Tältplatser på övre leden Rapadalen

Hej!
Sitter och planerar inför nästa års sommarvandring, då vi ska ge oss i kast med Rapadalen, och då gå den övre leden. Vi är fem - sju damer i åldern 35 - 73 år. Är vana fjällvandrare efter 16 år i fjällvärlden tillsammans,och jag som leder dem är utbildad färdledare. Vi har gjort två Sarekturer innan, så jag är väl medveten om utmaningarna som Sarek ger. Har tänkt mig följande rutt: Aktse - Rapadalen övre leden där vi går på södra sidan av Gerdogogiesjtjåhka, mellan höjderna 1112 och 1274 för att sen ta sikte på renvaktarstugan - Snávvávágge - Bastavágge- Saltoluokta.

Jag har inte spikat hur många dagar vi skall vara ute ännu, då tältplatser och etapplängder avgör, men har kalkylerat med 7-10 dagar, inkl en reservdag och första natten vid Aktse.
Tror mig ha hyfsad koll på de utmaningar som väntar, men tar tacksamt emot tips på bra tältplatser för tre tält.Jag har fått önskemål mom att dagsetapperna inte skall vara för långa, Helst någostans mellan 10 och 15 km.
Har efter kartstudier och avståndsmätning funderat på vissa platser, där svackan nedanför Skierfe är den första. Men jag vet av erfarenhet att verkligheten ibland inte alls ser ut som man tänkt sig.

Så ni som vandrat där , var är det lämpligt att tälta?????
 
Det finns gott om tältplatser stora delar av den vägen. I princip behöver ni inte spika var ni ska tälta på förhand. Rätt säker att ni hittar bra platser nordväst om skierffe, minns att jag sprang på jämnt och löpvänligt gräs där :) och även längre fram med ganska korta mellanrum. Nere i rapadalen är det färre, jag gick inte förbi nån tältplats i rapadalen när jag gick där i somras. Var iofs utanför stigen en del. I snavavagge finns massor igen.

Bifogar några bilder hur det ser ut där uppe.
 

Bilagor

  • 20180705_161339.jpg
    20180705_161339.jpg
    65.8 KB · Visningar: 886
  • 20180705_115832.jpg
    20180705_115832.jpg
    63.6 KB · Visningar: 891
  • 20180705_115825.jpg
    20180705_115825.jpg
    59.8 KB · Visningar: 904
Ja, svackan NV om Skierffe är en utmärkt tältplats. Dan därpå blir jobbig med mycket stenröse och många höjdmetrar. Jag vill minnas att den första hyfsade tältplatsen fanns i svackan vid Lulep V översta del. Hit måste man ändå för att komma över. Men ännu bättre är det att tälta på hyllan mellan Lulep V och Alep V där man också har en grandios utsikt mot Rapaselet. Även nästa dag blir jobbig med nedfart i dalen och besvärlig terräng längs Rapaselet, som ni inte begåvas med lågt vatten och kan gå på revlarna. Jag har inte sett någon vettig tältplats på denna sträcka. Själv har jag tältat nära Skårkistugan, inte perfekt men möjligt, och kanske nödvändigt efter en ansträngande dag. Annars måste man upp i Snavvavagge där det finns fina platser. Bielavallda erbjuder många platser för övernattning. Jag gissar att ni sen vadar Alep B nere på deltat så är ni på rätt sida utifall det är svårt längre upp. I Basstavagge tror jag också ni hittar hyfsade platser, åtminstone på lägre höjd.
 
Eftersom du nämner Gierdogiesjtjåhkkå (som kan vara lurig och obehaglig) så vill jag tipsa om min artikel om övre vägen norr om Rapadalen: https://www.utsidan.se/cldoc/vandring-pa-rapadalens-norra-sida-nagra.htm

Här står visserligen inget om tältplatser utan mest om vägval. Som redan nämnts bör inte vara något problem med att hitta tältplatser uppe på sluttningen (om det bara rinner vatten och inte har torkat ut helt och hållet).

I västra delen av Basstavágge finns det ganska gott om tältplatser en bit upp på den norra sidan av Alep Basstajåhkå. Detta betyder att man måste vada jokken, men det måste man förr eller senare ändå, närmare passpunkten. Om vattennivån är måttlig kan man vada så tidigt som möjligt tycker jag, åtminstone om man är ute efter en tältplats. Efter passpunkten håller man sig däremot på den södra sidan av nästa jokk, Lulep Basstajåhkå.

Hans
 
Tack för tips och bilder. Hans, har läst dijn artikel noggrannt och den fick mig att lägga rutten lite annorlunda än jag tänkt mig efter första kartreken. Min stora förhoppning är att vi skall slippa tälta nere i Rapadalen, men får lägga in Skårkistugan som en "bra å ha plats om orken tryter". I övrigt verkar det tydligen inte vara några större problem med att hitta tältplatser :) Än en gång TACK, nu är det bara att köra vidare med planeringen, med ett problem mindre.
 
Svackan nedanför Skierfe

Där var det jättefint,och det slingrade fina bäckar,som små användbara badkar...rekommenderas!
 
Fin tur!

Först och främst, ni har en härlig tur framför er! Jag och en kompis gick sträckan i början av juli, med den skillnad att vi avslutade i Ritsem via Ruohtesvagge.

Nu har ni uppenbarligen god erfarenhet, så mycket är säkert självklarheter för er. Några reflektioner dock...

1. Nu var den här sommaren speciell, men dålig vattentillgång mellan Aktse och Skietffe(och vissa andra ställen). Fyll när ni kan, och ha gärna en extra vattenpåse.

2. En rimlig längd på dagsetapperna (vilket ni verkar ha planerar för). Vi gick från Aktse till Skårkistugan på två dagar. Med facit i hand var det för långa etapper då det är rätt många höjdmeter som ska tas. Visserligen delvis drivet av att väl nere i Rapadalen är det inte superkul att slå upp ett tält. Såg ut att finnas hyfsade platser längs med Alep Vassjajågåsj ner mot utflödet i Rahpaädno. Skulle dock inte tälta där om jag inte var tvungen.

3. Om det är dåligt väder/blött skulle jag rekommendera att gå norr om Gierdogiesjtjåkkhå. Södra branten är delvis extremt blockig med en del lösa block och det var tufft att gå/klättra där även när det var snustorrt. Ev. att komma upp från östra sidan och gå upp till gissningsvis 1200m där det var lite flackare.

4. Skårkistugan helt ok att tälta vid, om än att det är betydligt finare vy om man tar sig upp för sluttningen mot Snavvavagge. Tre tält bör rymmas om man sprider ut sig kring stugan.

5. När det gäller tältplatser på övre delen finns det rätt gott om dem. Mellan Skierffe och Gierdogiesjtjåkkhå är det grässlänt i princip hela vägen och det finns en del vatten. Innan ni korsar Buovdajågåsj såg det fint ut också. Samma sak innan Lulep samt Alep Vassjajågåsj.

6. Med hänsyn till punkt 2. Och 4. ovan skulle jag rekommendera att ni slår läger just innan ni går ner i Rapadalen. Dels för att nedstigningen och Rapadalen i sig är rätt tufft, och dels att även uppstigningen till Snavvavagge är bitvis brant och seg (man bör dock vända sig om då och då för vyn är magisk!).

Detta blev ett långt svar... Hoppas du får ut något av det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.