Nybörjarstudsare?

Precis om du ser jag inget problem, men uppenbart är att sätta 10 000 kr kikare på bössan fått igång någon form av hobbyekonomidebatt hemma och när ego sen säger toppa det med 200 övningsskott då slår snålhets eller hobbybegränsningsbromsen till.
Synd för när vi lärde skyttesoldater från början till MUCK gjorde vi det med ca 450 skarpa skott. Några 50 tal övningsskott och ca 300-400 lösa beroende på hur övningarna gick. Somliga hade inte de begränsningarna och då blev det vida roligare.
En veckas skjutande med peka och spray enligt nya SkjutR förbrukar mellan 600-900 skarpa skott.
En 22 är en bra uppfostare, köp ett skidskyttegevär och byt ut dioptern mot ett bra rödpunktssikte.
Som vanligt måste kolvlängden, från avtryckare till bakändan stämma med skyttens armlängd och klädsel.
Ålder har föga med skjutskicklighet at göra, erfarenhet av många avfyringar däremot har liksom höjd vid flygning aldrig skadat.
Ärvda bössor i gamla jaktkalibrar borde åtföljas av omladdningsverktyg så att det roliga skyttet oxså fick plats i budgeten.
 
Oj oj, här tar man helg och så kommer det in massa bra tips. Tackar, nu tror jag det har klarnat vad det gäller bössa.

Men jag fortsätter att fråga om optik... Några 5- 10 kkr att lägga på kikare har jag tyvärr inte, utan då snarare 2000. Min tanke är att jag kan inte köpa allt nytt eller av toppkvalité, utan börja lite budget och sedan när jag känner att jag har tid och pengar så lägger jag gärna det då.

Jag har blivit erbjduen detta sikte Vortex Diamondback 4-12x40 för 1750:-

Vad tror ni om det? Har kikat på de Leupold som det länkades till tidigare, men de verkar vara helt slut...

/Nicke
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...