Blöta fötter - farligt eller skönt?

Vibram tog fram en sula med hâl i för nâgra âr sedan, men det blev en flopp.

Om man vill ha hàl i sulan är det krângligt att anvánda en bindsula, varvid man mâste hàlla sig till godo med de sladdriga skor som herrerna ju inte gillar.

Bästa lösningen för att evakuera vatten utan att skorna gâr sönder samt att i övrigt är att sätta dit ett par metall-hâl i nedre delen av skon. Dessa brukar dock i sig gà sönder efter ett tag, av samma anledning som allt annat ömtâligt gâr sónder i skors nedre regioner.

Dock, den vanligaste anledningen till att man inte har hâl i vanliga terrángskor är att det ju dà látt kommer in vatten, vilket för den stora majoriteten köpare är en negativ punkt.. mao: folk i allmänhet föredrar nog att skon hàller tátt än án att den kan evakuera vatten .
 
För nâgrolunda erfarna outdoorskodesigners är detta en sjálvklarhet, eftrsom det största mekaniska slitaget pà en terrángsko sker just där. Har du mesh pâ denna kánsliga plast gâr skorna (meshen) snabbt sónder.
För en någorlunda erfaren outdoorlöpare så håller jag bara med till viss del: slitaget på nättyg är väldigt litet om man går stigar och leder, vilket 90% av utemänniskor gör 90% av tiden (92.4%, för att vara exakt). Mina mesh:ade skor klarade sig fint tills jag började orientera med dem, dvs springa i snår och ris. Då höll de inte ens i fem mil.

En del av tricket är att placera nätet där nötningen inte är så stor. Mina skor hade designats av nåt snille som satt mesh:en på in- och utsidan foten, långt fram. Bad Idea Jeans, om du frågar mig.

Men med när f ex precis i fotvalvet eller på hälens baksida borde tåla mer. Nåt annat slags vädringshål vore förstås bättre. Löpskor ska ju ändå inte hålla för mycke mer än 15-20 mil.

Vilket medför att vatten stannar i skon. Malindo: gör hål i sulorna på nästa modell där vattnet kan sippra såväl ut som in. Du kommer tjäna miljoner på alla oss som vill ha nåt lättare på fötterna!
Adidas modeller med "Climacool" hade just hål i sulan. Jag var inte helt nöjd: Ska man ha hål i sulan på terrängskor så får man tänka över utformningen minutiöst. Climacool-skorna var förvisso gjorda för asfalt, men använde man dem i terrängen så drog de in rejält med grus och krafs. Lera vågade jag aldrig ens prova...
 
Drain Frame-teknologi?

Jag har tittat på Teva M's Sunkosi som möjlig lättdrenerad vandringssko. Den har något som kallas Drain Frame-teknologi:

"Tack vare ett antal avrinningsöppningar med nätpaneler kan vattnet ta sig ut direkt genom skons botten samtidigt som de hindrar skräp från att ta sig in. Öppningarna fungerar också i den andra riktningen - de ger ett luftflöde för ytterligareventilation och bekvämliget också vid den allra varmaste väderleken."

Den känns stadigare i sulan än Salomons Amphib-skor men Sunkosis sula har inte lika aggresivt mönster. Jag är också undrande över hur nätpanelerna klarar lera.
Finns det någon som har vandrat med dessa?
 
Jag har tittat på Teva M's Sunkosi som möjlig lättdrenerad vandringssko. Den har något som kallas Drain Frame-teknologi...
Sunk-osi, vem skulle köpa en sån sko...?

Jag testade för bara ett par veckor sedan två Teva-modeller (minns ej modellnamnet, kanske Sunk-osi?) och tyckte de hade precis vad Salomon Techamfib saknar: Stabiliteten och vridstyvhet i sulan. Dock gick de bort pga att de ej passade mina fötter. Surt men så är det. Utbudet är för litet, helt enkelt.

Mina Icebug Pytho har kommit och de passar faktiskt. Sjukt fina skor. Inte kunnat springa på riktigt dock pga en segdragen hosta + NYCs uteliv...
 
Min son och jag har testat Salomons meshskor under en 8 dagars tälttur, dock utan några goretexstrumpor, på sträckan Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Nikkaloukta. Skorna passade bäst i vattensjuk natur och det var riktigt skönt att stanna till i bäckarna och kyla ned fötterna. Vanliga ullstrumpor blev för slappa när de blev blöta och tog ganska lång tid att torka. Funktionsstrumpor hade bra passform och torkade snabbt. Lite jobbigt var att skorna alltid var blöta då vi sov i tält och att man inte hade några skor att byta till när man slagit upp tältet. Skönt var att inte behöva bry sig vid vad utan bara traska på utan att stanna.

Skorna var direkt olämpliga i stenterräng då sulan var extremt halkig. Vi halkade omkring som såpar i badrummet och slog i alla möjliga ställen. Tappade min andra fotnagel igår...

Det enda skavsår jag fick var vid en ganska långvarig och brant skrågång på torr mark.

Jag kommer bara att använda gympaskor på enkla leder i fortsättningen. Fast mina pensioneradeTretorn Sarek från 80-talet är fortfarande min favorit om jag ska välja mellan stövlar, kängor och meshskor.
 
Fast om någon kan rekommendera en meshsko med en halksäker sula så skulle jag nog kunna tänka mig att göra ett nytt försök.
 
Sommarens vandring var min första i meshskor (Merrell) och jag fick i huvudsak positiva upplevelser jämfört med tidigare kängturer. Till skillnad från Dawa2 tyckte jag att de var ett riktigt plus i stenig terräng. Den tunnare sulan gjorde att man fick en bättre känsla för underlaget och därmed bättre balans. Dessutom är sulans storlek klart mindre vilket medför att man får fler alternativa platser att sätta ner foten på. Jag var lite orolig att jag skulle få ont i fötterna efter de ca 5km stenöken vi passerade i dalen väster om Unna Räitastugan men fötterna mådde nog snarare bättre av omväxlingen i underlag.
Det som jag upplevde som det största problemet var de tillfällen då fötterna blev blöta och övriga gruppen inte ville eller kunde gå vidare t.ex då någon trampat för djupt och fått kängan full med vatten och vill stanna och byta sockor.
Håller med Dawa2 om att blöta skor inte är någon höjdare när man slagit läger. Jag löste det genom att ha skorna på mig så lite som möjligt i lägret och när skor var ett måste så drog jag på mig sealskinz för att inte bli blöt och kall om fötterna.
Vi hade fint väder alla sex dar vi var ute så jag har fortfarande ingen aning om hur det fungerar vid regn. Men att till skillnad från övriga färdkamrater få skodonen fulla av tåjuice så fort solen visade sig var fantastiskt.
Jag kommer definitivt gå även nästa fjällvandring i dessa skor.
 
Så Merrell kanske kan vara värt att testa?

En sak tiil: Iom att mina skor var konstant blöta så började de lukta ganska kraftigt efter 1 vecka. Vet inte om det var sumpmarken eller mina svettiga strumpor som orsakade detta.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.