Linken ?

Goddag alla ni som surfar runt på internettets lössnö denna söndag.

Ska investera i ett bar begagnade telemaksskidor då inte ekonomin räcker till större utsvävningar. Har hittat flera par med Norska Linken bindningen. Ursäcka okunnighet med efter många år med löshäl har jag aldrig kommit i kontakt med denna bindning. Sökte runt här på forumet och hittade några äldre trådar från 2006 omkring då jag förstått att linken bindningen introduserades.

Lite snack om att den ofrivilligt löste ut vid landningen efter bigjumps, då jag inte hoppar ser jag inte det som ett jätte problem. Har också läst lite på www.fjellforum.net men det fanns inte jätte mycket där.

Någon som kan ge mig en beskrivning av bindningen och kanske nån jämförelse mot en "traditionell" rottefeller Cobra bindning?

Tacksam för alla svar!
 
Har inte testat den själv, men jag har hört (och sett) flera som haft problem med att den tuggar sig in i näbben på ett alarmerande sätt. Vet dock inte om det finns flera modeller och i så fall vilken detta gällde.
 
Linken

har kört på ett par sådana på ett par Völkl G4. Ganska fina tyckte jag,hade inga störe problem med att de tjuvläste. men jag böjde dem efter en vurpa, så det var ganska mjuk aluminium i dem. Kunde banka tillbaka det med en isyxa så det gick ju bra.

men jag skulle hellre ta ett par BD, Hammerhead, G3 vilken dag som helst... Men är det ett bra pris så är det ju okej, räkna dock imte att hitta reservdelar i alperna eller i Nordamerika..

Jag gillar inte rotefellas kabelbindningar men kör nu på NTN vilka är bra.
 
Fick just syn på detta i Freerides Fråga Experten-avdelning:

moreorless sa:
Hej Mattias.
Tänkte kolla med dig om du är insatt i Linken bindings. Stabila?
Kör på kabelbindingar men vill byta och vill just uppnå god stabilitet.
Är de ngt att tänka på? Alternativ?

Mvh J

Mattias Unander sa:
Linken är smidiga och stabila, numer hyfsat hållbara. De är dock väldigt neutrala, dvs gångjärnet sitter ganska långt fram. Du får alltså inte så mycket hjälp av bindningen för att böja pjäxan. Jag gillar Linken i puder och med mjuka pjäxor men till styva pjäxor föredrar jag något med mer kraft, Som Rotte R8, Voilé CRB hardwire eller Hammerhead. Den sista kan man ställa om gångjärnets plats och själv bestämma känslan. Voilé CRB är medelaktiv, bra kantkontroll och säkerhetsutlösning som grädde på moset. Black Diamond O2 är också aktiv och ger bra kantkontroll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ikuzuS Linken Telemark 7
acdcpeter Linken eller Rottafella? Telemark 1
Marcand Linken och knäskador? Telemark 2
Noel Linken? Telemark 4
svamp linken bindningar Telemark 4
freeride Linken bindningen Telemark 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...