Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag gav en KJ av den typen till en av sönerna för något år sedan det var någon form utav etsad bild på sliran, Kanske en fiskare
Fast jag undrar ifall du inte blandar ihop KJ Eriksson-kniven med just den kniv som jag nämnde i mitt förra inlägg, nämligen bröderna Jönssons lilla Morakniv. Den har mycket riktigt en fiskare på slidans flärp:

KJ Erikssons variant är helt slät:
 

Bilagor

  • KJ Eriksson 1329.jpg
    KJ Eriksson 1329.jpg
    134.3 KB · Visningar: 824
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 804
Helt sant det var den övre.
Förstod att det var den du menade :).

Frosts 347 i 150 mm laminerat, taperat och 3 mm tjockt AISI O1 kolstål, aluminiumlegerad ändbutt och fingerskydd, samt jakarandagrepp:
 

Bilagor

  • Min Frost's 347, 2.jpg
    Min Frost's 347, 2.jpg
    48.1 KB · Visningar: 741
  • Min Frost's 347, 1.jpg
    Min Frost's 347, 1.jpg
    58 KB · Visningar: 743
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 713
En kniv som "följde med" i samband med ett annat köp är den här Gerber GatorMate med ett 7,62 mm långt skålslipat blad i 420HC rostfritt stål med en clip-point-spets.

Greppet är i Santoprene. Kniven levereras tillsammans med ett fodral i ballistisk nylon.

En variant som jag äger sedan tidigare är dess kusin, med ett blad i Hitachi ATS-34 rostfritt stål. Ytterligare en variant finns med 154CM-stål. Dessa två stoltserar med en drop-point-spets.
 

Bilagor

  • IMG_0016 (2).jpg
    IMG_0016 (2).jpg
    32.7 KB · Visningar: 639
  • IMG_0017 (2).jpg
    IMG_0017 (2).jpg
    26.2 KB · Visningar: 633
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 637
Victorinox Sentinel och Pionier

Köpte två Vicorinox nyligen. Inga ovanliga modeller men som som fyller mina behov.

Dels Sentinel 0.8413.3 som jag tänker mig ersätta den lite större Wenger New ranger jag haft i snart 15 år och som nu pensioneras från vardaglig användning och får gå in i den delen av samlingen av fällknivar jag vill vara lite rädd om.

Valde den modellen som har rak bladrygg och inte den enhandsöppnade som jag inte gillar utseendet på. Får se hur detta funkar, kanske blir en "Onehand" också så småningom. Kniven känns smidig och är mycket lätt men ger ändå ett stadigt intryck. Lagom bladlängd(81mm egg) men lite pillig bladspärr som kräver lite manövrerade och inte funkar så bra med handskar.Jag hade föredragit en knapp av något slag. Köpt på rea på nätet för 199:-, klart prisvärt.

Sedan blev det också en Pioneer (Alox) 0.8150.26 som känns riktigt gedigen och med ett tilltalande utseende. Rätt uppsättning verktyg enligt mig. Dock synnerligen obehaglig i vinterkylan med de massiva aluminiumskollorna. Får ligga till sig fram till våren. Funderar på vad den lilla släta rutan på baksidan är till för, plats för gravyr?
 

Bilagor

  • victorinox_sentinel.jpg
    victorinox_sentinel.jpg
    81.9 KB · Visningar: 566
  • victorinox_pionier_alox_.jpg
    victorinox_pionier_alox_.jpg
    71.1 KB · Visningar: 551
Senast ändrad:
Köpte två Vicorinox nyligen. Inga ovanliga modeller men som som fyller mina behov.

Dels Sentinel 0.8413.3 som jag tänker mig ersätta den lite större Wenger New ranger jag haft i snart 15 år och som nu pensioneras från vardaglig användning och får gå in i den delen av samlingen av fällknivar jag vill vara lite rädd om.

Valde den modellen som har rak bladrygg och inte den enhandsöppnade som jag inte gillar utseendet på. Får se hur detta funkar, kanske blir en "Onehand" också så småningom. Kniven känns smidig och är mycket lätt men ger ändå ett stadigt intryck. Lagom bladlängd(81mm egg) men lite pillig bladspärr som kräver lite manövrerade och inte funkar så bra med handskar.Jag hade föredragit en knapp av något slag. Köpt på rea på nätet för 199:-, klart prisvärt.

Sedan blev det också en Pioneer (Alox) 0.8150.26 som känns riktigt gedigen och med ett tilltalande utseende. Rätt uppsättning verktyg enligt mig. Dock synnerligen obehaglig i vinterkylan med de massiva aluminiumskollorna. Får ligga till sig fram till våren. Funderar på vad den lilla släta rutan på baksidan är till för, plats för gravyr?
Ja, gravyr.
 
Jo det har du rätt i men jag har alltid med en Rambler i nyckelknippan också och där finns en liten sax (och stjärnmejsel och pincetten) :)

Bra med likasinnade här på forumet. Har i princip alltid en Vic Alpineer eller Solo (den som gjordes förr med röda nylonsidor, 108 mm modellen) med mig. Plana smala blad = bra allround. Och givetvis Rambler i nyckelknippan.
 
Bra med likasinnade här på forumet. Har i princip alltid en Vic Alpineer eller Solo (den som gjordes förr med röda nylonsidor, 108 mm modellen) med mig. Plana smala blad = bra allround. Och givetvis Rambler i nyckelknippan.
Samma tänk här. Dock kör jag inte på en Vic som huvudkniv utan en Florinox Akma. Ramblern är då "obligatorisk" .

Men trots det så köper jag nuförtiden ingen Vic utan att den också har en sax ;).

~Paul~
 
Samma tänk här. Dock kör jag inte på en Vic som huvudkniv utan en Florinox Akma. Ramblern är då "obligatorisk" .

Men trots det så köper jag nuförtiden ingen Vic utan att den också har en sax ;).

~Paul~

Den är verkligen snygg Florinox Akma. Beställde du direkt från Frankrike? Vilket material valde du i skollorna?

https://www.slojdfokus.se/shop/fallkniv-akma-66-9428p.html säljer en byggsats också. Vore snyggt med körsbärsskollor. Men det kanske inte är med enhandsöppning?

Hur ligger kniven i din hand?

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.