Hjälp, vadd tror ni om detta tält?

Hej!
Jag kollar lite efter tält, vill kunna ha det i många år och det ska vara av bra kvalitet. Jag tänker mig att det ska kunna funka till allt från utflykt med dottern på camping till cykel/vandringssemester. Har inga planer på att göra extrema grejer, typ tälta på kalfjäll mitt i vintern eller så. Men ett smidigt, hållbart, vattentätt tält som jag kan använda länge.

Hittade detta:
https://www.friluftsvaror.se/marken/fjallmark/fjallmark-tarfala-professional-3p

Men kan inte hitta någon info alls om tält från märket Fjällmark. Någon som har erfarenhet?
Ser ni några brister när ni läser beskrivningen?

Tack på förhand!
 
Jag tror det är ett bra tält utan att veta närmare. Stort tält med stor absid utan att vara allt för tungt. I min ungdom hade vi tyngre tält och mindre utrymme. Det funkade jättebra, det viktiga var att vi kom ut.

Jag tycker att du och din dotter ska uppleva tältlivets glädje.
 
Tips

Som nybörjare köpte jag tält för två år sedan. Det finns några saker att tänka på.
Det är stor skillnad att ta tältet med sig på cykelsemester och på vandring. På vandring kan 3 kg vara väl mycket tycker jag personligen. Det finns annat mycket nyttigare saker man kan ta med sig för den vikten. Om man cykelsemestrar är ju detta inte lika viktigt. Sedan är det viktigt att det står emot regn och ventileras ordentligt såklart. Tänk på att det även finns bivacsäckar och hängmattor att komplettera med om man känner att ett tält för vandring är för dyrt. Läsa recensioner för att hitta rätt tält.

Jag köpte ett Helsport fjellheimen superlight som är fantastiskt men det ligger i en högre prisklass än det du länkade till. Men då har jag också ett tält för alla tillfällen både vandring utomlands och i Sverige och slipper köpa olika lösningar för att det blev för tungt.
 
... På vandring kan 3 kg vara väl mycket tycker jag personligen. Det finns annat mycket nyttigare saker man kan ta med sig för den vikten. ...

Om 3kg tält är mycke eller lite vikt beror ju på hur många som skall sova i det. I det här fallet är tältet gjort för tre personer och då tycker jag det är ganska lätt.
Skall man däremot sova själv i det så blir det istället mycket tungt.

Nu verkar ju tanken vara att två personer skall sova i det och då tycker jag det blir helt ok vikt. Inte UL men tillräckligt lätt för att få en basvikt i närheten av det.
 
De tält från friluftsvaror jag sett, var rejäla och de som köpt dem nöjda.
För allmänt friluftsliv kör på. Vill ni vandra när aptiten stiger köp ett lättare tvåmanstält.

go tur
 
Nöjd

Har haft ett tält från fjällmark (Kaitum) och har bara positivt att säga om det, relativt lätt, lätt att sätta upp, stadigt, bra ventilation, bra fickor för förvaring inne i tältet. Användes både i fjällen och här nere på Upplandsleden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7
Trottoarbonn Tältval. hjälp!! Bo och sova 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...