Toppbok Áhkká 1926-2000

Jag hittade just en toppbok från Áhkká med bestigare mellan åren 1926-2000. Om någon misstror sin morfars fjälläventyr på Áhkká som ung har ni chansen att ta reda på sanningen nu! :)
 
Även mina fördomar gick bet där, det är faktiskt förvånansvärt många kvinnor som var uppe, även om det är fler män. Den 9/8 1932 var t ex en man, fem kvinnor och en medförd lax uppe på toppen. :)
 
Hur många bestigare per år är det på senare tid på ett ungefär ?

Det varierar nog rätt mycket beroende på snömängd och väder från år till år. Tror många kommer till första stortoppen, men få tar sig över haket pga väder eller snö eller höjdrädsla eller klokhet. Jag var själv uppe i slutet på augusti i fjol och då var det bara 2-3 st som varit uppe sedan augusti 2015.

I den gamla toppboken är det uppskattningsvis 5-15 per år genomgående, med väldigt få bestigare under krigsåren.

1969 var en tjugoårig Claes Grundsten uppe. :)
 
...ser ut som jag har ingen ursäkt mer att inte gå upp på toppen. Om de klarade det även för 85 år sen.
Ska även ta med en lax, som emotional support animal.

PS: skrev laxen också under? Vad hette hen?

Det står att den smakade "ypperligt", men det framgår inte om det är laxen som är självgod eller kvinnorna som gillar fisk. :)
 
...ser ut som jag har ingen ursäkt mer att inte gå upp på toppen. Om de klarade det även för 85 år sen.
Ska även ta med en lax, som emotional support animal.

PS: skrev laxen också under? Vad hette hen?

För 85 år sedan gick kvinnorna troligen klädda i klänning dessutom. Så byt ut klänningen och gå dit! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grynet_Molvin Toppbok kierkau Fjällvandring 1
Norris Ny toppbok på Pårtetjåkkå Fjällvandring 2
Leech Áhkká Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...