Hammock

Jag har ett cellplastliggundrerlag som jag kapat i två delar. En del täcker från baken upp till nacken, den kortare delen har jag på tvären under baken.

Dessa använder jag under vår, sommar och höst.
På vintern använder jag underquilt.

Testade att klippa till ett liggubnerlag på ditt sätt , funkade inge vidare för mig. Vaknade flera gånger av att någon kroppsdel hamnat utanför och kylts ner, allmänt bökigt att få till allt på plats när man ligger där i sovsäcken också. Antar att jag rör mig mycket nör jag sover.

Någon som testat hennesy bubble pad och kan jämföra skillnaden mot ett liggunderlag när det kommer till smidighet/möjlighet att vända sig i sovsäck osv ?


Vill helst undvika ubderquilt p.g.a den ökade packvolymen/vikten
 
Ja, jag har Double Bubble. Har skrivit om det tidigare, antagligen i den här tråden. Men för att summera, det värmde tillräckligt där det täckte (det var strax under +10 i stan den natten, så några grader kallar i skogen). Problemet var att det var för smalt nedtill. Jag fick delar av kroppen mot sidorna på hammocken där underlaget inte täckte och det blev kallt. Överkroppen höll sig varm. Annars var det bekvämt, styvade inte upp hammocken märkbart, och låg på plats. Men då använde jag det i en Hennessy som har hakar som håller fast det. Tror det skulle vara hur funkis som helst på sommaren om det bara var större.

Har köpt ett stort sjok tunn evazote som jag ska försöka klippa till så det går upp på sidorna och komplettera med detta. Vill inte heller lägga pengar på underquilt innan jag vet hur biten jag kommer att bli.
 
Vad packar ni era hängmattor (med tillbehör) i? Intresserad av att köpa en till kortare vistelser, men vill sträva efter så liten och lätt packning som möjligt.

Jag kör följande setup vilket har funkat bra till +3C för mig:

Hennessy Explorer Asym Zip med originaltarp
DD underblanket
Snugpak top quilt
Biltema lastremmar som "tree huggers" då jag ville ha lite längre än de som följde med

Har sedan tagit en Haglöfs kompressionspåse och gjort ett litet hål i botten, trätt genom "snöret" från ena ändan av hängmattan. Sedan rullat upp och tryckt in rubbet. Blir ganska kompakt när man komprimerat allt, så får plats i sovsäcksfacket på min ryggsäck. Sen är det bara att fästa snöret som sticker ut ur botten i första trädet, öppna säcken och dra ut hela hängmattan och fästa i andra. Supersnabbt och smidigt. Underblanket sitter fast i hängmattan hela tiden och quilten ligger bara i.
 
Jag kör följande setup vilket har funkat bra till +3C för mig:

Hennessy Explorer Asym Zip med originaltarp
DD underblanket
Snugpak top quilt
Biltema lastremmar som "tree huggers" då jag ville ha lite längre än de som följde med

Har sedan tagit en Haglöfs kompressionspåse och gjort ett litet hål i botten, trätt genom "snöret" från ena ändan av hängmattan. Sedan rullat upp och tryckt in rubbet. Blir ganska kompakt när man komprimerat allt, så får plats i sovsäcksfacket på min ryggsäck. Sen är det bara att fästa snöret som sticker ut ur botten i första trädet, öppna säcken och dra ut hela hängmattan och fästa i andra. Supersnabbt och smidigt. Underblanket sitter fast i hängmattan hela tiden och quilten ligger bara i.

Det låter ju supersmidigt. Men då har du ingen sovsäck?
Vad tror du att det väger och vilket storlek på ryggsäck?
 
Han har ju quilt istället för sovsäck.

Är också intresserad av DDs underquilt. Den är väldigt billig och just inte tyngre än andra syntetvarianter, ett par hekto kanske. Men håller den värmen så bra som de säger? Hur kallt har du sovit i den?
 
Ja, kör bara quilt och inte sovsäck. Det är ganska bökigt att ha en sovsäck i en hängmatta tycker jag.

Vikten ligger väl runt 3,3kg eller så totalt. Ryggsäcken är min gamla Haglöfs ShoSho 6000 och komprimerad får den plats i bottenfacket. (Kör en större ryggsäck då jag brukar även ha med tält+sovsäck till barn.)

För ett par år sedan var det en lite småkall natt tidigt i september och när jag vaknade var det +3 ute. Inga problem alls, skulle tippa på att om man inte är frusen av sig går det nog bra att köra med denna setup ner till nollstrecket. Dock viktigt att se till att din underblanket sitter som den ska, flyttar den på sig blir det kallt fort som attan...
 
För ett par år sedan var det en lite småkall natt tidigt i september och när jag vaknade var det +3 ute. Inga problem alls, skulle tippa på att om man inte är frusen av sig går det nog bra att köra med denna setup ner till nollstrecket. Dock viktigt att se till att din underblanket sitter som den ska, flyttar den på sig blir det kallt fort som attan...

Tack. Jag kan vara frusen och är handikappad från början då jag är av det frusnare könet. Kanske ska jag satsa på nåt som går lite längre under nollan.
 
Tack. Jag kan vara frusen och är handikappad från början då jag är av det frusnare könet. Kanske ska jag satsa på nåt som går lite längre under nollan.

Kolla på Shug Emerys YouTube, han har hammockcampat i -40 så kan nog få lite inspiration där. Ett alternativ kan vara att göra en egen underblanket av en sovsäck, bör gå att pyssla ihop med lite tid och en bit shockcord. :)
 
Nä, sy är inte min grej, Har iofs en gammal fjällfävensäck som spruckit längst ner. Men jag tror det är svårt att få en sån att täcka också. Hennessy är rätt breda och soväckar är väldigt smala nedtill.
 
Dags att väcka upp tråden nu när våren är på väg. Tråden har legat i dvala lite väl länge nu.

Är det bara jag som fipplar med utrustningen hela vintern också? Köpte en sån hammockställning på Biltema förra året för att ha i trädgårn, men nu står den inomhus, vilket är helt perfekt om man som jag nördar i att optimera allting. Nyligen gjort ett löstagbart halvt myggnät som blev riktigt UL och helt utan dragkedjor (Inspirerat av Derek Hansens The Hug"), gjort lite ny upphängning till UQ:n.

Finns det nån bra tygaffär IRL i Sthlms-regionen där man kan köpa lämpligt nylontyp för en hammock?
 
Följdfråga

Någon som vet hur styrkan skiljer mellan nylon och polyester? Har gott om det sistnämnda. Enkelväv (foderpoly) hållar bra för "unga vuxna", men vet inte hur många kg jag vågar tro att den ska tåla uppåt? Hammocklängden är alltid minst 330cm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...