Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Börjat lattja med nytt projekt, inga delar hopsatta eller klara ännu. Får se vad det blir av det...
 

Bilagor

  • 76B1684D-EC0F-467D-AB8A-453C2522C29E.jpg
    76B1684D-EC0F-467D-AB8A-453C2522C29E.jpg
    144.1 KB · Visningar: 406
Gode gud. Är det Öberg alltihopa eller?

I allt väsentligt, japp. Men jag börjar bli sugen på rostfritt, tänkte göra en jaktkniv till en kompis i födelsedagspresent och då känns ju kolstål ”sådär”. Funderar på 14c28n, mest för att jag är så van att använda 12c27 och verkar gå att härda i olja. Vilken av de stål du testat gillar du mest att jobba med?
 
Kolstål är ju också ok i jaktknivar. Använde en av A2 ett tag. Man får ju bara sköta om det lite.
Jag har bara slipat RWL 34 hittills. Det är kanon att jobba med.
14c28n har jag funderat på att testa, för att det kostar hälften av RWL 34. Men å andra sidan gör man ju så få knivar så det kanske är korkat att tänka så.
Ja man kan tydligen släcka Sandviks rosttröga i olja. Sen lägga det i frysen för att få upp Hrc ett snäpp och minska restaustenit.
Är själv lite kluven hur jag ska fortsätta med ståltyper. Har hittat riktigt bra pris och dimensioner på O1 och 80crv2. Och man slipper tänka på kylbehandling då också. Och det kostar 20-30% av RWL 34.
Sen är ju rostfritt det smidigaste att ha i en kniv trots allt och en sida av mig säger att jag bara ska köra på RWL 34 all in. Äh, blir väl bägge ändå till slut...
 
Bryter av med lite produktionskniv här i tråden. Cold Steels Commercial Series har en del intressant innehåll. Enkla, funktionella designer och material. Bland annat deras Western Hunter, möjligen lite tjockt blad på 3.5 mm. Men för 369 kr kan man inte klaga. "4116" stålet vet jag inte mycket om, men de verkar seriösa som kryobehandlar det. Mitt knivmakarintresse något till trots så har jag en stor förkärlek till knivar med plastskaft, plastfodral och rostfritt stål..
 

Bilagor

  • cst-20vshsz.jpg
    cst-20vshsz.jpg
    34.9 KB · Visningar: 322
Bryter av med lite produktionskniv här i tråden. Cold Steels Commercial Series har en del intressant innehåll. Enkla, funktionella designer och material. Bland annat deras Western Hunter, möjligen lite tjockt blad på 3.5 mm. Men för 369 kr kan man inte klaga. "4116" stålet vet jag inte mycket om, men de verkar seriösa som kryobehandlar det. Mitt knivmakarintresse något till trots så har jag en stor förkärlek till knivar med plastskaft, plastfodral och rostfritt stål..
Den här serien är i princip köksknivar för utomhusbruk. Fördelen är förstås att företaget bifogar en slida.

Den aktuella kniven har sina fördelar men också nackdelar, som vanligt ;).

Parerskyddet kunde vara mindre eller helt och hållet eliminerat, stålet kunde vara av högre rang och tjockleken är - precis som du antyder - lite väl tilltagen.

Annars handlar det om en trevlig bladform som påminner om den hos Pendleton-hunterkniven, samt att priset är förhållandevis moderat :).

~Paul~

PS Håller med om plastens praktikalitet!
 
Trådens startfrågor

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Ingen.. tror jag?

2. Vilken kniv använder du där ute?
Mora Garberg

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Mora Garberg/Leatherman wave+

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Hattori Santouko/JCK original Kagayaki VG-10 240mm

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Vet ej..

Vill även ha tips på en bushcraftkniv för att komplettera min garberg som jag fullkomligt älskar! Kanske något större då jag hugger mycket, ej vansinnigt stor och kvalitet/hållbarhet måste vara grym. Ingen övre gräns för pris.
 
Vill även ha tips på en bushcraftkniv för att komplettera min garberg som jag fullkomligt älskar! Kanske något större då jag hugger mycket, ej vansinnigt stor och kvalitet/hållbarhet måste vara grym. Ingen övre gräns för pris.

Blir nästan lite konstigt att ge tips om ”ingen prisgräns-knivar” då du älskar moraknivar så mycket (dock inget ont om moraknivar!)... Om huggande (av typ slanor?) är en tänkt huvuduppgift så behövs ju lite tyngd. Om du gillar svenskt så kanske Fällkniven A1 eller A2? Annars är ju något sådant här attraktivt, för mig åtminstone http://www.honmamon.jp/fs/honmamon/gr322/1110550
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Ingen.. tror jag?

2. Vilken kniv använder du där ute?
Mora Garberg

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Mora Garberg/Leatherman wave+

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Hattori Santouko/JCK original Kagayaki VG-10 240mm

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Vet ej..

Vill även ha tips på en bushcraftkniv för att komplettera min garberg som jag fullkomligt älskar! Kanske något större då jag hugger mycket, ej vansinnigt stor och kvalitet/hållbarhet måste vara grym. Ingen övre gräns för pris.

Trevligt. Vilken bladlängd? I produktionssegmentet brukar jag alltid rekommendera JK Peltonen M95. Jag har den och även en Fällkniven A2 som nämndes. A2 är en riktig fin kniv men lite väl stor att kånka på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.