Impregnera tältgolv

På våra paddelturer tältar vi oftast på klippor. Tältgolvet har blivit otätt och släpper in vatten rejält. Har försökt impregnera med silikonspray, men det är värdelöst och blir bara halt. Det finns många förslag till impregnering av tält, men just golvet verkar ingen bry sig om.
Till saken hör att vi har en pressenning under tältet för att undvika slitage. Helst skulle man väl ha en footprint med det finns inte till vårt tält (Vaude Space K2). Någon som vet något preparat som kunde fungera?
 
Bäst är kanske att byta ut golvet om du har tillgång till symaskin. Lämpliga vävar finns på extremtextil.de till en rimlig kostnad. Då kan du även köpa så det räcker till footprint.

/G
 
Eller sy ett eget footprint, det är ju bara en fyrkantig bit tyg. Du kan exempelvis köpa en stuvbit vindpoplin på en tygaffär. Kan gå på en tjuga. Samma mått som golvet i tältet och så sätter du lite snöre/band i i varje hörn. Sen kan du ju lätt impregnera footprinten när det behövs igen.
 
Eller klipp ut en footprint i byggplast. Lika stor som golvet. Inget får sticka ut utanför yttertältet, för då rinner vattnet utefter yttertältet och ner på plasten och sedan under tältet.
/John
 
Vilken väv

Tack för svar! Vilken väv skulle man i så fall välja? Det var så svårt att förstå olika coated på extremtextil.de
Det behöver inte vara billigaste alternativet, men inte heller extremt dyrt. Det behöver inte heller vara extremt lätt eftersom vi använder tältet uteslutande för kajakpaddling. Men det får ju inte ta alltför stor plats.
 
I vanliga fall så används PU coating till golv (även av HB). Lite osäker på exakt varför silikon väljs bort i just golv (nån annan som vet?).

Detta är avsett just för golv i tält. Vattenpelare på 10 000mm ska innebära ordentligt skydd.

https://www.extremtextil.de/en/groundsheet-nylon-pu-coated-10000mm-90g-sqm.html


Har ingen erfarenhet av just den väven men det är vad den är till för och det är ett bra pris på den.

Om du bara ska göra en footprint kan du dock välja byggplast eller andra material.
 
Jag tvivlar starkt på att man kan impregnera ett läckande tältgolv så att det blir tätt. Nytt golv och/eller footprint är sannolikt det enda som kan ge ett tätt golv.
Men jag undrar ju förstås över att du/ni använder presenning men ändå har vattenläckage. Är presenningen otät eller går utanför tältet så att vatten kan rinna in ovanpå denna?
 
Impregnering gör ju inte att det blir tätt, bara att vattendroppar pärlar sig istället för att sugas upp av fibrerna. Så impregnering stoppar inte markfukt och vatten under golvet från att tränga igenom.

Byggplasten är ett bra tips.
 
Cliff Jakobsen, amerikansk kanotpaddlare som varit ute en del, rekommenderar att man skaffar en lätt, vattentät press och har på insidan tältgolvet. Motivationen går i linjen att tältgolvet kommer att ge upp i alla fall förr eller senare och med en press på insidan som är lite större än golvet får man badkarseffekt (dåligt uttryck kanske eftersom det är det motsatta man eftersträvar men ni förstår vad jag menar, regn kommer inte över presskanten).

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
 
Jag tror att det enklaste och lättaste är att köpa en lättviktspresenning och göra ditt eget tältunderlag i rätt storlek. Har du inte symaskin får du klippa till ett underlag (kankse tejpa där du klippt och har du symaskin så kan du hyfsa kanterna bättre.

/Patrik

PS Språkpolisvarning på: Why not call a tältunderlag a tältunderlag, istället för att kalla det footprint? :) Språkpolisvarning av. DS
 
Hej,

Snubblade även över denna produkt som inte är impregnering utan en beläggning eller coating på engelska (Förlåt mig Patrik men det är nog en mer använd term :)). Dock ska sägas att torktiden verkar vara otroligt lång och att många användare tycks ha haft problem med att golvet klibbat ihop i sig själv om de packat ner det för snabbt. Så det är bara användbart om du kan ha tältet uppställt inomhus lång tid så att det verkligen genomhärdar.

https://www.extremtextil.de/en/tentsure-250ml.html

https://outdoor.mcnett.eu/outdoor/tent-sure-tent-floor-sealant/

Amazon med många reciencioner:
https://www.amazon.com/Gear-floor-s...SU4/ref=cm_cr_arp_d_paging_btm_2?pageNumber=2


Annars verkar det vara precis vad du ursprungligen söker och Mcnett är relativt erkänd tillverkare av lim och sömntätning.

Cliff Jakobsen, amerikansk kanotpaddlare som varit ute en del, rekommenderar att man skaffar en lätt, vattentät press och har på insidan tältgolvet. Motivationen går i linjen att tältgolvet kommer att ge upp i alla fall förr eller senare och med en press på insidan som är lite större än golvet får man badkarseffekt (dåligt uttryck kanske eftersom det är det motsatta man eftersträvar men ni förstår vad jag menar, regn kommer inte över presskanten).

Om tältet verkligen tar in vatten tycker jag det låter som en bra tillfällig lösning men att det borde ge rätt mycket kondens och onödig underkyla i tältet jämfört med att hålla vätan utanför. Däremot så hjälper ju å andra sidan inte en footprint helt då det inte finns någon badkarskant som hindrar vatten att rinna in från sidan. Så i det läget låter det klokt men mer som en tillfällig lösning.


/G
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...