Örebro - Nordkap

Hej!

Jag planerar nu en lång cykelsemester från Örebro till Nordkap i Norge till sommar 2018 och sträckan blir cirka 200 mil beroende på vart jag cyklar upp.

Min fråga är om man ska ha cykelväskor eller fungerar det med cykelvagn? Jag kommer cykla på egen hand och därför måste tänka på packningen.

Tips och tips tas emot! :)
 
Går bra med vilket som. Att minimera packning och ha bra balans på ekipaget ökar nöjet och minskar problem som domningar i fingrar nackbesvär etc rekommenderar en utmärkt bok:
The Long distance cyklists' handbook av Simon Doughty min upplaga har ISBN 0-7136-5819-3

Och gör några testturer på ett tidigt stadium. Du klarar det! Har kul!

Thure
 
Hej!

Jag planerar nu en lång cykelsemester från Örebro till Nordkap i Norge till sommar 2018 och sträckan blir cirka 200 mil beroende på vart jag cyklar upp.

Min fråga är om man ska ha cykelväskor eller fungerar det med cykelvagn? Jag kommer cykla på egen hand och därför måste tänka på packningen.

Tips och tips tas emot! :)

Nu har jag i och för sig aldrig cyklat med vagn, så skall inte avfärda det totalt. Men man får ju ett rätt långt och otympligt ekipage med vagn. Tänker mig att det kan vara en nackdel när man vill campa en bit från vägen och skall baxa in cykel och packning en bit in i skogen. Tycker det är väldigt smidigt att klicka av väskorna och bära cykel och packning i 2-3 omgångar om terrängen inte tillåter att man cyklar/leder cykeln.
Det finns säkert fördelar med vagn också såklart, men tycker inte du skall vara rädd för väskor på cykeln varken med tanke på balans/cyklingsegenskaper eller packvolym.
Dessutom är det fint att kunna skala ner packningen och t ex cykla och handla eller liknande med en väska monterad när man besöker civilisationen :)

Cyklade för övrigt Nordkap-Åre i somras om du har några funderingar kring själva rutten.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...