HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid)

Vilket tält hade ni kört på?


  • Totala väljare
    13
Hej!

Står i valet mellan Hillebergs NAMMATJ 2 GT eller KAITUM 2.

Drömtältet är ett Keron GT men pga vikt & att vi bara är 2 pers måste detta uteslutas pga. vikten.

Alltid gillat fördelen med ett gediget förtält för att ha som sluss. Detta så att man slipper blöta kläder, kaksmulor & annat löst bös inne i sovutrymmet (innertältet).
Att ha möjlighet att kunna laga mat "inne" vid dålgt väder är kanske den viktigaste egenskapen trots att det mycket sällan behövs.

Känns som att de båda tältens för nackdelar är tvärt emot varandra, sorterade därför ena tältmodellens fördelar intill den andra modellens nackdelar.

Detta dilemmat inkluderar flera av Hillebergs modeller oavsett storlek.


Fördelar:

NAMMATJ 2 GT Fördelar:
+ GT delen är oslagbar vid vinterförhållanden (mer utrustning & perfekt
när det är mycket snö)
+Plats att sortera all utrustning på samma ställe utan att den är i vägen.
+Kunna laga mat "inomhus" utan att flytta på innertältet (den ena kan ligga kvar & sova i innertältet samtidigt som den andra kokar morgonkaffet.
+Myggnät i yttertältets alla öppningar, framförallt stort plus med det i
ingången!


KAITUM 2 Nackdelar:
- Ingången samt förtältets ventilationsöppningar saknar myggnät.
- Man måste ta ner innertältet helt eller delvis för att få plats att laga & äta
"inomhus" (Båda måste gå upp om en vill koka morgonkaffet i
förtältet).
- svårt att ha all packning på samma ställe som man är när man behöver den.
- Generellt känns inte förtältet lika anpassat för vinterturer
- Vid kallt klimat är det mindre plats för utrustning samt mer krångel med att haka upp/ ner innertält (kalla fingrar)
- möjligheten vid snö kunna gräva ut ett ”ståhål” samt hylla för utrustning försvinner med liten absid.


KAITUM 2 Fördelar:
+ Kan öppna ingångar i båda ändarna för tvärdrag om det är varmt
+ Kan öppna upp ena sidan helt för bra utsikt vid bra väder (mysigt).
+ När tältet är helt öppet på ena sidan funkar tältet som ett perfekt
vindskydd om innertältet hakas bort (skydd mot regn, sol eller
vind). Perfekt för att ta längre rast eller laga mat etc.
+ Alltid kunna ta sig in/ ut på läsidan.

NAMMATJ 2 GT Nackdelar:
(Se samtliga fördelar för det andra tältet.)
- Kan INTE öppna ingångar i båda ändarna för tvärdrag om det är varmt
- Kan INTE öppna upp ena sidan helt för bra utsikt vid bra väder (INTE mysigt).
- Endast 1 ingång kan ej välja att ta sig in/ ut på lä sidan om vinden ligger fel.



Kan inte komma fram till vilka för/ nackdelar som väger tyngst!

Var många år sedan jag senast använde Hilleberg utan GT i modellen men kan inte minnas att jag saknade större absid.
Senaste åren har jag främst kommit att vänja mig vid Keron 4GT (försvarets modell) samt NAMMATJ 2 GT.


Men nu när jag skall köpa ett eget fick jag genast en gedigen beslutsångest. Vill ha det Mysiga med att kunna öppna upp men samtidigt det gedigna med Black Label modellernas GT absid.



Någon som har tankar/ idéer om detta?
 
Största anledningen till att jag tagit uteslöt Kaitum´s GT modell är att den blir väldigt lång.

Och när det kommer till GT modellen, föredrar jag de som tillhör black label (dvs Nammatj).
 
Ibland kan man hitta Keron 2/2GT som fanns tidigare. Tror den försvann ur sortimentet pga för liten efterfrågan. Leta på blocket och tradera, kanske även här.
 
Jag har lagat mycket mat i mitt Kaitum 2 med gasspindelkök utan att någon gång tagit ner innertältet. Vid snö har jag grävt ut bägge absiderna för att ha packning i den ena och bensinkök i den andra. Så klart inte lika stort som en gtabsid men helt klart funkis för två pers.

Kaitum har fördelen med vertikala innerväggar vid fot/huvudända vilket gör det mer rymligt.

Jag är väldigt nöjd med mina 40 nätter i Kaitum. Passar mina behov bäst.
 
Jag har båda tälten du väljer mellan, och tycker att du sammanfattar de olika modellernas för och nackdelar väl. Är du ute efter innerutrymmet är Kaitum oslagbart och erbjuder möjligheten att sova skavfötters om det är av betydelse. Först köpte jag ett Nammatj 2GT som jag använt under flera långa vandringar, när jag snubblade över ett Kaitum 2 till ett pris jag inte kunde motstå. Jag var väldigt tveksam till att välja Kaitum 2 istället för Nammatj 2GT på en längre Sarekvandring, tänkte jag skulle sakna GT absiden men det gick över förväntan och idag är Kaitum förstahandsvalet på sommarvandringar pga bättte innerutrymme och lägre vikt. Vi får lätt rum med två stora ryggsäckar i ena absiden och ingång plus matlagning i den andra. Givetvis får man vara mer försiktig när man lagar mat i absiden på Kaitum än I GT absiden på Nammatj, men det funkar bra (vi använder Trangia 27 med gas så stadigt och skyddad låga).
 
Nammats 2gt vid myggiga turer

Uppskattar verkligen att dörren i absiden har myggnät,så instängt det annars vore...
Denna sommar lever insekterna upp,och här i Kvikkjokkstrakten är de rätt så många,förutom bromsar och flugor(sistnämnda stör ju ej i tältet).
Så Nammats är rätt för mej,väldigt mycket pga att den har en myggdörr.
Hade lättare tältmodeller haft myggdörr så hade jag nog kunnat tänka mej en Kaitum,pga den så rymliga och lättvädrade innedelen.
 
Mitt Kaitum 2 har myggnät på öppningarna till innertältet. Går att öppna upp så det blir väldigt luftigt. Har använts både på vinter och sommarfjäll. Det funkar. Dock råkade jag i vinter bränna ett litet hål i yttertyget med kastrullen på absiden. Klart GT vore bekvämare men av viktskäl skulle jag nog inte välja det
 
Läste igen och förstod att du menade myggnät i yttertältet. Har aldrig reflekterat över att det behövs, men låter förstås lyxigt
 
Senast ändrad:
Att laga mat i en trängre sluttande absid som i ex Kaitum kräver yttersta försiktighet och val av kök och handhavande, inte bara lågan men även strålningsvärmen kan lätt skada den tunna nylonduken. Även koll på att inget tyg hänger ner från ex ventilens stängning eller dörrfliken.
Jag brukar ex alltid tända mitt Trangia med tändsticka samtidigt som jag försiktigt öppnar gasen. Att först dra på gasen och tända med sticka eller tändstål är inget jag vill testa med risk för en ’poff’.
Jag började laga mat i absiden på ryggåstält som har likande absider (dock oftast lite högre i tak än i öppningen på Kaitum2), men måste medge att vill man enkelt kunna laga mat i tältet är en GT absid klart att föredra, speciellt vintertid när man även vill smälta snö mm.
 
Jag har säkert lagat 50+ måltuder i tält som inte är GT modell.

Funkar fint.

Men om man är 2 personer så föredrar jag GT versionerna, just för att ha en "sluss" vid regn och stort utrymme för ryggorna.
 
Jag har vandrat många veckor i tält med en vanlig absid. För 2 Pers så är det trångt och bökigt, men fungerar om man är strukturerade, med lite plockade så kan man till och med få plats för matlagning i absiden. För 1 pers är en normal absid ganska lyxig, väldigt gott om plats att breda ut sig på, laga mat mm.

Jag tycker kaitum är ett fantastiskt tält för 3 pers, för 4 hade jag valt gt för att kunna skapa regnsluss, matlagningsutrymme etc och den extra vikten blir försumbar. I min mening ska man inte behöva ha mer än en halv normal absid för sin utrustning. Räcker inte utrymmet till så kanske man ska fundera på varför det är så: för mycket utrustning? Dålig struktur?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
Arctic-hiker Hilleberg eller Helsport för 2 personer? Bo och sova 10
Woppe Hilleberg, eller? Bo och sova 22
HW Hilleberg Niak - jättebra eller helkass? Bo och sova 43
perra_pop Hilleberg eller !!?? Bo och sova 6
Ratbert Helsport eller Hilleberg? Bo och sova 8
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Wad Rött eller grönt Hilleberg? Bo och sova 12
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...