Vilket typ av koppel?

Men koppeltvång innebär att du skall ha sådan koll på din hund att den inte stör vilt. Så med en hund utan jakt intresse ser jag inget hinder från att den går lös. Självklart skall hunden kunna komma på en inkallning även om stimuli är starkt. Själv har jag en hund som går bättre utan koppel och oftast traskar på stigen framför eller efter mig, han har i princip inget intresse för vilt, inte stora djur som renar, rodjur, harar eller kaniner. Där emot kan han ställa sig och lyssna mot marken ibland, men inget som jag inte kan bryta. Dock tycker jag absolut man skall respektera andra på fjället, inte alla som tycker om hundar.
 
Jag kör med vanligt koppel fäst i karbinhake i de två tamparna som man spänner midjebältet med. Ibland får han lite mer rörelsefrihet med ca 10 meter lina men det är for tjorvigt om man går i skog. Gillar inte flexi själv och använder inte sele annat än om det är tanken att han ska dra (på skidor).
 
Om man är ute och vandrar i fjällen kan det bli att man vill koppla sin hund längre sträckor. Då tänkte jag att jag får kanske skaffa nåt flexikoppel som man kan sätta fast på min mage (ska fjällvandra för första gången med min golden retriver). Tänkte höra mig för här vad ni andra har haft för koppel till era hundar när ni vandrat. Hur långt koppel? Flexi? Bra eller dåliga erfarenheter?
Mvh/Martin

Har veldig god erfaring med MR-Koppel. Tycker dom är genial!

http://www.mrkoppel.se/ -> http://www.mrkoppel.se/aterforsaljare av mr.htm
 
Jag har också ett koppel typ MR, dock av annat märke. Och visst, det är ett bra koppel så länge det är okej att låta hunden känna lite drag. Detta vid ex löpning då ett koppel med stretch är mycket praktiskt. Dock vill jag inte att min hund vänjer sig vid att alltid hålla en viss spänning i kopplet då jag är ganska säker på att det är svårt för honom att se skillnad mellan lite drag och mycket drag. Jag vill helt enkelt att han går lugnt inom kopplets/linans räckvidd utan att dra sig fram dit han vill.

Den stora fördelen är att man helt får bort kopplet från händerna i och med midjebältet.
 
Jag har också ett koppel typ MR, dock av annat märke. Och visst, det är ett bra koppel så länge det är okej att låta hunden känna lite drag. Detta vid ex löpning då ett koppel med stretch är mycket praktiskt. Dock vill jag inte att min hund vänjer sig vid att alltid hålla en viss spänning i kopplet då jag är ganska säker på att det är svårt för honom att se skillnad mellan lite drag och mycket drag. Jag vill helt enkelt att han går lugnt inom kopplets/linans räckvidd utan att dra sig fram dit han vill.

Den stora fördelen är att man helt får bort kopplet från händerna i och med midjebältet.

Jag gillar det eftersom det är så flexibel användning. Nu bör det vara sagt att jag vill att de ska antingen gå framåt mig med lite drag eller bakom mig.
 
Jag gillar det eftersom det är så flexibel användning. Nu bör det vara sagt att jag vill att de ska antingen gå framåt mig med lite drag eller bakom mig.

Absolut är det väldigt bra i vissa situationer. Jag alternerar mellan stretch, vanligt koppel och lina och täcker då in allt jag gör. Är dock inte mycket för rent flexikoppel.
 
Hm, kan hunden gå fot och gör det = handkoppel. Om hunden alltid drar lite eller drar emelanåt är det jobbigt ha ha linan i handen. Flexilina in handen ? för längre tid opraktiskt.

Altså magbälte. Javisst ocks dum om hunden drar iväg. Har du lång lina får hunden upp högre hastighet och rycket blir större. Flexilina är lång 22 kg hund som spriger iväg efter rådjur märks.

Mitt val - magbälte och ca 2 m lina som är lätt fjädrande. Hundarna i treckingsele. Jag brukade gå med 4 hundar (huskies - totalt 85kg och 16 ben) också i lite oländig terräng. Händerna är fria och man kann parera med sin egen vikt. Var aldrig med om några större olyckor :cool:
 
koppel

Mina två japanska spetsar gick lösa på Kungsleden ( vet att dom inte får) Men dom gör som man säger och har ingen jaktinstinkt. Dom skulle aldrig gå fram till en annan hund eller människa dom inte känner. Dom är aldrig längre bort än 10 m. Men jag kopplade dom eller gav stanna kommando när det var hundmöten. eller mkt folk. Annars hadde jag sele vilket gav den ena hunden rejäla skav. Tur att jag hadde deras halsband med. Textilkoppel som torkar snabbt funkade bra. Beror på vad man har för hund och vart man ska gå vad som passar tycker jag.
 
Midjebälte och flexikoppel funkar toppen för vanliga promenader och jag kan inte se varför det inte skulle göra det på vandring. Man har händerna fria och slipper trampa på koppel/lina. Blir dock betydligt bökigare om man har fler hundar.

/Roy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
Bisen75 Vilket koppel? Hundsport 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...