Roddbåt för Atlanten

När vi nu ändå diskuterar lite allt möjligt gällande såna här udda företeelser så kan jag inte låta bli att undra över hur man kan vilja ta sig över hav med roddbåt eller kajak trots att det är så uppenbart att det är segelbåt som är det enda vettiga? För inte är det vindstilla särskilt ofta ute på ett hav.

Jag inbillar mig att det längs en kust (typiskt "Blå bandet") är betydligt mer logiskt att färdas med roddbåt/kajak. Känns som att det finns så mycket extremt i utmaning att hitta på så man inte borde behöva ta till att ro på sträckor där det alltid blåser och där man inte har nytta av att ta sig fram i en liten båt. Men, men, det finns ju de som burit cykel längs Kungsleden och annat långt mer knasigt.
 
Ehum... jag är seglare men skulle nog ändå mena att flyget eller den beryktade Smyril Line vore det logska valet. Men det handlar nog inte om logik, utan om äventyr. Jag tycker roddbåt verkat korkat. Ta ett ordentligt farväl av era nära och kära innan ni ger er ut på havet, säg det som är osagt.

Smaka på meningen "Vi ska ro från Island". Låter det vettigt? Det finns så många vanvettiga ideer som kläcks bara för att skapa en image, ett rykte om sig eller en bild i tidningen. Fråga er själva vad i söker. Naturupplevelsen? Knappast... Strapatsen? Antagligen, men varför juste denna? Det kanske finns andra äventyr som väntar där ni mer sannolikt kan leva länge nog att berätta historien.

Jag är inte emot äventyr, bara dumdristighet. Lite less på alla dessa äventyrare som söker sin gräns och hittar den. De lämnar så mycket sorg efter sig när de dör. Alla visste att det var farligt men ingen stoppade dem....

Anders - räddhågsen fotöljäventyrare
 
Oj vad mycket fel i denna tråd!!!

Jösses vad fel ni har i denna tråd!

Jag vill bara varna för att "hitta fakta i denna tråd" då allt från material, målarfärg, hur tungt det är att ro etc. är helt fel. För att nämna några felaktigheter så...

1) Båtarna kläs i UV-resistent dekor i stället för målarfärg.

2) Som bottenfärg har man inga vanliga Hempel-färger utan riktigt giftiga saker eftersom en veckas växtlighet halverar en roddbåts framfart.

3) Budgeten för ett konkurrenskraftigt oceanroddsprojekt är mångdubbelt mer än vad som nämns i denna tråd.

4) Att ro roddmaskin är en extremt bra träning inför oceanrodd (glöm roddteknikträning - flera samtidiga vågsystem sabbar tekniken). Kan du ro ett Marathon på roddmaskin på hyfsad tid är du fysiskt väl lämpad för oceanrodd (som dock är en extremt svår mental och problemlösningsmässig utmaning). Detta eftersom du inte kan ro tuffare än att du klarar av att ro i morgon, och dagen efter det, och dagen efter det osv.. i kanske upp till 320 dygn! (ca 60 för de kortaste oceanpassagerna)

Det finns två svenskar som har erfarenhet av oceanrodd varav en av dem har erfarenhet av utrustningsval och materialval. Dvs. en person på detta forum kan svara på ovan ställda frågor med någon form av legitimitet.

Tips: Fråga någon om råd som lyckats med det som du vill göra (mentor). Undvik att fråga proffstyckare om råd (rådgivare). I äventyrssammanhang kan dåliga råd kosta människor livet.

För att komma i kontakt med en oceanroddare - ring 0121-249 00. Fråga efter Niclas,,

PS: Det är fullt rimligt att ro den sträckan ni önskar, men det krävs bra mycket mer förberedelser och träning än vad exempelvis en Everest expedition föranleder. Strömriktning och årstid är A och O.
 
Charmiga båtar! Märkligt att de inte används till annat än havsöverfarter (tydligen). Jag har vuxit upp på västkusten med farleden inom synhåll hela somrarna och aldrig sett en roddbåt av det här slaget. Segelbåtar, motorbåtar, kajaker men aldrig en roddbåt. Det borde, likaväl som med kajaker och små segelbåtar gå alldeles utmärkt att semestra med en sån här båt utefter kusten.
Lite märkligt är det allt...
 
I förra årets Banff Mountain Film Festival fanns det med en väldigt sevärd film om en engelsk kvinna som rodde över Atlanten. Hennes båt liknande den i början av tråden. Hon råkade ut för saker och ting hela tiden och var tvungen att ta till sin problemslösningsförmåga. Jag minns inte vad hon hette men det borde vara sökbart. Hon startade vid Kanarieöarna och rodde till Västindien.

Själv håller jag mig på land. Mitt drömäventyr är att cykla till Kina :)
 
I förra årets Banff Mountain Film Festival fanns det med en väldigt sevärd film om en engelsk kvinna som rodde över Atlanten. Hennes båt liknande den i början av tråden. Hon råkade ut för saker och ting hela tiden och var tvungen att ta till sin problemslösningsförmåga. Jag minns inte vad hon hette men det borde vara sökbart. Hon startade vid Kanarieöarna och rodde till Västindien.

Själv håller jag mig på land. Mitt drömäventyr är att cykla till Kina :)

Roz Savage hette hon och filmen hette kort och gott Rowing the Atlantic. Här finns trailern till den:

http://www.youtube.com/watch?v=DEE-VPm1B3M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nikko Snorbillig roddbåt Rodd 8
Wim Äventyrsrodd: VagaBond 4,7 roddbåt i forskningens tjänst Rodd 0
anojak Roddbåt för 2 personer Rodd 7
rostaren Hyra av roddbåt Rodd 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...