Byta Kajka 75L mot lättare alternativ

Eftersom ingen nämnt dem tänkte jag bara tipsa om att Black Diamond's säckar är mycket fina. De har en 65l variant på 2.1kg.
Har haft deras Epic 45l ett par år och den är med sina 1.5kg ändå en riktigt robust arbetshäst, men efter att ha packat ned/på 26-27kg för många gånger så började axelband spricka, och jag har varit tvunga stärka med björntråd. Skulle inte lita på en tillverkare som påstår att en 1kg säck klarar 30kg. Kanske den gör det ett tag, men vad kan livslängden vara på en sån? Ser ju riktigt fin och robust ut dock, men väldigt skeptisk till att den tar 30kg någon längre tid.
Någon som har den, kanske jag har fel?

Sen tycker jag väl förvisso att det absolut bästa alternativet om man vill bära mindre vikt, är att skaffa sig mer tränade muskler, är ju även en investering för framtiden, men det är ju upp till var och en ;)
 
Kan också rekommendera Deuter. Jag och min sambo har varsin Act-Lite på 50+10 samt 45+10 liter. Sköna och smidiga att bära på.
I dessa får vi tillsammans ned det vi behöver för en 5-7 dagars tur och då bär vi runt 12-15kg var inledningsvis.
Lycka till!
 
+1 på Thunder, lagom stor för 10dagar och "tillräckligt" lätt.
En Osprey av valfri modell på 65-75l är säkert lite bekvämare men även 1kg tyngre...

Har gått från tung Mjölner (3kg+), till lätt Exos (1kg) till 1.5kg Thunder och tror jag har hittat rätt nu!
Enda är att jag tycker är lite onödigt är dragkedjorna med frontöppningen.. hade säkert kunna spara lite mer vikt där :) Möjligheten att justera rygglängden är dock trevligt.
20kg är inga problem alls, så dom ca 25kg den är specificerad för låter rimligt.

HMG Windrider har jag sneglat på, är en del pengar.. ffa om man inte kan prova in storleken lokalt någonstans.. men en dag så kanske..
 
Var hittar man regnskydd till Exped Thunder 70? Jag har inte lyckats hitta den informationen. Dumt att det inte ingår!
Många packar i en sopsäck eller på annat sätt som gör att prylarna i säcken är skyddade snarare än att ha ett regnskydd. Tror marknaden för regnskydd är så liten att det är svårt för butikerna i Sverige att ha olika tillverkares specifika produkter i lager.

Expeds regnskydd för 70L+
http://www.exped.com/usa/en/product-category/backpacks/rain-cover-xl-0

Enda säljaren i Sverige som jag kan hitta är Friluftsbutiken i Göteborg
https://www.tradera.com/item/344582...regnskydd-till-ryggsack-rek-butikspris-350-kr

Går även att köpa från bl.a. Tyskland
http://www.exxpozed.de/exped-rain-cover-xl.html
 
Även jag står i Kajka mot Exped-funderingar.

Mat är tungt. Man kan inte handla i t.ex. Sarek och andra isolerade omgivningar. En kass ryggsäck som inte gör att 20 kg känns lätt är inget att ha.

Min andra undran är hur Exped 70 känns med 15-20 kg. Axelremmarna ser väldigt tunna ut.

Om en lätt ryggsäck bara klarar av lätta vikter - vad är då poängen?
 
Jag har använt Lightning med runt 15-16kg som mest, och den är väldigt bekväm med de vikterna.
HMG Southwest har jag använt med strax under 20kg vikt i, och den var helt ok i den viktklassen.
Vissa lättviktssäckar är ju tänkta för enbart lättare vikter, men ex Lightning och HMG Southwest/Windrider/Porter ska ju trots lätt vikt kunna klara även lite tyngre packning bekvämt.
 
Jag har mest kollat på Exped Thunder 70 samt Exped Explorer 75 - aldrig i någon butik, dock. XXL lär ha dem i butik.

Axelremmarna ser som sagt tunna ut.

Lundhags Gnaur 75 har jag testat med 15 kg och kände direkt att axelremmarna skulle bli tortyr. Tunna och stenhårda. Så den fick gå i retur.
 
Thunder och Lightning har i princip identiska bärsystem, så det går bra att jämföra.
Explore ser också väldigt likt ut med den skillnaden att det är två lodräta stänger istället för en. Explore och Thunder verkar ju väldigt lika varandra överlag, grövre tyg i Explore bara.
 
Jag hade egentligen inga planer på att byta ryggsäck men av olika anledningar blev det så ändå nu under våren, jag har gått från kajka 75 till Exped lightning 60. Efter två kortare turer är jag fortfarande nöjd med nya ryggsäcken och mitt val. Att kapa över 2kg på enbart ryggsäcken är inte oväsentligt i sammanhanget. Ny sovsäck och liggunderlag i samma veva gjorde att vikten kapades närmare 3,5kg. Det märks tydligt när jag går.

Huruvida man behöver stora sidofack, topplock, öppningsbar front mm. är nog trots allt mest en vanesak och att det ena eller andra systemet kräver olika tänk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vättlefjäll Byta Vapor Trail strl Reg till strl L Transportera 5
wrendyr Byta Arcteryx Bora strl M till strl L Transportera 2
Brune Byta flygplats i London resp. Paris Transportera 9
Martin Fjäderlätt Om Vulcanisten tvingades byta säck... Transportera 12
anod Byta höftbälte på TNF Transportera 1
chala Byta avbärarbälte på Norröna Stetind? Transportera 2
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
pargus Vandringsrygga, öppningsbar fram (motsv. kajka/abisko) under 2kg? Transportera 15
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Notsoraw Kajka + MC Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
slåttdalsberget Kajka som gnisslar Transportera 0
pelka Fråga ang.Fjällräven Kajka? Transportera 16
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
Ångström Kajka 75 vs Bora 80 Transportera 16
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
Skipper_ Alternativ till Kajka 75/85 Transportera 3
avslut1008 Fel på Fjällrävens Kajka Transportera 15
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
snusmomrik klättermusen mjölner 2.0 75L vs Arvaker 60L Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...