Val av båt, tips önskas...

I våras så frågade jag något liknande här. Men det har blivit segling och jobb mellan så det har inte blivit någon båt ännu.

Men jag undrar om ni kan hjälpa mig med konkreta tips på båtmodeller och varför jag ska välja dessa osv.

Jag har paddlat mycket havskajak, och då under isfria tiden under ca 10 år. Även kortare turer med motion/tävlingskajaker... Har joggat under många år, men efter ett benbrott för ett par år sedan har jag återkommande problem med mitt ben. Och av den anledningen har jag funderat på rodd... Cyklar gör jag en del, men det är inte lika roligt som att vara på sjön.

Om jag tittar på de roddbåtar som row säljer så känner jag att de bredare modellerna är för klumpiga för det jag ska ha de till. Vill kunna ha båten på taket, och kunna ro fort.... en kortare sväng om dagen eller längre. Känner att jag vågar mig på lite rankare varianter, dock inga tävlingsbåtar. Kommer EJ paddla i större sjö, i varje fall ej i början. Har kikat på virus båtarna, dock bara på internet. Är de något att rekomendera och i så fall vilka. Deras år lösning är ju lite annorlunda. Min fråga är de bra träningsbåtar. Kommer besöka ROW om några veckor när jag har en lucka i jobbet. Men fram till dess, vad bör jag tänka på och vilka båtar ska man kika närmare på. Prisklass ungefär som virus...

Annars har ni länkar till bra sidor, har faktiskt haft svårt att hitta bra sidor....
 
Att ha en Explorer på biltaket är väl i sig inget problem. Sedan detta med hastigheten, vilken hastighet tycker du är fort? Det är inte några stora hastighetsskillnader det handlar om, så någon direkt skillnad i fartkänsla blir det ju inte. Det jag tycker är det mest intressanta med vilken fart båten går att få upp i är att roddraget blir så olika. Beroende på vilken intensitet du vill träna med så kan Explorern fungera utmärkt.

Jag har tyvärr inte rott någon Virus-båt, men väl Eurodiffusions Yole 18 och 25. Vad jag förstått av "Wim på Row" är Eurodiffusions båt mycket bättre än Virus, i fart och känsla, men så är det också de man tävlar med i kustrodd.
 
Jag har inte stor erfarenhet av rodd men desto mer av segelbåtar och kanoter.

Det viktigaste är att försöka bestämma hur du kommer att använda roddbåten. Dröm inte om långturer du kanske kommer att göra om tio år eller tävlingar som du inte kommer att starta i.

Jag har provat eXplorer 4.6 och det är en bra och prisvärd båt för motionsrodd i relativt skyddade vatten. Vill du ha större säkerhet för öppna vatten väljer du Vagabond istället.

Virus har jag sett på mässa och läst om och tror att det är en bra båt för singelrodd men aktern fungerar inte lika bra om man lastar i två personer. Praktiskt med öppen självlänsande brunn för motions- och dagturer. Fanns i både termoplast och glasfiber med stor skillnad i pris/vikt.

För ren motionsrodd ger nog Eurodiffusions Yole 18 mest utbyte men den kostar också lite mer. Den har plats så du kan få med ombyte och fika men inte mer.

Jämför inte de finska forsbåtarna med de här motionsroddbåtarna. Trots viss ytlig likhet så är det helt andra egenskaper och vikter...

Nu spekulerade jag lite kring de båtar som redan nämnts. Det finns ett par leverantörer till av båtar (både trä och glasfiber) som liknar eXplorer. Kolla om du kan få hjälp med lite grundläggande roddteknik innan du slår till.

Även självbygge av typen som tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=49017 finns.
 
Har själv en Explorer 4,6. Bra och enkel båt men lite svår att själv få upp t ex på biltaket. Jag är också mer intresserad av själva träningen än att göra utflykter.
Jag har därför spanat lite efter en lättare och lite längre båt, som komplement eller att byta till. Hittade denna australiensiska variant som jag tycker verkar smart:
http://www.ahoy-boats.biz/TS515/index.html
Återförsäljaren finns i england, jag har frågat vad det skulle kosta att få över en båt till Sverige, väntar på svar.
 
Jag har därför spanat lite efter en lättare och lite längre båt, som komplement eller att byta till.
Vad i träningen med Explorern tycker du borde bli bättre med en lättare och längre båt? Jag har visserligen mitt egna svar, men är nyfiken att läsa vad du tycker först :)

Sedan undrar jag hur bra den där modellen du hittat fungerar om det inte är helt stilla vatten. Dessutom, kan verkligen en båt som är så kort få någon fart att tala om? Vill man få lite fart och gillar att vara ute på vackert stilla vatten tycker jag man ska lära sig att ro en smal "tävlingsbåt". Den som rott med en Explorer och helst då med en någorlunda "riktig teknik" kan lära sig hantera en sådan smal båt rätt snabbt.
 
Vad i träningen med Explorern tycker du borde bli bättre med en lättare och längre båt? Jag har visserligen mitt egna svar, men är nyfiken att läsa vad du tycker först :)

Sedan undrar jag hur bra den där modellen du hittat fungerar om det inte är helt stilla vatten. Dessutom, kan verkligen en båt som är så kort få någon fart att tala om? Vill man få lite fart och gillar att vara ute på vackert stilla vatten tycker jag man ska lära sig att ro en smal "tävlingsbåt". Den som rott med en Explorer och helst då med en någorlunda "riktig teknik" kan lära sig hantera en sådan smal båt rätt snabbt.

Rent fysiologiskt är det väl ingen direkt skillnad. Vad jag vill ha är en båt, och helst en någorlunda stabil och robust sådan, som är lätt att ta med till olika platser och sjösätta själv utan släpvagn/sjösättningsvagn. Behöver inte kunna lasta något i den förutom lite vatten o kexchoklad.

Jag skrev iofs inget om hastighet, men kan avslöja att det primära målet är naturligtvis att kunna ro ifrån kajakpolarna :) Idag ligger vi ganska exakt lika...

Har gjort en kort provtur Yole 18 och även om den kändes relativt stabil (och kul att ro) så finns det tider på året när åtminstone jag inte vill sitta i en sådan utan torrdräkt. Tävlingsbåt känns inte som ett alternativ.
Jag tror att mina krav sammanfaller hyfsat med den ursprunglige trådskaparens, så jag tar också tacksamt emot förslag på lösningar!
 
Det jag tycker är det mest intressanta med vilken fart båten går att få upp i är att roddraget blir så olika. Beroende på vilken intensitet du vill träna med så kan Explorern fungera utmärkt.
.

Hade inte läst detta inlägg ordentligt. Har själv ingen direkt erfarenhet av "snabba" roddbåtar så kan du förklara vad du menar med att roddraget blir så olika?

I vilken intensitet tycker du Explorern funkar bäst?
För mig så tycker jag den funkar bra för lågintensiv träning, för att hålla högre puls måste jag ligga väldigt när båtens maxhastighet vilket jag tycker är svårt, dvs antingen går det för lätt eller för tungt. Zonen där man kan ligga i en konstant hög puls är smal. Eller så har jag bara dålig teknik (eller svag vilja)?
 
Vad jag vill ha är en båt, och helst en någorlunda stabil och robust sådan, som är lätt att ta med till olika platser och sjösätta själv utan släpvagn/sjösättningsvagn.
Visst, vill man variera sig är det väl trevligt med bil, men annars så... ;-) Men en sjösättningsvagn kan ju vara en minimal kanotvagn. För själv vill jag inte bära tyngre än vad en en lätt slätvattensingel väger.

Jag skrev iofs inget om hastighet, men kan avslöja att det primära målet är naturligtvis att kunna ro ifrån kajakpolarna :) Idag ligger vi ganska exakt lika...
Aha, kul! Jag har tittat en del på vilka farter kanotister klarar att hålla. Och sett att man på tur i skärgården verkar hålla rätt jämna steg med kanot och Explorern vid liknande ansträngning. Men för att jag skulle klara hålla jämna steg med de duktigaste paddlarna i snabba havsracrar (tror jag man kallar dem, har sett snittfarter på drygt 13 km/h) skulle jag behöva en smalbåt. Fast en motsvarande stark roddare kan nog klara hålla den farten med en Yole 18.

Har gjort en kort provtur Yole 18 och även om den kändes relativt stabil (och kul att ro) så finns det tider på året när åtminstone jag inte vill sitta i en sådan utan torrdräkt.
Men en roddbåt går ju att klättra upp i om det värsta skulle hända. För känslans skull beror det förstås också på hur nära land man håller sig.

För mig så tycker jag den [Explorern] funkar bra för lågintensiv träning, för att hålla högre puls måste jag ligga väldigt när båtens maxhastighet vilket jag tycker är svårt, dvs antingen går det för lätt eller för tungt. Zonen där man kan ligga i en konstant hög puls är smal. Eller så har jag bara dålig teknik (eller svag vilja)?
Precis, det hela handlar om att man närmar sig båtens toppfart. Men jag förstår inte vad du menar med ett litet spann och att det skulle kunna bli för lätt? Problemet är att det blir för tungt. För att pressa upp farten ytterligare något skulle jag behöva saxa årorna mer än vad som fungerar praktiskt. Det gör att hastigheten på draget begränsas och rörelsen blir mer av att dra i något som sitter fast än att explosivt utföra en rörelse och därmed få väldigt hög puls. Därför tycker faktiskt jag det är otroligt mycket jobbigare att ro smalbåt. Jag uppmanas av båten att dra på, men då riskerar jag bli matt efter bara en kort, kort stund.

När jag ändå nämner saxningen så måste jag bara upprepa att jag tycker man behöver snabbkoppling på klackarna för att kunna använda Explorern bra. Jag har förresten fixat det riktigt tjusigt, ska visa bild på det här i forumet vid tillfälle ;-)

Vid lugn rodd i stilla vatten eller medvind har jag klackarna så långt upp det går, så lite saxning som möjligt. Sedan beroende på intensitet och motvind flyttar jag alltså klackarna och som mest har jag kört på "åtta" på Braca-årorna.
 
Precis, det hela handlar om att man närmar sig båtens toppfart. Men jag förstår inte vad du menar med ett litet spann och att det skulle kunna bli för lätt? Problemet är att det blir för tungt. För att pressa upp farten ytterligare något skulle jag behöva saxa årorna mer än vad som fungerar praktiskt. Det gör att hastigheten på draget begränsas och rörelsen blir mer av att dra i något som sitter fast än att explosivt utföra en rörelse och därmed få väldigt hög puls. Därför tycker faktiskt jag det är otroligt mycket jobbigare att ro smalbåt. Jag uppmanas av båten att dra på, men då riskerar jag bli matt efter bara en kort, kort stund.

När jag ändå nämner saxningen så måste jag bara upprepa att jag tycker man behöver snabbkoppling på klackarna för att kunna använda Explorern bra. Jag har förresten fixat det riktigt tjusigt, ska visa bild på det här i forumet vid tillfälle ;-)

Vid lugn rodd i stilla vatten eller medvind har jag klackarna så långt upp det går, så lite saxning som möjligt. Sedan beroende på intensitet och motvind flyttar jag alltså klackarna och som mest har jag kört på "åtta" på Braca-årorna.

Får be om ursäkt att vi kapar tråden lite, men det kanske är bra att belysa olika båtars egenskaper ur träningsperspektiv också.
Jo, det är riktigt att det blir för tungt. I detta lägen tenderar jag då att tappa tekniken, det kan räcka med att behöva göra någon kurskorrigering, någon våg som stör eller så för att detta ska hända och tappar då tempot (kadensen/spm) och pulsen går då ner. Ska nämna att jag inte är något konditionsfenomen som inte tycker rodd är jobbigt att, utan är en högst normal motionär. Det måste vara någon teknik- eller inställningsfråga När jag åker längd- eller rullskidor tex har jag inga problem att ligga konstant (mer eller mindre lång tid) i valfri pulszon, detta fenomen uppstår bara i båten.

Tipset med att ställa in klackarna som du säger ska jag testa. Har aldrig brytt mig om att ändra, gjorde bara en inställning som kändes "bekväm" från början.
 
Får be om ursäkt att vi kapar tråden lite, men det kanske är bra att belysa olika båtars egenskaper ur träningsperspektiv också.
Hm, och nu kan jag inte låta bli att fundera om teknik också, jaja

Jo, det är riktigt att det blir för tungt. I dessa lägen tenderar jag då att tappa tekniken, det kan räcka med att behöva göra någon kurskorrigering, någon våg som stör eller så för att detta ska hända och tappar då tempot (kadensen/spm) och pulsen går då ner.
Jo, det låter ju som att inte tekniken finns där riktigt. Har du koll på grunderna? Armar - rygg - ben - ben - rygg - armar. Långa drag, jämn rörelse, inga ryck. Böja ryggen mycket (men före benen böjs alltså) och inte böja benen onödigt mycket.

Själv körde jag med min egna teknik i början och tyckte det fungerade bra, så det är inte alltid lätt motivera sig att börja göra annorlunda. Det tog mig dessutom lång tid innan jag fick ut samma maxkraft vid spurt med årorna saxade jämfört med helt osaxade. För så hade jag årorna i början, fick det inte att stämma alls annars tyckte jag. Och hade inget tålamod att lära mig ro saxat när det gick så bra att ro osaxat.

Men allteftersom jag var ute och rodde så blev det ju tillfällen jag rodde i motvind och då, med lägre frekvens, kände jag hur skönt det var att ha årorna saxade. Tekniken satt inte där än, men det var ändå bättre än att ro osaxat. Allteftersom fick jag väl in tekniken bättre och bättre, så till slut så upptäckte jag att det gick bra att ro saxat även med hög frekvens (jag har inte använt båten till att träna med, men ibland så har jag ändå velat dra på).

Tipset med att ställa in klackarna som du säger ska jag testa. Har aldrig brytt mig om att ändra, gjorde bara en inställning som kändes "bekväm" från början.
Visst ska du testa, men utifrån min erfarenhet skulle det alltså bara gå sämre med tekniken om du saxar mer.
 
Annars har ni länkar till bra sidor, har faktiskt haft svårt att hitta bra sidor....
Jo, håller med, jag har inte heller hittat mycket. Den här sidan kom jag i alla fall på nu att jag hittat: http://www.echorowing.com/

Det du skriver om att du vågar dig på rankare modeller är ju bra, men det kan bli problem med att få ut träning i en rankare båt innan tekniken sitter (rimligen högst individuellt). Enklast är förstås att lära sig tekniken i en stabilare båt och då kan man dessutom börja ta i med en gång, även om det lär paja tekniken lite. För att snabbt komma igång med rodden och bara koncentrera sig på själva draget kan man till och med hoppa över skevringen i början (det går inte i en mindre stabil båt där man kan behöva stödja sig med åran).

En stabilare båt som Explorer går dessutom bra att träna med även när vattnet inte är platt. Man behöver inte ägna minsta tanke åt att hålla balansen, bara köra på. Man sitter för det mesta helt torrt och jag tycker det känns tryggt vara ute även på vintern. Finessen att kunna använda båten både till träning och till mer friluftig aktivitet tycker jag du ska väga in, även om du inte säger att du tänkt dig ge dig ut så. Det är ju som sagt så trevligt att bara vara ute på vattnet och då är Explorern perfekt.

Men att träna intensivare med - nej, för mig fungerar den inte alls till det. Jag rodde in båten från landet i söndags och tänkte jag skulle ta i. Särskilt eftersom jag hade den här diskussionstråden i huvudet :)

Man skulle kunna jämföra det med att cykla på för tung växel. Då är det också svårt att få upp pulsen. Fast man kan inte riktigt jämföra kadensen man har på cykeln med takten i rodd. I rodd kan man göra själva draget explosivt och ändå ro med en lägre takt. Nu i söndags höll jag kring 25 drag/minut med Explorern. Ändå blev rörelsen för tung. I samma takt, men med snabbare drag och alltså lite långsammare återgång, kan jag bli precis hur trött som helst i en smal tävlingsbåt. Efter bara fem minuter. I Explorern hade jag inte tagit ut mig ens efter två timmar.

Ett sista obs till Explorerns fördel är att om man inte snittar högre fart än ca 8,5 km/h i stilla väder så kan jag inte se annat än att den fungerar utmärkt att träna med. Och hur ska man då veta det utan att provat den och har en GPS... Hm, vore intressant att säga lite siffror för en Concept2-roddmaskin. Kanske kan dra till med den enkla gränsen som är tempot två minuter per 500 meter (aktuell fart visas så). En ganska vild chansning, korrigera mig gärna.
 
Har du koll på grunderna? Armar - rygg - ben - ben - rygg - armar. Långa drag, jämn rörelse, inga ryck. Böja ryggen mycket (men före benen böjs alltså) och inte böja benen onödigt mycket.

Tror det. Dock sagt utan att någon tränare eller roddkunnig person har uttalat sig om min teknik.
Har alltid saxat vänster hand precis över höger. Har inte haft något problem själva saxningen eller skevring av åror eller något sådant. Det som är problem är framförallt att höger årblad liksom vill "åka upp" ur vattnet när det börjar gå "fort".

Visst ska du testa, men utifrån min erfarenhet skulle det alltså bara gå sämre med tekniken om du saxar mer.

Har nu hunnit laborera lite med inställningarna på årorna, och funnit att jag förmodligen har nytta av lite mer saxning. Det känns som att jag får upp frekvensen lite och att årbladen går lite djupare. Lite som att växla ned på cykeln. Dock utfördes testet i kav lugnt vatten varför det inte kan sägas vara rättvisande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kitee Vilken båt? Rodd 0
Road Är eXplorer 4,6 en tålig båt Rodd 3
krikonlund Bygger båt. Rodd 19
GOLA köp av båt Rodd 0
freetime Rodd som träningsform, vilken båt ska man välja Rodd 6
Stuvarn Tips på bra roddmaskin! Rodd 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...