Skor

Hej!

jag och min vapen dragare Tyke ska springa Jämtlands triangeln.....Kan någon tips om ett par bra skor till min Malinois? Har kollat runt en massa men inte riktigt bestämt mig för vilka han ska ha. Vill skydda hans tassar mot vassa stenar osv....Även så han inte får sår på trampdynorna..
 
Jag har varit mellan Storulvån och Sylarna och det är väldigt fin och upptrampad stig så jag undrar om du verkligen behöver sockar på din hund där om den klarar asfalt, normala stigar och löpspår hemma. Jag har varit där och andra ställen i fjällen och jagat ripa och det är väldigt sällan det har hänt något med tassarna fast hundarna gissningsvis springer 10 mil om dagen.
 
"Pilgrimsstigen" Mellan Storulvån och Sylarna är som föregående säger, men mellan sylarna och Blågammaren är det betydligt stenigare och Sankt på vissa ställen (gäller egentligen leden som korsar triangeln.) oavsett vad hade jag sattsat på ett par skor med lite sula i så är man homesafe oavsett vad. Sprickor i tassarna efter två mil är inte så kul o gå med resten av turen. Och dem skyddar klorna så den inte spricker på samma gång. Vilken sort elr var, har jag ingen aning om. Kolla med någon hundsportklubb eller en riktigt hund- eller outdoorbutik.
 
Jag hade bara booties på hunden när det var smällkallt och vi körde drag eller efter skada (hände väldigt sällan). Brukade dock smörja tassarna nån gång per dag.
 
Jag har köpt dessa till min tik, men jag har inte fått tillfälle att prova dom ordentligt, då det inte behövts. Men jag tycker att de ser bra ut och får en känsla av att dom kan sitta ganska bra på tassen. Den finns även i en högre vintermodell. Jag gick Kungsleden med min tik för 1,5 år sedan (rottis) och hon fick inga problem med sina tassar, trots sten och nätbroar. Så underskatta inte hundtassar, om den är van att gå på asfalt och dylikt. Men att ha med sig skor är alltid bra, för skulle olyckan vara framme är en sko oumbärlig.

http://animail.se/bark-n-bootstm-grip-trextm-red-currant-xl.html?gclid=CPTmjYyYirwCFYlF3godmk0Aog
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eastman Hund skor Hundsport 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...