Vajerslitage mer med dragning längs styret?

Bilden nedan visar hur växelvajern trasats inne i STI-reglaget på min Tiagrautrustade 10-delade pendelcykel. Och det efter bara drygt 300 mil.

Jag har tidigare inte råkat ut för liknande och har cyklat kanske 10 000 mil med STI-reglagr fast då den äldre varianten med rakare kabeldragning. Blir ju också lite krångligare att byta kabelhölje när kabeldragningen är delvis inne i ramen och några extra krökar i och med det som ökar friktionen.

Har några av er liknande erfarenheter? Kan man minska sannolikheten för att det händer igen?

Thure
 

Bilagor

  • 20180722_182152.jpg
    20180722_182152.jpg
    10.4 KB · Visningar: 365
300 mil beroende på hur långt du pendlar borde cykeln inte vara 1 år, jag säga garanti ärende. och är det ett konstruktionsfel så borde inte du även i framtiden inte behöva betala nya vajrar. Gå ut hårt mot de som sålt cykeln och backa inte!
Hoppas det löser sig!
 
Svårt att visa att det skulle vara ett garantiärende jag har redan bytt vajer och vajerhölje. Avvaktar till nästa problem med bakväxlingen.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...