Heimplanet The Cave / Enkla Tält

Hej på er!

Jag ska införskaffa mig ett tält för kommande äventyr. Vill gärna få med mig sambon på detta som inte är en van tältare.
Därför är det viktigt att de ska vara enkelt och mysigt tält!

Kraven då när jag kollar är:
- 3 personer tält (för extra utrymme)
- Enkelt att sätta upp
- Hög takhöjd, så man kan sitta upp rakt.
- Kommer tälta i Skärgård, fjäll och skog/vid sjöar

Kikat därför på Heimplanet The Cave eftersom deras tält är uppbblåsbara och därför sänker ribban för att vi ska ge oss ut :)

https://www.outdoorexperten.se/p-38711-heimplanet-the-cave-classic.aspx

Någon som testat det?

Det som svider här är prislappen, så vänder mig nu till er för att höra era tankar.
Är redo att övertalas att välja ett annat tält eller annan typ om de finns bra fog för det.

Även sett detta från Campz, som dock inte verkar vara någon kvalitetsprodukt.
https://www.addnature.com/campz-hexa-ot-3p-tent-beigegrey-981674.html

All hjälp uppskattas. Tack!
 
Köp ett traditionellt tält, tex kupol eller tunnel. Alternativt räcker de pengarna till 2 hammock med tarp och underquilt.

6895 för en hoppborg låter lite dyrt.
 
Köp ett traditionellt tält, tex kupol eller tunnel. Alternativt räcker de pengarna till 2 hammock med tarp och underquilt.

6895 för en hoppborg låter lite dyrt.

Jag var också skeptisk till tält med uppblåsbara kanaler som enda stöd, men de verkar ha fått ordentligt fäste bland familjetälten. Och funkar det där lär det kunna funka i andra sammanhang, utvecklingen får väl visa hur det blir.

Men med det sagt så håller jag med, köp ett vanligt. Det är både snabbt och lätt att slå upp när man övat några gånger, och man får ett riktigt bra tält för de pengarna. Hur bråttom har ni? The cave är också ovanligt tungt för sin storlek.

Köp ett vanligt. Självstagande, eller nästan självstagande, kan vara bra i skärgården om man vill tälta på klippor. Kupoltält med andra ord. Ert användningsområde ger att det inte är något extremt ni behöver, så några 7000 kronor behöver det inte kosta egentligen.

Lycka till!

Edit: Ett litet tillägg. Vill man ha enkel uppslagning är det bra om ytter- och innertält sitter ihop. Fast det går bra även om de inte gör det.
 
Senast ändrad:
Frågan är prioriteringen här:

Vad är viktigast med tältet? Att det är bekvämt? Att det är lätt? Att sambon ska tycka att det är mysigt?

Eller

Ett mångsidigt tält att använda framförallt i stenig skärgårdsmiljö och på kalfjäll?

I det översta fallet skulle jag gladeligen rekommendera ett tält där ni kan stå i (eller nästan) - någon form av tältkåta. Det finns lättviktsvarianter som är väldigt bärvänliga. Själv har jag en från seek outside (just min heter "redcliff". Den väger in på runt två kilo - med titankamin - när jag använder den för vinterbruk. Det inköptes med ungefär samma skäl som du - det är nybörjarvänligt och jag ville ha ordentligt med plats och med möjlighet att stå upp, då jag och min sambo (som inte tältat så mycket, och som haft vissa aversionen mot det).

I det senare fallet hade jag rekommenderat något självstagande kupoltält. Jag själv har under 20 år ägt och brukat (och älskat) ett från Marmot, som jag tror heter Thor 2.

Skälet till att jag nu använder det mindre är A) det är förhållandevis tungt. B) Jag håller inte längre på med månadslånga klätterexpeditioner i något avlägset hörn av världen. C) Jag börjar med åren bli "lite knastrig i lederna" och att åla i och ur tältet eller försöka klä sig eller så, brukar bli något slags rekapitulation av de värsta scenerna ur nån kalkonskräckis av typen "jättemaskarna anfaller".

Men Thor är _väldigt_ vindstabilt. Och behöver inga tältspikar för att stå bra, vilket givetvis gör det väldigt användbart just på fjället och skärgårdsklippor.

Nåväl. Jag är ingen expert alls, men jag gör sisådär 50-60 tältnätter om året. JAG hade nog prioriterat vilka behov som väger tyngst innan jag investerat i ett tält. (Som ju tenderar vara den största investeringen i friluftsutrustningen)..
 
Kolla på Marmot Limelight 3P eller Alvar 3P.

Rymliga kupoltält med god sitthöjd och ingång på båda sidor så ingen behöver krypa över den andra om man behöver ut på natten.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...