Rappel rack - finns svenskt namn?

Hej! Översätter en deckare med mycket klättring inne i grottor. Man använder "rappel rack" vid nedfirning. Har surfat och det ser ut som en stege i miniatyr. Har dock inte sett något liknande i svenska klätterböcker eller webplatser med klätterutrustning. Är det någon som vet vad det kallas på svenska?

Boken är skriven 1998 så kanske det är något som inte används längre men jag behöver i alla fall översätta det.
Här finns exempel http://http://www.liveactionsafety.com/rappel-rack/
Tacksam för hjälp!
 
Du kanske ska överväga "repbroms" eller "firningsbroms". Jag skulle rösta för firningsbroms (eller firningsrack).

Det beror ju på om det är intressant vilken typ av broms som används.
"Firningsbroms" är en mer generell term. "Rack" säger att det är just den där typen som ser ut som en stege.

Om det nu är en översättning av en text där man beskriver bromsen som ett "rappel rack" på engelska så skulle jag inte välja en mer generell term på svenska.
 
Nej det kan ju faktiskt vara relevant för handlingen vad det är för typ av broms.

Det är ju ett generellt problem med översättningar av folk som inte vet vad termerna betyder utan bara slår upp dem.

(Bara för det kom jag att tänka på nån film jag såg nyligen där det ropades "Go! Go! Go!" när de sprang. Textningen var "Åk! Åk! Åk!" Jag gissar att det var nån som översatt från engelsk text till svensk text utan att öht se filmen.)
 
Hmm.

När jag läser ordet firningsrack tänker jag i första hand på en liten samling utrustning för att fira - d.v.s. rack i bemärkelsen "klätterprylar".

Jag tänker alltså att "vi räknar inte med att behöva lägga säkringar på uppvägen, men vi tar med ett litet firningsrack för att ha lite fler utvägar när vi ska ner".

I rätt sammanhang hade nog även min hjärna kopplat så som ni andra verkar göra, men det är inte det första som dyker upp för mig. Jag har dock inga bättre förslag.
 
Tack för kommentar Ja, lite förvirrande, men de flesta läsarna kan nog inga klättertermer så jag tror firningsrack blir bäst (det finns en förklaring med om utseendet i boken, dessutom används detta firningsrack för att spjäla en skadad vrist så det är viktigt att det är just denna typ av stegliknande repbroms).
 
Firningsbroms av modell rack används främst vid långa frihängande rappelleringar (firningar) då tyngden av repet gör att friktionen i bromsen blir mycket hög. I en rack kan man variera antalet 'stegpinnar' för att reglera friktionen, och därmed ta sig ner genom att börja med få pinnar och lägga till fler vartefter man kommer längre ner och repets tyngd under bromsen minskar. Rack används ofta i t.ex. USA som har en repklättringsstandard som passar de grottor som är vanliga där.

Den andra varianten är s.k. bobin-bromsar, där repet leds i en S-form mellan två fasta spolar. Den fungerar bra på kortare firningar och är lätt att koppla på/av repet, något som är krångligare med en rack. I Europa används oftast bobin-bromsar och övriga redskap enligt den repklättringsteknik som utvecklats främst i Frankrike.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Orsah Nybörjar rack för Bohuslän Klättring allmänt 3
Flamman Rack till Nissedal Klättring allmänt 30
Mike C Rack till Storebro, Välseröd? Klättring allmänt 12
Michel.B Rack för Sveriges 12 högsta toppar? Klättring allmänt 8
chrtur Någon med ett stort rack? Klättring allmänt 10
jp Lämpligt rack i Lofoten Klättring allmänt 6
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
way Trad rack!?! Klättring allmänt 12
nils2 Rack för aidning? Klättring allmänt 2
avslut210607 Det finns hopp! Klättring allmänt 3
ofranzen Hur små klätterskor för barn finns det? Klättring allmänt 7
magwo Bispberget, finns det något tillåtet? Klättring allmänt 2
Gaylorden Resa till Tromsö/Lofoten, Bilplats finns Klättring allmänt 0
Mike C Finns karbin som håller sig öppen? Klättring allmänt 4
Runar Finns det information om Siluettleden? Klättring allmänt 2
lilla_my Tröja finns i Häggsta Klättring allmänt 0
gzzd Finns det någon leverantör av 5.10 skor? Klättring allmänt 2
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
owahlund Var finns bultade leder i bålsta? Klättring allmänt 3
jonsa Finns det ngt bultat runt Hallinden? Klättring allmänt 2
Vinddriven Finns skosnören med mantel av Kevlar? Klättring allmänt 5
Ebony Boende finns i Chamonix! Klättring allmänt 0
olaka Finns det en klättervägg i Chamonix? Klättring allmänt 5
haggdahl Finns det bra klättring på GRAN CANARIA??? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...