Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Nej det får man inte! Om du läser vad jag skrev i mitt tidigare inlägg så säger Trafikförordningen att "Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns". Undantaget som säger att du får "använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge" är inte tillämpbart bara för att du tycker att det är bättre (går för långsamt) att cykla på därför avsedd cykelbana.

Det finns ett tillägg i lagen http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/01/010753.PDF
"Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färd- målets läge".
 
Nej det får man inte! Om du läser vad jag skrev i mitt tidigare inlägg så säger Trafikförordningen att "Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns". Undantaget som säger att du får "använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge" är inte tillämpbart bara för att du tycker att det är bättre (går för långsamt) att cykla på därför avsedd cykelbana.

Men det är inte din sak som medtrafikant att avgöra när bilbana alt cykelbana ska användas.
Du kan omöjligt veta vad cyklisterna grundar sitt val på och du har ingen rätt att straffa eller tillrättavisa nån som du tycker gör fel i trafiken.
 
Man får heller inte glömma att cykelbanor ganska ofta inte leder dit man tror - helt plötsligt lämnar de den väg man trodde man cyklade utefter och viker av rätt in i ett villaområde utan att man har möjlighet att veta vart man är på väg (skyltar sätts sällan upp på cykelbanor). Om man inte vet vart cykelbanan leder men däremot vart vägen leder är det ganska naturligt att man cyklar på vägen...
 
@greendanger:
Jag har tänkt om helt efter att ha kört bil sedan 1989 och MC sedan 2002 men nu börjat trampa till jobbet för ett år sen och har inte slutat och håller också på med mountainbike. Efter att ha spenderat hyfsat mycket tid på happymtb.org som är som utsidan.se för cyklister så kan jag faktiskt gå med på att bilisterna inte äger vägarna. Om man ett antal gånger per år hamnar bakom en cykelklunga må det vara hänt, finns värre saker att lägga sin energi på.

Läste bland annat det här http://www.cykelmotion.se/gruppcykling.html:
"Det är ofta säkrare att ligga i två led än enkelled där det är riktigt mycket biltrafik runt om. Bilisterna blir irriterade på att de plötsligen måste sakta ner till 40 km/timmen men det är säkrare för oss än om de tar en chansning i 85 km/tim, vilket är lätt om vi kör enkelled. Det är skillnaden i fart mellan bil och cyklar som utgör den största faran. En bilist ska alltid vara uppmärksam och kunna stanna vid hinder framför."

Faktiskt kan jag hålla med om att det blir säkrare att bilarna får bromsa in än om de chansar och kör om i 80 km/h på 50 cm avstånd med möte.

Som skrivet så har jag tänkt om mycket nu när jag själv är en väldigt oskyddad trafikant på cykel i trafiken. Med MC hade man lite trygghet i hjälm, skinnställ och ryggplatta m.m. Och där var det aldrig något snack om att man tar plats. Man fick lära sig att ta upp ett helt körfält så inte idioter i bil klämmer sig förbi. Stora skillnaden är dock att hojen var god för strax under 300 km/h medan cykel går mycket långsammare.

EDIT: Stor tumme upp till Thure.

Mycket märkligt att en cykelsida uppmanar till lagbrott - dvs cykla i bredd bland biltrafik.

Cyklister verkar se det som sin rättighet att öva på sin passion bland annan trafik i förhållanden som råder under cykeltävling -dvs klungkörning och cykling bredd.

Om jag skulle ha rally som hobby och ge mig ut och köra tokfort på icke-avlysta grusvägar - hur skulle annan trafik reagera då?

Jag kan förstå att det inte är optimalt att cykla landsvägsracer på cykelvägar som är kombinerade GC-vägar men trafikens grunderegel gäller bilister såväl som cyklister - att anpassa fart efter förhållanden och möjliga uppdykande hinder. Det är ingen rättighet att köra 70 på 70-väg, vaken med cykel eller bil, inte ens har man rätt att köra 40 om förhålladena inte medger det.
Man har bara skydligheter i trafiken och det gäller bilister och cyklister.
Jag missunnar inte cyklister att träna cykling men det får inte hindra bilister - man kan träna cykling på många sätt: på spinningcykel, genom att cykla ensam och klungträning kna man göra på glest trafikerad väg eller på avlyst väg. Det är som framgått inte lagligt att cykla i bredd då annan trafik störs.
Som bilist får man bara göra omkörning då det kan ske utan fara och är det fara för cyklisten eller mötande trafik så får man vackert vänta bakom tills man kan köra om säkert för alla.

Kramas i trafiken!

/Patrik, cyklist och bilist
 
Du ligger >1 års surfande på happymtb.org efter mig så du har lite att jobba med i "uppmjukande av attityd" :) Jag *var* nästan hatisk mot de där klungorna som störde flowet när jag var ute och körde sporthoj här i Mälardalen förut. Jag kan numer unna de som sportar och håller på med landsvägscykling att få ta plats på samma sätt som bönderna orsakar trafikstockning när de är ute och irrar utanför åkern. Att det är lagbrott osv. stämmer inte riktigt så det är nog bäst att le och gilla läget. Är det någon som ser det som ett gigantiskt problem förresten?

Det där med dödslängtan i trådstarten känns väldigt skevt och fel på ett dåligt sätt. När man kör om så håller man såklart ordentligt avstånd. Inte kör jag om andra bilar på 50 cm avstånd och absolut inte cyklister, då väntar jag hellre en liten stund.

Mycket märkligt att en cykelsida uppmanar till lagbrott - dvs cykla i bredd bland biltrafik.

Cyklister verkar se det som sin rättighet att öva på sin passion bland annan trafik i förhållanden som råder under cykeltävling -dvs klungkörning och cykling bredd.

Om jag skulle ha rally som hobby och ge mig ut och köra tokfort på icke-avlysta grusvägar - hur skulle annan trafik reagera då?

Jag kan förstå att det inte är optimalt att cykla landsvägsracer på cykelvägar som är kombinerade GC-vägar men trafikens grunderegel gäller bilister såväl som cyklister - att anpassa fart efter förhållanden och möjliga uppdykande hinder. Det är ingen rättighet att köra 70 på 70-väg, vaken med cykel eller bil, inte ens har man rätt att köra 40 om förhålladena inte medger det.
Man har bara skydligheter i trafiken och det gäller bilister och cyklister.
Jag missunnar inte cyklister att träna cykling men det får inte hindra bilister - man kan träna cykling på många sätt: på spinningcykel, genom att cykla ensam och klungträning kna man göra på glest trafikerad väg eller på avlyst väg. Det är som framgått inte lagligt att cykla i bredd då annan trafik störs.
Som bilist får man bara göra omkörning då det kan ske utan fara och är det fara för cyklisten eller mötande trafik så får man vackert vänta bakom tills man kan köra om säkert för alla.

Kramas i trafiken!

/Patrik, cyklist och bilist
 
Idag

Idag var min rekreerande motion halvannan mil skogsmarsch med avslutande tre kilometer på väg och racercykeln vilade.

På eftermiddan uppstod behov av anskaffning av förnödenheter varför jag tog en av mina mer utilistiska cyklar den 6,5 km långa resa det innebär att ta sig till ICA i Knivsta på den mest bilfria vägen som står till buds och sedan samma väg åter. Hem lastad med mjöler, mjölkprodukter, dryckjom, kikärter och de för långa cykelfärder praktiska dadlarna.

På resan till affären kom jag ikapp två ryttare vilket i.o.f.s. inte är ovanligt längs denna väg. För mer än trettio år sedan ägnade jag rätt mycket tid åt att rida och sköta hästar varför jag har en viss kunskap om ryttarens situation och förutsättningar. En av dessa är att en häst är ett flyktdjur enl. principen spring ifrån allt som är farligt eventuellt efter att först ha gjort en rejäl bakutspark.

Hur agerar man mot bakgrund av denna kunskap och erfarenhet för att visa hänsyn och undvika att farliga situationer för sig själv häst och ryttare?

Jag inleder med att med min röst ropa på ett behörigt avstånd; Hej här kommer jag. då vet hästen och ryttaren att det kommer en människa bakifrån. när jag kommer närmare hästen så saktar jag ner farten och pratar tydligt till ryttaren och hen svarar då. Blir ofta en trevlig vardagskonversation under tiden som jag passerar ekipaget som A. Gernandt skulle ha uttryckt det. detta är ett sätt att förhålla sig till situationen som rönt stor uppskattning hos ryttarna och det är inte alls ovanligt att de säger; Tänk om bilister kunde visa en sådan hänsyn.

Mot bakgrund av denna erfarenhet och min erfarenhet som relativt flitig cyklist, oftast ensam men ibland i nån liten grupp på ett par tre likasinnade, så vill jag påstå att bilisternas påstådda problem, av den karaktär som framskymtat i denna tråd, bottnar i deras egen ignorans och brist på inlevelseförmåga i sina medtrafikanters situationen. Uppfattningen har dessutom stärkts av vad jag sett av medbilisters agerande i trafiken under mitt eget bilkörande.

Om man lär sig att ta hänsyn till andra människors sätt att färdas och under vilka villkor de gör det så slipper man harmas och det bättrar förmodligen också på hälsan med bl.a. sänkt blodtryck. Det resultatet ger förvisso också flitigt vardagscyklande och vardagsrörlighet i stort.

Som bildad människa så bör man ha sett Walt Disneys dokumentär, ehuru animerad, om Janne Långben som bilförare. Den visar med enastående psykologisk skärpa på den mentalitetsskillnad som uppstår i en hygglig medborgare när denne tar plats bakom ratten.
 
Du ligger >1 års surfande på happymtb.org efter mig så du har lite att jobba med i "uppmjukande av attityd" :) Jag *var* nästan hatisk mot de där klungorna som störde flowet när jag var ute och körde sporthoj här i Mälardalen förut. Jag kan numer unna de som sportar och håller på med landsvägscykling att få ta plats på samma sätt som bönderna orsakar trafikstockning när de är ute och irrar utanför åkern. Att det är lagbrott osv. stämmer inte riktigt så det är nog bäst att le och gilla läget. Är det någon som ser det som ett gigantiskt problem förresten?

Det där med dödslängtan i trådstarten känns väldigt skevt och fel på ett dåligt sätt. När man kör om så håller man såklart ordentligt avstånd. Inte kör jag om andra bilar på 50 cm avstånd och absolut inte cyklister, då väntar jag hellre en liten stund.

Jag ser ett lagbrott om man cyklar i bredd och det finns annan trafik som vill förbi. Hur kan man annars tolka lagtexten:
6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
Gemensamma bestämmelser
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

Dock ger inte breddcykladen cyklisters lagbrott rätt till annat lagbrott - t ex att göra en vådlig omkörning. Ett fel rättfärdigar inte ett annat.

Bönder (och andra) får framföra traktor på väg i låg fart (ej motorväg(motortrafikled) enligt lag men cyklister får inte cykla i bredd då någon annan trafikant, bilist eller tredje cyklist, vill köra om ifall det leder till olägenhet eller fara.
Om jag skulle gilla enduro kan jag inte ge mig ut och köra i vilken skog jag vill med motorcykel. Det finnas lagar att följa som är till för kollektivets bästa och det kan ibland vara motsatt mot den enskildes bästa.

/Patrik, följ lagen och kramas i trafiken
 
Jahaja

Nu har bilisterna verkligen visat sitt rätta jag. Helt oootroligt hur inskränkt och trångsynt en bilist kan bli. Jag bara baxnar. Om man har den uppfattningen och dessutom visar den (som i inläggen ovan) då undrar jag vart människan är på väg.....

Junioren
 
Det du missat genom att inte läsa cykelforum är att de som cykeltränar upplever att bilister inte alls saktar ner och kör om trots möte när de gått ner på singelled. Det är alltså ett visst medvetet säkerhetstänkande att inte gå ihop.

Håller med Junioren. Ingen behöver dö om bilarna håller avstånd och kör på ett säkert sätt som i normala fall.
 
Det finns ett tillägg i lagen http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/01/010753.PDF
"Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färd- målets läge".

Om du orkat läsa vad jag skrivit tidigare hade du sett att jag redan både hänvisat till samt avfärdat just det undantaget. Men för att vara överdrivet pedagogisk:

Trafikförordningen säger att man inte får cykla i bredd om inte vissa förutsättningar uppfylls. En av de två förutsättningar som finns är att det ska vara lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Att cykelbanan är dåligt underhållen eller att man inte vill cykla där är svårt att motivera som orsak till att det skulle vara lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Så glöm att gömma dig under lagen för att cykla på allmän väg där det finns cykelbana i närheten.

Men det är inte din sak som medtrafikant att avgöra när bilbana alt cykelbana ska användas.
Du kan omöjligt veta vad cyklisterna grundar sitt val på och du har ingen rätt att straffa eller tillrättavisa nån som du tycker gör fel i trafiken.

Det är inte min sak som medtrafikant att avgöra när en klunga med cyklister ska använda bilväg eller cykelbana, men det är min sak att bedöma om jag anser mig hindrad av deras framfart. Det är heller inte min sak att avgöra vad "cykelsvin" (för att parafrasera en medlem aktiv i tråden "Allemansrätten") grundar sina val på, men om jag kör på en väg med intilliggande cykelbana och det inte finns någon asfalterad avfart de närmaste kilometrarna förbehåller jag mig ändå rätten att påstå att valet att inte nyttja cykelbanan inte har med "färdmålets läge" att göra. När det gäller att straffa eller tillrättavisa andra i trafiken anser jag det vara ett smutsigt grepp av dig att försöka få det att verka som om jag skulle ha påstått att jag förordar något sådant - skäms!
 
Om du orkat läsa vad jag skrivit tidigare hade du sett att jag redan både hänvisat till samt avfärdat just det undantaget. Men för att vara överdrivet pedagogisk:

Trafikförordningen säger att man inte får cykla i bredd om inte vissa förutsättningar uppfylls. En av de två förutsättningar som finns är att det ska vara lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Att cykelbanan är dåligt underhållen eller att man inte vill cykla där är svårt att motivera som orsak till att det skulle vara lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Så glöm att gömma dig under lagen för att cykla på allmän väg där det finns cykelbana i närheten.

Det är inte min sak som medtrafikant att avgöra när en klunga med cyklister ska använda bilväg eller cykelbana, men det är min sak att bedöma om jag anser mig hindrad av deras framfart. Det är heller inte min sak att avgöra vad "cykelsvin" (för att parafrasera en medlem aktiv i tråden "Allemansrätten") grundar sina val på, men om jag kör på en väg med intilliggande cykelbana och det inte finns någon asfalterad avfart de närmaste kilometrarna förbehåller jag mig ändå rätten att påstå att valet att inte nyttja cykelbanan inte har med "färdmålets läge" att göra. När det gäller att straffa eller tillrättavisa andra i trafiken anser jag det vara ett smutsigt grepp av dig att försöka få det att verka som om jag skulle ha påstått att jag förordar något sådant - skäms!

Ja, jag skäms - å dina vägnar. Med 'du' menade jag alla paragrafryttare i trafiken som anser att de och endast de gör rätt, har alla rättigheter och dessutom har rätten att trafikundervisa andra...
Så du anser på fullt allvar att du tolkar ett par tolkningsbara lagar och paragrafer på rätt sätt och alla cyklister som inte tolkar dem som du har fel? Varför lagförs inte fler cyklister då?

Sen i din överdrivet pedagogiska förklaring ovan så tror jag att du blandar ihop breddcykling och cykelbanor rätt friskt...jag blir mest förvirrad när jag läser vad du skriver...

/cykelsvin och bilistsvin
 
Om du orkat läsa vad jag skrivit tidigare hade du sett att jag redan både hänvisat till samt avfärdat just det undantaget. Men för att vara överdrivet pedagogisk:

Trafikförordningen säger att man inte får cykla i bredd om inte vissa förutsättningar uppfylls. En av de två förutsättningar som finns är att det ska vara lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Att cykelbanan är dåligt underhållen eller att man inte vill cykla där är svårt att motivera som orsak till att det skulle vara lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Så glöm att gömma dig under lagen för att cykla på allmän väg där det finns cykelbana i närheten.

Läs texten igen. Tillägget i trafikförordningen ger cyklisten rätt att välja cykelbana eller väggren. Du får tycka vad du vill om cyklister, men det är ovidkommande.

De flesta som cyklar på väggrenen istället för på cykelbanan gör det säkert för sin och andras säkerhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...