Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen

Hej

Funderar på att genomföra en vandring under 3 till 4 dagar i slutet av September i Arjeplogsfjällen.

Den tur jag funderar på är att starta vid rastplatsen vid sjön i närheten av riksgränsen. Därifrån tänkte jag vandra väster ut och sedan vandra genom dalgången Buoggevuomvagge mot Guijaurestugan. Därifrån, lite beroende på, antingen vandra efter Ruonejåhkå eller ta direkt österut så jag kommer ut till Silvervägen vid polcirkeln.

Detta är en vandring på ca 5 mil.

Jag undrar om denna tur är värd ”besväret” eller ska jag planera om?
Tips och råd mottages gärna.

Jag undrar även om det är möjligt att få skjuts från Sandvikens busshållplats, där bussen stannar från Arjeplog, till rastplatsen vid norska gränsen.

//Slitvargen
 
Var uppe i Arjeplogsfjällen och vandrade i början av juli. En av de finaste vandringar jag gjort, tycker definitivt att det är värt det.

Den tur jag funderar på är att starta vid rastplatsen vid sjön i närheten av riksgränsen. [...] Jag undrar även om det är möjligt att få skjuts från Sandvikens busshållplats, där bussen stannar från Arjeplog, till rastplatsen vid norska gränsen.

Ett alternativt skulle kunna vara att ha busshållplatsen Polcirkeln väg 95 som utgångspunkt, och gå runt Fierrás/Gåbrek.

Därifrån tänkte jag vandra väster ut och sedan vandra genom dalgången Buoggevuomvagge mot Guijaurestugan.

Vacker och överlag lättvandrad sträcka. Bron norr om Lulep Njallajávrre är dock i dåligt skick.
 

Bilagor

  • IMG_0536.jpg
    IMG_0536.jpg
    45.4 KB · Visningar: 605
Bussen går inte till Sandviken det datum jag anländer till Arjeplog utan den stannar vid polcirkeln, så det blir nog att utgå därifrån och vandra turen från andra hållet och vända så jag kommer tillbaka till startpunkten.

Om någon här planerar åka från Arjeplog till Silvervägen den 12/9 alternativt planerar åka tillbaka den 16/9 är jag intresserad av att försöka hitta en smidigare lösning än att åka bussen.

//Slitvargen
 
För några år sedan gick jag från Guoletisjavrre till Vuoggatjålme, och sov då i Lomtjärnstugan och Guijaurestugan. Dessa ägs av Vuoggatjålme och går att hyra.

Då hjälpte även Vuoggatjålme till med skjuts från Camp polcirkeln (hpl polcirkeln väg 95) upp till Guoletisjavrre mot en avgift.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Vindskydd Silvervägen till Stalolukta Fjällvandring 6
beowulf Silvervägen till Ammarnäs? Fjällvandring 12
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
carina 2 Vandring i Norge 5-6 dagar Fjällvandring 6
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
JensBond 7 Dagar vandring + Kebnekaise Fjällvandring 58
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Vanish Besseggen och Galdhöpiggen på 2 dagar? Fjällvandring 19
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...