• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Downmat för mammor?

Kanske Downmat 9 ändå är att föredra.

Jag har en förskräckligt tung sovsäck, nästan 2 kg. Om jag byter ut den mot en lättare dunsäck kan jag unna mig en Downmat 9 och ändå spara nästan ett kilo. Jag hade tänkt mig en WM UltraLite, men det kanske till och med räcker med en SummerLite om man har ett så varmt liggunderlag?
 
Det är min erfa att man klarar sig bättre med varmt lu, men exakt vad som funkar bäst för dig..;)...

Jag har själv funderat på en wm-Apache för höstbruk (och även sommar) i fjällen. Deras angivna komforttempangivelser fungerar bra för mig (har en antelope sen tidigare).

Så mitt tips är att utgå från att deras trmpgränser stämmer hyfsat med verkligheten för en normalfrusen karl...bäst vore det om de också hade trmpgränser för normalfrusna kvinnor, men det fanns inte när jag handlade senast...
 
Nej, det är besvärligt att det inte finns temperaturangivelser för kvinnor. Jag är helt klart mer frusen än maken! Han sover ner till minusgrader i en tunn syntentsäck från Haglöfs, medan jag själv fryser i en tjock syntetsäck (också från Haglöfs) när det är +5. Men jag tror att lite av boven i dramat är att han sover på ett cellplastunderlag och jag på ett gammalt Thermarest Prolite.
 
Nej, det är besvärligt att det inte finns temperaturangivelser för kvinnor. Jag är helt klart mer frusen än maken! Han sover ner till minusgrader i en tunn syntentsäck från Haglöfs, medan jag själv fryser i en tjock syntetsäck (också från Haglöfs) när det är +5. Men jag tror att lite av boven i dramat är att han sover på ett cellplastunderlag och jag på ett gammalt Thermarest Prolite.

EN 13537 anger tre temperaturer där den första gäller en "standardkvinna".
Här finns litet att läsa om detta:
http://www.getoutbloggen.se/guiden/vad-ar-en-13537/
http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=2808
 

avslutad210712

Gäst
Jag har både ett Prolite 4 och ett Downmat 9. Det förstnämda används på barmark och det andra på vintern dvs Prolitet har egentligen en tuffare uppgift när det gäller komforten. Sover mycket på mage och sida och endast undantagsvis på rygg. Upplever stor skillnad mellan Prolite 4 och det en cm tunnare Thermarest som jag hade tidigare. Det åkte ut just därför att jag gick genom när jag sov på sidan vilket jag aldrig upplever att jag gör med Prolite 4. Visst är ett Downmar ännu bättremen det väger också en del mer.
 
Downmat för mammor

Hej!
Köpte först en 120, men det blev obekvämt för mig som är 172 cm lång. Kändes som antingen huvudet eller låren låg på marken. Överlät det til dottern, 158 cm, som det funkade bra för. (Det är 26 år sedan jag slutade amma henne, då var downmat inte uppfunnet.........)
Men pga vikten är jag mycket intresserad av om någon prövat både downmat och neo air. Vad är skillnaderna att tänka på?
 
Jag har bara Downmant själv och det värmer faktiskt om ryggen, inte bara säljsnack det där med dunet. Misstänker att Neo Air är svalare och har också läst att vissa tycker att de lever om en del.

Dåligt ljud men det låter inte så prassligt om ett Downmat:
<iframe title="YouTube video player" class="youtube-player" type="text/html" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/4YPYVLJbhZw" frameborder="0" allowFullScreen></iframe>

Hej!
Köpte först en 120, men det blev obekvämt för mig som är 172 cm lång. Kändes som antingen huvudet eller låren låg på marken. Överlät det til dottern, 158 cm, som det funkade bra för. (Det är 26 år sedan jag slutade amma henne, då var downmat inte uppfunnet.........)
Men pga vikten är jag mycket intresserad av om någon prövat både downmat och neo air. Vad är skillnaderna att tänka på?
 
Jag sover jätteskönt på min downmat 7, den är tillräckligt tjock för att inte behöva pumpa den särskilt hård utan att ligga på marken så att säga. :)
Har nog ungefär 20-30 nätter varav hälften på vintern på den hittils och är supernöjd, verkar hålla mycket också. Det är inte brist på värme som gör att jag tar med mig ett cellplastunderlag också vintertid, snarare risken för punktering och behovet att ha nått att sitta på vid lunchplatser osv. :)

Men ska man köpa en så kan man spara rätt mycket pengar på att köpa den i en butik utanför sverige.
 
Äntligen!

Efter två års funderande och nu en tredje liten bäbis som ska nattammas så har jag äntligen kommit till skott och beställt ett Exped Downmat 7 S! Det var ju finfint att kunna gå tillbaka till min gamla tråd igen. Det blev en 7:a och inte en 9:a tack vare vad westerneyes skrev om 7:an.

Det var ju verkligen kanon att det nu finns Small, som är 163 cm långt. Jag irriterade mig ju tidigare i tråden på att det bara fanns en lång modell.
 
Och nu har jag testat den, otrolig komfortskillnad mot mitt gamla Thermarest! Det blir inga problem att sova på sidan en hel natt med lite bäbis brevid sig. Längden på 163 kändes precis lagom för mina 168 cm. 1500 kr var den lätt värd. Det sparar vi in redan i sommar på att tälta istället för att hyra stuga!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...