik (för att inte tala om Landstingsutjämning).
 
systemfel

"ibland undrar man hur mycket av dom andra landskapen hjälper till med sina natur tillgångar ?"

Jadu, utan den skånska myllan skulle ni förmodligen svälta ihjäl om ni inte vill gå tillbaka till ett jägarsamhälle?

Men visst är det tragiskt med rovdriften på naturresurserna. Vad som behövs är ju ett paradigmskifte. I ett samhälle som bygger på ekonomisk tillväxt som i sin tur bygger på ökad konsumtion kommer vi alltid att tvingas jaga efter mer naturresurser. På ett och ett halvt sekel har vi ju mer eller mindre festat upp de resurser vi har lätt tillgång till. Härnäst blir det till att drilla olja i nordpolen, gud vet vad som händer då.

Med all den teknik och kunskap som detta festande också bidragit till, borde vi ju kunna vara intelligenta nog att komma på något nytt.
Problemet med mänskan tycks vara vår oförmåga att tänka långsiktigt. Vi är ena jävlar på att överleva i nuet- men utan en tanke på vad det kan få för konsekvenseri en för oss avlägsen framtid. Men mänskan är trots allt en del av det komplexa system som utgör livet på planeten. Alla andra delar i detta komplexa system ger tillbaka lika mycket som det tar, det är så systemet klarar av att leverera. Om vi tror att vi kan fortsätta ta utan att ge tillbaka kommer vår existens på planeten bli kortvarig. Jorden fortsätter säkerligen leva, om än med ärren av vad vi lämnat efter oss, men alla förutsättningar för den mänskliga överlevnaden håller vi på att utplåna vi själva.
 
det som är glesbygdsbidrag är 35 kronor avdrag på bilskatten är ju ett hån ju. för det kör man ju lätt upp.

nog skulle vi i Norrland ge pengar in till staten av gruvor, skog, el.
men var ger då staten tillbaka?

vi i Norrland är så få att hela Sveriges befolkning skulle få plats här uppe.

nog är de riktigt med att de finns jobb, men när de ta slut vad händer då?

vi har snart bara få sjukhus kvar, så den vården man skulle få är ju snart utesluten t.ex. om du skadar dig på fjället så kommer de ta mer tid att få kvalviserad hjälp än de var förut.

eller ska varje samhälle ha en gruva?

en sak man undrar över är om när de gäller el? varför går inte kärnkraften på fulla muggar på vintern, jo för att få mer i statskassan.

eller vad skulle ni som bor i dom stora städerna att det skulle se ut som i Malmberget med en stor krater mitt i centrum.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...