Med i jaktlag, rätt att jaga ensam?

En fråga har dykt upp som jag inte hittat något svar på. Om man är med i ett jaktlag för att till exempel jaga småvilt. Har man då jakträtt på markerna för att även jaga enskilt på de tider som passar en själv? så har jag alltid uppfattat det och praktiserat det... men jag fick frågan för en tid sedan och kunde inte med säkerhet svara. Det finns ju säkert de jaktlag med speciella bestämmelser om att alltid jaga i grupp osv. men nu menar jag rent generellt.
 
Vem är det som har jakträtten?

Rent generellt är det markägaren som har jakträtten och sen kan han/hon överlåta den på t ex ett jaktlag.
Har jaktlaget avtal om jakträtten så är det de som beslutar vem som får jaga och under vilka omständigheter såvida det inte finns avtalat annat med markägaren.
 
jaktlaget bestämmer alltså?

Under förutsättning att jaktlaget har jakträtten är det alltså upp till jaktlaget att besluta om hur man jagar på området. enbart i grupp eller i grupp och enskilt?
 
Precis.

Förutsatt, som sagt, att inte markägaren satt upp speciella krav i avtalet, t ex att jakt enbart får bedrivas i lagets regi, att enbart visst vilt får jagas, att jakt inte är tillåten under vecka 5 för då är hans/hennes gamla moster från USA på besök och hon vill kunna åka skidor i skogen utan att bli skjuten, osv ;)
 
Under förutsättning att jaktlaget har jakträtten är det alltså upp till jaktlaget att besluta om hur man jagar på området. enbart i grupp eller i grupp och enskilt?

Om du läser stadgarna och senaste årsmötesprotokollet så bör det väl framgå hur dom gör..(om dom nu har möten?)
Småvilt typ fågel, hare, rådjur, räv, och vildsvin brukar jagas inviduellt och ibland i grupp.
Älg jagas alltid i grupp eller i gemensamhetsjakt. Så är väl den vanliga normen.

Men som sagt ..en klubb gör som dom vill, delta på möten!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kaliberjakt Jaktlag i Kronoberg Jakt 3
joel89 Jaktlag i ÖREBRO Jakt 0
nurkov Jaktlag Jakt 4
arntur Vem har rätt och vem har fel? Jakt 15
plaskdaja Jaga med helikopter Jakt 4
adventure_transport Att jaga med primitiva vapen... Jakt 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...