Träningsprogram för draghund?

Tack för intressanta svar! Jahogs och Coraboras upplägg bekräftar mitt upplägg, det känns bra att fler har tänkt ungefär likadant. Och grispassen har ju sin helt egna charm... :)

När era hundar sen är i bra form, hur mycket lastar ni pulkan med per hund (gärna i % av hundens vikt)? Hur mycket klövjar ni hunden med? Klart man kan googla på det också, men eftersom ni har ett liknande upplägg på träning så är det intressant att höra era svar där också!

Allt gott!
//J
 
Hundens vikt!!

Våra samojeder o grönlandshund kan dra upp till sin egen kroppsvikt. Men det är det vi tränar upp inför längre vårturer. Under tävlingsperiod ligger vi på ca 20-24 på hanarna (Samojedhanen väger 26-27 kilo, grönländaren ca 36 kilo), Samojedtiken som väger ca 21 kilo drar i normal träning ca 16-17 kilo. Vår grönis är fortfarande unghund så vi belastar inte honom för fullt ännu, men hyfsat tungt får han dra nu!
 
Hundträning

Slädhundsgurun Matti.!

Ta en titt på Matti Holmgrens Blogg. Han skriver om hundkörning och har många bra tips på träningsupplägg och annat. Han har även skrivit många bra artiklar om ämnet i tidningen Polarhunden.

http://mattisblogg.se/

../Daniel
 
Hej!
Jag är ingen expert men har umgåtts med sådana som är det.
Enkelt så:
Träna kondis först och styrka när kondisen finns.
En mil på barmark motsvarar det dubbla på snö.
Träna mot det du skall göra. Skall du köra heldag med lastad pulka så funkar inte korta pass i skidspåret utan pulka.
Se till hunden, skador, ömhet, foder, arbetsglädje.

Lycka till!

Håller inte riktigt med om alla detaljer. Nu kör vi iofs släde men på hösten börjar vi alltid med att köra tungt och långsamt och bygga muskler och så gör nog de flesta. Hyfsad grundkondis utgår jag ifrån att hunden redan har då. Att träna tungt och jobbigt tycker jag är viktigast faktiskt, ifall man riskerar att stöta på såna pass ås måste hunden vara förberedd. Att bara springa utan vikt (typ cyeklträna) ger egentligen inte speciellt mycket alls om man sen vill att hundens ka dra vikt. Det är förstås bra men är mer en parentes i tärningen.

När det gäller barmark och snö så beror det helt på vad man drar med. Man kan enkelt cykla 2-3 mil med en hund och sen trötta ut den totalt efter 7km framför en släde. Vi dragtränar i spann med en barmarksvagn som är rätt tung (6 hundar orkar ha en person på men inte riktigt 2), just för att lägga en bra grund för det vi ska göra sen då stor del av förvintern brukar vara tungt arbete för hundarna med mycket snö och dåliga spår.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...