Tälta vid Stenshuvud?

Det råder tältförbud i Stenshuvuds nationalpark. Vet någon om det finns möjlighet att slå upp sitt tält någonstans i närheten? Jag bor i skåne, men har aldrig varit där och känner inte till området.
Tips tages tacksamt emot.
:)
 
Nedanför parkeringen om man kommer från Kivikshållet finns en öppen yta. Nästan nere vid stranden. Där har jag tjuvtältat några gånger när jag varit och fiskat. Har man bil går det att hitta en del platser 10-20 min ifrån t ex en bit in efter vägen mot S:t Olof, sen höger vägen mot Stråntebacka. Till höger har man ett litet skogsområde där jag också tältat. Sätter man upp tältet sent, tar ner det hyfsat i tid och inte har ölfest hela natten och stökar ner så ska det inte vara några problem. Sen finns det kanske några rastskydd längs Skåneleden i närheten.
 
Precis norr om Vitemölla finns det fina tältplatser men tyvärr är det naturreservat även där. Mellan Vitemölla och Kivik går det att tälta nere vid stranden, kanske inte jättebra men helt ok i brist på annat. Jag har bara kollat längs vattnet, det kanske finns bättre möjligheter en bit inåt, till exempel väster om Strandbackarna ser det ut att vara tältbart på kartan.
 
Fler alternativ?

Tänkte gå brösarps backar - stenshuvud i helgen och tälta någonstans i närheten av stenshuvud. Det enda alternativet i denna tråd är vitemölla än så länge. Finns det fler ställen? Vi skulle gärna vilja ha lite skydd av skog, samt gärna möjlighet till att göra upp eld. Vi har inte tillgång till bil. Tacksam för fler tips!
 
Tänkte gå brösarps backar - stenshuvud i helgen och tälta någonstans i närheten av stenshuvud. Det enda alternativet i denna tråd är vitemölla än så länge. Finns det fler ställen? Vi skulle gärna vilja ha lite skydd av skog, samt gärna möjlighet till att göra upp eld. Vi har inte tillgång till bil. Tacksam för fler tips!
Hej
Det här blir inget bra svar men förhoppningsvis är det bättre än inget.

Som påpekats tidigare så är det naturreservat med tältningsförbud ända från Vitemölla och norrut till Verkaåns utlopp. Reservatet är ett par hundra meter djupt.

Mellan Vitemölla och Kivik var det tidigare förbjudet att tälta nere vid havet men när jag gick förbi nu i våras lade jag inte märke till några skyltar så det är möjligt att det förbudet är upphävt. Uppe på marknadsplatsen är det i alla fall tillåtet att tälta och där finns även en eller två grillplatser. Dock finns där ju inget som helst skydd mot vinden.

Söder om Kivik, några hundra meter söder om kungagraven, finns det en äng med en skeppssättning. Där gäller ju allemansrätten så det borde gå bra att tälta där. Någon egentlig skog finns inte där heller men lite spridda träd. Och det är möjligt att man kan gå ner till den steniga stranden för att göra upp eld men jag har inte provat så jag vet inte säkert.

Ytterligare några hundra meter söderut ligger naturreservatet Esperöd. Där får man inte heller tälta men vid parkeringen finns lite buskar och bakom dessa går det bra att slå upp ett tält. Det finns bord och bänkar men ingen eldplats.

Sedan är det bara äppelodlingar och Kiviks musteri innan nationalparken börjar, med tältningsförbud naturligtvis. Dock hade jag själv inte plågats av dåligt samvete av att tjuvtälta vid Hällevik, i nationalparkens norra ände. Minns tyvärr inte om där finns någon grillplats eller inte.
 
Tack så mycket för svaret! Vi hann dock bege oss innan jag såg ditt inlägg.

Jag tänkte redovisa här hur vi gjorde så att andra kan läsa. Vi gick alltså brösarps backar - vitemölla. Planen var att tälta mellan vitemölla och kivik, men det visade sig vara tältförbud invid stranden varpå vi var tvungna att gå upp till marknadsplatsen och slå upp våra tält. Maknadsplatsen är en stor öppen yta med skog som avgränsar. Vi satte upp tälten invid skogen och fick således väldigt bra skydd mot vinden. Det finns två stycken eldstäder, men dessa är placerade i det öppna och därmed inte så attraktiva då det blåser och är busväder. Vi gjorde istället upp en eld invid tälten men blev snabbt kontaktade av någon närboende att marken minsann var skyddad och att därför det rådde eldningsförbud. Väldigt märkligt att länsstyrelsen/kommunen inte satt upp någon skyllt som informerade om detta... Jag lyckas heller inte hitta något på internet som antyder eldförbud. Vi hann i vilket fall grilla vår mat innan vi fick reda på detta, så det var lugnt.

Sammanfattningsvis så är det alltså förbjudet att tälta längsmed kusten mellan vitemölla och kivik, men okej på marknadsplatsen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wistrom tälta i dalby söderskog nationalpark? Skåne 14
Miss Parker Parkering vid Liagården? Skåne 4
hrungnir Vedläget vid vindskydden Skåne 6
dave1 Rastplats nära Stenshuvud Skåne 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...