Byta Kajka 75L mot lättare alternativ

Hej Utsidan!

Jag börjar med frågorna så slipper ni läsa allt:

Frågor
  • Bör jag byta till en lättare säck nu när jag börjar få ner vikten?
  • Vilken säck rekommenderar ni?

Jag köpte i början av min vandringskarriär en Kajka 75L, som jag är otroligt nöjd över gällande bärsystem och organiseringsmöjligheter. Sedan dess har jag investerat mer och mer i lättare prylar, och känner att den börjar vara den största boven i dramat med sina 3.3kg.

I augusti ska jag och flickvännen bege oss ut i 10 dagar och har en basvikt på ca 20.5kg tillsammans, och sedan circa 16kg consumables. Jag kommer försöka ta en större del vikt då hon ibland får problem med sina knän. Det innebär att med Kajkan kommer jag landa på ca 20kg i startvikt.

Det verkar därför lockande att titta på alternativet att byta säck, till något i 1.5kg - 2.5kg klassen och på så sätt komma ner i 18.2 - 19.2kg startvikt. Detta är fortfarande väldigt tungt enligt mig men framåt kommer flickvännen tjäna 1 - 1.5kg till via utbyte av sovsäck m.m. samt att hon förhoppningsvis kan ta mer vikt framåt vilket borde trycka ner min vikt ytterligare, varvid vid det laget Kajkan börjar kännas absurd (nästan 20% av vikten).

Krav
  • Under 2.5kg
  • Helst topplock med fickor och några andra externa fickor
  • Minst 60L, helst 70L, då jag bär dem stora prylarna så som tält

Några alternativ jag tittat på

Exped Expedition 80L (2450g)

http://www.exped.com/switzerland/en/product-category/backpacks/expedition-80-bark-brown
Denna beställde jag samtidigt som Kajkan, men den föll pga att jag inte kunde spänna höftbältet tillräckligt. Jag läste något om att detta potentiellt är uppdaterat. Gillade denna säck starkt, men idag känns den nästan något tung och kanske inte värd bytet.

Update: Jag mätte min höft på toppen av höftkammen och det var 87cm. Exped skriver att den passar höfter mellan 89 - 137cm. Så jäkla liten är jag inte tycker jag :( (180cm / 75kg)

Exped Expedition 65L (2300g)
http://www.exped.com/switzerland/en/product-category/backpacks/expedition-65-granite-grey
Känns som en liten viktbesparing för potentiellt för lite volym.

Update 2: Det verkar som om 65L varianten har ett mindre höftbälte och går ända ner till 74cm omkrets (jag är 87cm). Intressant!

Exped Thunder 70L (1490g)
http://www.exped.com/switzerland/en/product-category/backpacks/thunder-70-black
En av favoriterna so far, tickar dem flesta boxarna med fickor och topplock och en riktigt bra vikt samtidigt som den ska kunna ta tyngre laster. Något orolig över hur 18.5kg i denna jämförs med ca 20kg i kajkan.

Exped lightning 60L (1150g)
http://www.exped.com/switzerland/en/product-category/backpacks/lightning-60-black
Lovordad online, men jag tycker den känns aningen liten och klen.

Crux AK70 70L (1500g)
https://www.crux.uk.com/product/3g-ak70-rt
Väldigt lovordad igen, verkar som ett bra alternativ. Det enda tråkiga är avsaknaden av fack. Ska inte ens gå att ha vattenflaska i sidofacken. Men jag kanske kan leva med det om den är så bra som alla säger.

Arcteryx Bora 63 eller 80L (2270g / ?)
http://www.outnorth.se/arc-teryx/bora-ar-63-backpack-men-s#Titanium
Denna verkar väldigt nice, men väldigt dyr. Osäker om 63L räcker, 80 känns dock stort.

-------------------
Är det någon som gjort en liknande resa som kan dela med sig av sina erfarenheter? Eller helt enkelt har en säck de vill rekommendera?

All hjälp mottages tacksamt! :)
 
Senast ändrad:
Hej Utsidan!

Jag börjar med frågorna så slipper ni läsa allt:

Frågor
  • Bör jag byta till en lättare säck nu när jag börjar få ner vikten?
  • Vilken säck rekommenderar ni?

Jag köpte i början av min vandringskarriär en Kajka 75L, som jag är otroligt nöjd över gällande bärsystem och organiseringsmöjligheter. Sedan dess har jag investerat mer och mer i lättare prylar, och känner att den börjar vara den största boven i dramat med sina 3.3kg.

I augusti ska jag och flickvännen bege oss ut i 10 dagar och har en basvikt på ca 20.5kg tillsammans, och sedan circa 16kg consumables. Jag kommer försöka ta en större del vikt då hon ibland får problem med sina knän. Det innebär att med Kajkan kommer jag landa på ca 20kg i startvikt.

Det verkar därför lockande att titta på alternativet att byta säck, till något i 1.5kg - 2.5kg klassen och på så sätt komma ner i 18.2 - 19.2kg startvikt. Detta är fortfarande väldigt tungt enligt mig men framåt kommer flickvännen tjäna 1 - 1.5kg till via utbyte av sovsäck m.m. samt att hon förhoppningsvis kan ta mer vikt framåt vilket borde trycka ner min vikt ytterligare, varvid vid det laget Kajkan börjar kännas absurd (nästan 20% av vikten).

Krav
  • Under 2.5kg
  • Helst topplock med fickor och några andra externa fickor
  • Minst 60L, helst 70L, då jag bär dem stora prylarna så som tält

Några alternativ jag tittat på

Exped Expedition 80L (2450g)

http://www.exped.com/switzerland/en/product-category/backpacks/expedition-80-bark-brown
Denna beställde jag samtidigt som Kajkan, men den föll pga att jag inte kunde spänna höftbältet tillräckligt. Jag läste något om att detta potentiellt är uppdaterat. Gillade denna säck starkt, men idag känns den nästan något tung och kanske inte värd bytet.

Exped Expedition 65L (2300g)
http://www.exped.com/switzerland/en/product-category/backpacks/expedition-65-granite-grey
Känns som en liten viktbesparing för potentiellt för lite volym.

Exped Thunder 70L (1490g)
http://www.exped.com/switzerland/en/product-category/backpacks/thunder-70-black
En av favoriterna so far, tickar dem flesta boxarna med fickor och topplock och en riktigt bra vikt samtidigt som den ska kunna ta tyngre laster. Något orolig över hur 18.5kg i denna jämförs med ca 20kg i kajkan.

Exped lightning 60L (1150g)
http://www.exped.com/switzerland/en/product-category/backpacks/lightning-60-black
Lovordad online, men jag tycker den känns aningen liten och klen.

Crux AK70 70L (1500g)
https://www.crux.uk.com/product/3g-ak70-rt
Väldigt lovordad igen, verkar som ett bra alternativ. Det enda tråkiga är avsaknaden av fack. Ska inte ens gå att ha vattenflaska i sidofacken. Men jag kanske kan leva med det om den är så bra som alla säger.

Arcteryx Bora 63 eller 80L (2270g / ?)
http://www.outnorth.se/arc-teryx/bora-ar-63-backpack-men-s#Titanium
Denna verkar väldigt nice, men väldigt dyr. Osäker om 63L räcker, 80 känns dock stort.

-------------------
Är det någon som gjort en liknande resa som kan dela med sig av sina erfarenheter? Eller helt enkelt har en säck de vill rekommendera?

All hjälp mottages tacksamt! :)

Jag har Exped Thunder 70 och är väldigt nöjd med den, fast jag har inte provat den på någon långvandring än, bara gått ett par mil med all utrustning och övernattat i tältet för att prova all utrustning (allt nyköpt i år då jag inte vandrat på länge) inför vandring i augusti/september 🙂
 

avslutad210712

Gäst
Hon har 16 kg i startvikt och du har 20.
Hon har problem med sina knän.
Du vill ha ner DIN startvikt.

Är du ett troll eller??????

Starta med att få ner HENNES starvikt tex genom att DU bär lite mer. Eller har jämlikheten hos dig/Er gått lite för långt.

Jag brukar bära allt gemensamt och sen bär var och en sitt indivduella men det kanske är en för enkel lösning för dig.

Älskar för övrigt ordet "consumables". *ASG*
 
Hon har 16 kg i startvikt och du har 20.
Hon har problem med sina knän.
Du vill ha ner DIN startvikt.

Är du ett troll eller??????

Starta med att få ner HENNES starvikt tex genom att DU bär lite mer. Eller har jämlikheten hos dig/Er gått lite för långt.

Jag brukar bära allt gemensamt och sen bär var och en sitt indivduella men det kanske är en för enkel lösning för dig.

Älskar för övrigt ordet "consumables". *ASG*
Varför så hård ton?
Jag tolkar det som att TS först och främst är ute efter att få ner deras gemensamma vikt, vilket bara är positivt? Då finns ju utrymme att hjälpa partnern med en procentuellt större del av deras packning utan att själv dräpa sig.

Kajkan är en väldigt fin säck, men också onödigt tung i många fall, särskilt om man är sugen på att i framtiden slimma sin packning viktmässigt.

Har själv en del erfarenheter av Ospreys väskor, tycker att de i många fall är en bra kompromiss mellan pris, vikt, kvalité och "smarta detaljer".
Har bland annat en säck från deras Exos-serie, väldigt lätta säckar men när vikten börjar sticka iväg (t ex de gånger systemkamera-utrustning och fiske-utrustning är med) väljer jag hellre en tyngre säck med ett mer avancerat bärsystem.

En FÖR lätt säck där bärsystemet är för klent för den aktuella packningen kommer inte göra det mer behagligt, snarare tvärtom.

Har du ambitioner att skaffa en lättare packning på sikt har du kilon att spara bara genom att byta ut ryggsäcken. Det kan dock vara klokt att vänta med att byta säck tills man kommit en bit påväg med lättandet av resten av utrustningen innan, just för att undvika för tung packning i för klent bärsystem.

Men å andra sidan, kan man ha för många ryggsäckar?;)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

avslutad210712

Gäst
Varför så hård ton?
Jag tolkar det som att TS först och främst är ute efter att få ner deras gemensamma vikt, vilket bara är positivt? Då finns ju utrymme att hjälpa partnern med en procentuellt större del av deras packning utan att själv dräpa sig.

Kajkan är en väldigt fin säck, men också onödigt tung i många fall, särskilt om man är sugen på att i framtiden slimma sin packning viktmässigt.

Har själv en del erfarenheter av Ospreys väskor, tycker att de i många fall är en bra kompromiss mellan pris, vikt, kvalité och "smarta detaljer".
Har bland annat en säck från deras Exos-serie, väldigt lätta säckar men när vikten börjar sticka iväg (t ex de gånger systemkamera-utrustning och fiske-utrustning är med) väljer jag hellre en tyngre säck med ett mer avancerat bärsystem.

En FÖR lätt säck där bärsystemet är för klent för den aktuella packningen kommer inte göra det mer behagligt, snarare tvärtom.

Har du ambitioner att skaffa en lättare packning på sikt har du kilon att spara bara genom att byta ut ryggsäcken. Det kan dock vara klokt att vänta med att byta säck tills man kommit en bit påväg med lättandet av resten av utrustningen innan, just för att undvika för tung packning i för klent bärsystem.

Men å andra sidan, kan man ha för många ryggsäckar?;)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Därför att upp till 30% av sin kroppsvikt har de flesta inga problem att bära (vilket är struntprat egentligen). En man är oftast tyngre och mer muskulös och därför skall han bära mer i kg räknat och inte i %. En man på 80 bör bära mer än en man på 60 och definitivt mer än en kvinna på 60.

Men om den ena har fysiska problem bör man minska på den människans börda i första hand och det enklaste är att "lasta över". En man som bär 20 kg när hans tjej/sambo/fru bär 16 måste ha väldigt lite skillnad i kroppsvikt.

Men visst kan jag vara riktigt hård och säga att en riktig man tar hand om sin kvinna. Punkt slut. Orkar hon inte bära något så bär han allt. Eller så stannar båda hemma.Men det var på den tiden en man var en man och en kvinna var en kvinna. Nuförtiden är vi båda hen *fy fan*
 
Väldigt märkliga svar på en välformulerad förstapost!

Själv packar jag ner mina grejer i en Exped Lightning 60, och började fjolårets vandring med 19 kg i den. Min fru vill inte byta sin 70l Lundhags för allt smör i Småland, så hon fick ta allt med stor volym och drog i väg med 17 kg. Ibland känner även hon av sina knän, så vi har sett till att hennes packning blir lätt i snabbare takt än min. Hon är en vuxen kvinna som vet vad hon klarar och kan ta ansvar för sin egen hälsa, därför kunde vi tillsammans komma fram till hur packningen ska fördelas under de elvadagar vi var ute. Jag gick också från Kajka till i mitt fall en Lightning 60 just för att vi skulle vår gemensamma packvikt.

Som svar på din fråga: En Exped Lightning tycker jag funkar bra, men det är ingen större komfort att bära den med vikter runt 20 kg, det känns bättre senare när den blivit lättare. Jag spekulerar i att en Exped Thunder därför skulle kunna vara en bra kompromiss om du uppskattade Kajkans möjligheter att strukturera upp var man förvarar saker i packningen. Själv har historiskt haft säckar som bara består av ett stort fack, små sidofack och ett topplock, så jag tycker att det känns rätt OK att Lightning inte erbjuder särskilt mycket på den fronten, men det är nog en vanesak.
 
Jag har också haft Kajka, men numera har jag en Osprey Atmos 65. Den sitter nästan av sig själv på ryggen. Prova den och se om den passar, jag älskar den och kommer inte byta på många år☺️.
 
Tack för dem konstruktiva svaren hittills, mycket givande! För de som väljer att frånta mig och min partners frihet att ta våra egna beslut och bedöma våra egna begränsningar ber jag vänligen att avböja kommentarer i denna tråd. Att jag vill få ner vår totala vikt och ta reda på vilken säck som klarar den totalvikten med förbättrad komfort än Kajkan med avseende på vikt är ämnet på tråden, inget annat.

Det låter som att Thunder är ett bra alternativ från era rekommendationer och vad jag kommit fram till själv. Jag ska gå och testa den idag. Har även fått upp ögonen för HMG Windrider 4400, som väger in på 992g och ska enligt tillverkaren klara upp till 30kg. Någon som har erfarenhet? Avsaknaden av load lifters gör mig orolig, jag lever på dessa med min Kajka.
 
Du nämner ingen Arcteryxryggsäck? Nu är det väl så att var och en tenderar att nämna sin egen ryggsäck, man har ju valt den för att den tycktes bäst och min ryggsäck sitter som en smäck på MIG. Jag gjorde dock ett val utifrån samma funderingar som du har, och mitt val föll på Arcteryx Altra 75 (fast jag har dam) just för att den har det mest gedigna bärsystem jag hittat utan att väga som Kajkan.

Jag är skeptisk till att gå ner i storlek på ryggsäcken för att den väger mindre, om du tänker bära 20 kg. Mycket bättre få plats med allt i ryggsäcken än att behöva bära en massa prylar utanpå som då inte kan regnskyddas. 75 l har ju bärsystem anpassat för att bära mycket. När jag varit ute på långtur med +20 kg har 75 l varit perfekt, och efterhand maten går åt komprimerar jag med sidoremmarna.

Arcteryx Bora är ett annat alternativ.
 
Jag har den äldre Artcteryx Bora 80 på långturer, och är mycket nöjd med dess bärsystem varför jag håller fast vid den trots sin tomvikt på nära 3,5kg. Den nya Bora Ar har jag ingen erfarenhet av, men är bärsystemet likvärdigt och man reducerat vikt genom färre fack och lite tunnare tyg på själva ryggsäcken är den nog ett bra val. Just när man bär startvikter kring 20kg upplever jag att många av de riktigt lätta säckarna inte riktigt hänger med utan riskera bli obekväma.
Ett lättare alternativ som klarar större vikter är givetvis de äldre ramryggsäckarna (ex Fjällräven Raven Gyro, Haglöfs Alaska etc) som du kan hitta begagnade.

En annan tillverkare som gör gedigna säckar är Deuter som du kan titta på. Kolla även om regnskydd ingår i den uppgivna vikten på ryggsäcken, för att jämnföra äpplen med äpplen.

Jag upplever inte din startvikt som anmärkningsvärd på en sådan tur. Själva brukar vi för en 12 dagars tur ha en gemensam startvikt på runt 40kg, varav proviant+bränsle ca 12kg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vättlefjäll Byta Vapor Trail strl Reg till strl L Transportera 5
wrendyr Byta Arcteryx Bora strl M till strl L Transportera 2
Brune Byta flygplats i London resp. Paris Transportera 9
Martin Fjäderlätt Om Vulcanisten tvingades byta säck... Transportera 12
anod Byta höftbälte på TNF Transportera 1
chala Byta avbärarbälte på Norröna Stetind? Transportera 2
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
pargus Vandringsrygga, öppningsbar fram (motsv. kajka/abisko) under 2kg? Transportera 15
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Notsoraw Kajka + MC Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
slåttdalsberget Kajka som gnisslar Transportera 0
pelka Fråga ang.Fjällräven Kajka? Transportera 16
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
Ångström Kajka 75 vs Bora 80 Transportera 16
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
Skipper_ Alternativ till Kajka 75/85 Transportera 3
avslut1008 Fel på Fjällrävens Kajka Transportera 15
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
snusmomrik klättermusen mjölner 2.0 75L vs Arvaker 60L Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...