Att skaffa segelbåt och ge sig iväg utan större erfarenhet. Någon som gjort det?

Har surfat runt i några timmar nu och läst om ensamsegling och fått väldigt oklara intryck om vad som egentligen krävs i form av erfarenhet och budget. Många skriver att man måste ha seglat si och så länge, gjort den och den kursen och blablabla, samtidigt som andra menar att det mer eller mindre bara är att ge sig av och att man lär sig under tiden. Jag lär mig ganska lätt, är iallafall nästan säker på att jag inte är efterbliven. Kommer förmodligen kunna träna lite innan eftersom min bror äger en segelbåt.

Jag håller på att spara ihop en slant för att sticka ut och resa under så många år det bara går, hade tänkt göra det endast på cykel men tanken på att skaffa en segelbåt att ta med cykeln på känns lockande. Kan man klara sig hyffsat på en båt för under 50 000? Hur mycket kan reparationer och sådant kosta egentligen? Jag är inte ute efter att ha det bekvämt, utan är bara intresserad av det mest grundläggande för att ta mig fram någorlunda säkert. Jag planerar att för det mesta segla ensam.
 
allt går

Allt är möjligt men det kan ju bli svårt också...

Lite ideer kan du kanske få från djuptvatten.com
Det var ett par killar som skulle åka runt jorden men fastnade i Amsterdam.

Jag var imponerad av deras satsning men om de gjort lite mer research hade de kanske kommit längre.

/ATW
 
Jag känner till en som från nybörjare genomfört en atlantsegling och sen seglade han hem oxså. De flesta med högflygande planer brukar komma en bit innan något havererar som är för kostsamt att att reparera för deras budget.
Båt är trevligt men att genomföra de möjliga istället för det närapå omöjliga är måhända inte så heroiskt men kanske genomförbart.
Rättar man ambitionerna efter verkligheten så brukar det gå väl. Sen finns det ju de som haft en rasande tur oxså.
go tur
 
Skulle egentligen inte ha något emot att fastna i Amsterdam :) de använde sig av en Albin Vega vilken man verkar kunna skaffa sig för runt tjugotusen, vilket är helt i min smak.

Det jag har svårast att få en uppfattning är vad själva färden kan kosta. När det gäller långfärdscykling så har jag ofta läst att 100 kr om dagen är rimligt att räkna med, om man lagar egen mat, campar i bushen och så vidare. Och så kan man så klart spendera det tiodubbla om man vill det. Är det till exempel lätt att undvika hamnavgifter?
 
Har du någon erfarenhet av segling och navigering? Hur långt tänker du dig att komma? Jorden runt, eller bara i Sverige t ex?

Jag skulle inte ge mig ut själv på något större utan att ha tagit förarbevis och kustskepparintyg. Jag brukar segla med flickvän+kompisar på somrarna och har en så länge varken eller men har planer på att ta det förstnämnda åtminstone.
Om 50k räcker skulle jag gissa beror åtminstone delvis på hur långt du vill komma (korsa hav osv).
 
Nej, verkligen inte;)
Nu är jag ju belastad med en massa erfarenhet efter ett liv med segelbåt men att ge sig ut (ensam?) `på de stora haven´ utan att vara väl bevandrad i konsten att navigera utan elektroniska hjälpmedel eller kunskap beträffande reparation av havererad utrustning skulle jag inte rekommendera. Däremot, kunskaper beträffande själva seglandet skaffar man sig snabbt.
 
Självklart går det att segla omkring med en segelbåt och tycka att det går bra, utan att någonsin ha seglat tidigare.
n
Det är egentligen bara en fråga om omständigheterna: vilka vatten vill du segla på? Med vilken båt? Med vilken besättning? Med vilken säkerhet?

Bara för att exemplifiera lite: om du skaffar en liten båt (tänk sex meter lång) och har 2-3 kompisar med dig och seglar nära kusten hela tiden så lär ni kunna lösa i stort sett alla problem som dyker upp på något sätt. Ni kan mycket väl tänkas ställa till med problem för både er själva och andra, men det går att lösa. Till viss del är det ju sådant man har försäkringar för....

Å andra sidan, om du skaffar en 15 meter lång båt och ger dig iväg över Atlanten ensam så lär du få problem om du inte har massvis med erfarenhet sedan tidigare.

Om du vill läsa om andra som skaffat båt och gett sig av runt jorden kan du köpa boken "Alla sa vi skulle dö": tre studenter köpte en liten segelbåt (Albin Vega, om jag inte minns fel), och helt utan tidigare erfarenhet så drog de jorden runt med den. Nu vill jag komma med några reservationer: enligt rykte har dessa tre "seglat" runt jorden i betydelse att de har använt båt för det. Samma rykteskälla säger nämligen att de har slitit ut (!) två utombordsmotorer på varvet, vilket ju kan hända om man väljer att inte använda seglena som kraftkälla. Deras vägval skall tydligen vara ett sådant som är fullt logiskt om man går för motor, men helt ologisk om man seglar.
En annan liten reservation är att de verkar inte ha lärt sig särskilt mycket om båthantering, trots att de seglat runt jorden. Det behöver inte spela någon större roll, men i extremfallet kan det vara skillnaden mellan att klara sig med småskador eller sakta sjunka i stormen.
 
Föreslår att du lånar brorsans båt och drar iväg ensam ut på öppet hav, gärna då det brallar på rejält... Dreja bi och gå ner och laga dig nått att käka och känn hur det känns. Segla sen på kompassen (glöm gps och autopilot det är fusk) och ta pinn och sitt en natt och titta på blint på den bångstyriga kompassnålen. 😄
Gjorde det själv med en Albin Vega med kurs på det exotiska Finland en gång. Vegan är en fin liten båt till bra pris.
Gillar du det så är det bara att styra sydvart till du kan sätta på dig shortsen. 💃😍💃😃🍹🍹
Bara att köra igång det stora äventyret.
God seglats!
 
Självklart går det att segla omkring med en segelbåt och tycka att det går bra, utan att någonsin ha seglat tidigare.
Det är egentligen bara en fråga om omständigheterna: vilka vatten vill du segla på? Med vilken båt? Med vilken besättning? Med vilken säkerhet?

Kommer helt klart prioritera varmare nejder, att komma till Kap Verde vore sjukt häftigt, sedan kanske fortsätta ner längs Afrikas västkust eller ta mig över till Brasilien eller Västindien. Albin Vega verkar spontant som en utmärkt båt som många har föredragit, ser ingen anledning till att chansa och välja något annat. Besättningen kommer nog för det mesta bara vara jag, kanske någon annan som vill följa med efter vägen. Frågan om säkerhet är något som jag verkligen måste fördjupa mig mer i. Flytväst, en nödraket och att undvika Adenbukten? Nej, jag har ingen aning. Ska kolla upp samtliga bloggar och böcker det tipsas om här.

Den där djuptvatten.com var en bra sida, gillade att läsa detta stycke:
Det är kanske många som tror att det är svårt att segla. Att man måste vara extremt duktig på att segla för att kunna ta sig över Atlanten eller liknande.
Vi har väl i princip pratat med tre olika sorters människor. De som har seglar stora båtar, de som har seglat små båtar runt jorden och de som inte har seglat alls. De som oftast dömer ut vår resa är de som aldrig har seglat i hela sitt liv. I princip säger resten åt oss att gå all in.
 
Om du skall ut på världshaven så kan du faktiskt skippa flytvästen: den hjälper egentligen bara när du redan fallit överbord. Drunknar du då, så har resten av familjen en chans att få en kropp att begrava. Då är livsele mycket bättre: den ser till att du inte faller överbord. Eller åtminstone inte kommer längre än typ en meter från båten. Nackdelen är att om det är storm så kan man skada sig ordentligt, men kanske hellre det än flyta på ytan och se båten försvinna i fjärran....
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...