Saknar uppdelning av packningen i ryggan. Hur organisera?

Tänker såhär:

1. Hur ska jag få dagen att bli bra.
Toapapper (vattentätt), vatten och energi nära. Navigeringsutrustning. Kamera.

2. Hur gör jag om jag blir överraskad av dåligt väder.
Skalplagg, mössa och vantar högst upp. Tältet utanpå (speciellt om det redan är blött vill man inte ha ner det till torra saker i ryggsäcken). Kan man bara snabbt få upp tältet och få skydd kan man ta allt annat därifrån.

3. Om det händer en olycka.
Förstaförband, mobiltelefon (vattentätt), kniv. Topplocket.

Sen allt som sagts tidigare om maten närmast ryggen. Extrakläder, sovsockor (Endast för att sova i. Hålls rena och torra), sovsäck och liggunderlag längst ner.
 
Tänker såhär:
3. Om det händer en olycka. Förstaförband, mobiltelefon (vattentätt), kniv. Topplocket.
De där grejerna, nödutrustningen, skall du bära på kroppen. Inte i ryggan (som du faktiskt KAN förlora).
Första förband i benficka, mobilen i (inner-)bröstficka, kniven på benet. Imho…
 
De där grejerna, nödutrustningen, skall du bära på kroppen. Inte i ryggan (som du faktiskt KAN förlora).
Första förband i benficka, mobilen i (inner-)bröstficka, kniven på benet. Imho…

Förvisso. Jag gillar redundans, men det beror nog även på vilken tur jag gör. När jag solopaddlar har jag så jag klarar mig ett dygn, fh, telefon, kniv, tändstickor, kompass i flytvästen. Om man kantrar och tappar kajaken. Skulle jag göra en fjällvandring med många djupa vad i strömt vatten, ja risken att förlora säcken finns. Normal fjällvandring på ordnade leder. Nja. Risken är inte så stor att förlora säcken. Inte precis krigsliknande situationer.
Blir lite efter läge.
 
Det har nämnts att försöka få tyngdpunkten högt och nära ryggen, men om du är ute och åker skidor finns det en poäng att sänka tyngdpunkten. Lösningen beror så klart på hur du väljer att packa, men tänk i stil med vandring med tält spänt ovanpå topplocket, skidra med tältet spänt under säcken (med lämpligt skydd mot väta så klart).
Helst flytta över så mycket som möjligt till pulka, men nu pratar vi om packning av ryggsäck. :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...