2 Alternativ i Jotunheimen

3 Alternativ i Jotunheimen

Givet att man är medelmåttligt tränad och föredrar ett högre tempo och längre dagar än att söndagspromenera och sitta och sola sig halva dagen - är följande tidsplaner rimliga?

tidsangivelserna har jag fått från topptur.com jag vet inte om det är hårda eller lätta. De har ju inga km-angivelser, bara timmar. Jag tänker mig (topp-turer undantagna) att man tillryggalägger 1,5-2mil om dagen.

ALT1: Rundtur inkl 3 klassiker (Glittertind, Galdhöpiggen & Besseggen)

Dag1. Åk tidigt från värmland- gjendesheim 6h. Gå mot glitterheim
Dag2. forts mot Glitterheim fram till glittertinds fot
Dag3. bestig glittertind, fortsätt till spiterstulen och galdhöpiggens fot
dag4. bestig galdhöpiggen t o r spiterstulen
dag5 Spiterstulen - gjendebu
dag6 Gjendebu, båt till Memurubu - gå besseggen till Gjendesheim
dag7 Åk hem från Gjendesheim


Är det jobbigt att bestiga Glittertind med full packning? Jag antar att man måste det när man går förbi och inte kommer tillbaks till samma station


ALT2: Kortare tur (Glittertind & Galdhöpiggen) med Spiterstulen som utgångspunkt (mer fram o tillbaka samma väg).

dag1. värmland- Spiterstulen börja gå mot Glitterheim
dag2. spiterstulen - Glitterheim 8h
Dag3. Glitterheim - Glittertind - Spiterstulen 7h
dag4. Galdhöpiggen t o r 6h
Dag5. Åk hem fr Spiterstulen


Kanske båda turer kan kapa en dag om man håller tempot och går många timmar om dagen? Jag räknar väl med att man går 10-12h om dagen.


Givet att man har tid, är Alt1 en mycket bättre tur? 2an blir ju mer fram och tillbaks till samma stället (spiterstulen).



edit:
Ett tredje alternativ:
Dag1. Värmland - Gjendesheim - Memurubu över besseggen 6h
Dag2. Memurubu - Glitterheim 7h fram till Glittertinds fot
Dag3. Glittertind topptur - spiterstulen - Galdhöpiggens fot 7h
Dag4. Galdhöpiggen topptur
Dag5. Spiterstulen-Gjendebu 8h - båt 16:25 till Gjendesheim - bil hem på kvällen


*Kan möjligen kapa en dag genom att strunta i Glittertind topptur och gå direkt Memurubu - Spiterstulen 13h - görbart på en dag?
 
Senast ändrad:
Såklart det är möjligt, fast det kanske låter lite stressig/jobbigt.
Glittertind kan bestigas med packning som en travers, men kan tänka mig att det är ganske tufft. Vet inte om du har vandrat i Jotunheimen förr, men terränget är lite annorlunda än de svenska fjällen, mycket brantare och såklart högre generelt.

Så, jag tycker att tidsplanen är fullt möjlig. Två toppturer till Norges högste fjäll på två dagar är såklart inte omöjligt, men ja, ganska jobbigt.

Lycka till!
 
Såklart det är möjligt, fast det kanske låter lite stressig/jobbigt.
Glittertind kan bestigas med packning som en travers, men kan tänka mig att det är ganske tufft. Vet inte om du har vandrat i Jotunheimen förr, men terränget är lite annorlunda än de svenska fjällen, mycket brantare och såklart högre generelt.

Så, jag tycker att tidsplanen är fullt möjlig. Två toppturer till Norges högste fjäll på två dagar är såklart inte omöjligt, men ja, ganska jobbigt.

Lycka till!

Vad menas med packning som en travers?

Hur har man tänkt sig att gå från glitterheim till spiterstulen via glittertind UTAN Att ha med sig packningen på toppen?
 
Jag planerar att gå exakt den tur du angivit som alternativ 3 och ska göra det med start nu på måndag eller tisdag. Min plan är att använda 7 dagar för detta men vi har lite längre transporttid i bil än vad du har från Värmland.

Om du gillar att pressa dig och vandra långa dagar tror jag absolut det är möjligt att genomföra på 5 dagar men om du inte är vältränad kommer nog kroppen vara ordentligt mör. Tänk på att det är en väldigt kuperad terräng med rätt mycket höjdmeter på i princip alla dagsetapper.

Jag har även hört att det som på norska sidor anges som en 6h-tur ofta tar ett par timmar till om man är medelmåttigt tränad och ska bära på tältpackning. Om du inte ska iväg förrän senare i sommar så kan jag återkomma med en utvärdering när jag kommit hem :)
 
Hej, Bifogar karta av min rutt i Jotunheimen och distanserna i km:

dag 1 Gjendesheim - Russvatnet 9,2 km
dag 2 Russvatnet - Glitterheim 14,3 km
dag 3 Glitterheim - Glittertind - Spiterstulen
dag 4 Galdhøpiggen 15,4 km
dag 5 Spiterstulen - Hellertjönne 15,9 km
dag 6 Hellertjönne - Lågtunga 11,0 km
dag 7 Lågtunga - Memurubu - Björnböltjönne 8,0 km
dag 8 Björnböltjönne - Besseggen - Gjendesheim 11,8 km

Glittertind var lätt att gå över med packningen, vikten av packningen i början av tur var 19,85 kg
 

Bilagor

  • Jotunheimen.jpg
    Jotunheimen.jpg
    123.2 KB · Visningar: 1,058
Vad menas med packning som en travers?

Hur har man tänkt sig att gå från glitterheim till spiterstulen via glittertind UTAN Att ha med sig packningen på toppen?

Ursäkta jag inte var glasklar. Jag menar att leden mellan Glitterheim och Spiterstulen kan gås med rejäl turpackning med tält, sovsäck, kök etc., men att det såklart är mindre jobbigt om du bara har en lätt packning för en stugatur.
 
Jag planerar att gå exakt den tur du angivit som alternativ 3 och ska göra det med start nu på måndag eller tisdag. Min plan är att använda 7 dagar för detta men vi har lite längre transporttid i bil än vad du har från Värmland.

Om du gillar att pressa dig och vandra långa dagar tror jag absolut det är möjligt att genomföra på 5 dagar men om du inte är vältränad kommer nog kroppen vara ordentligt mör. Tänk på att det är en väldigt kuperad terräng med rätt mycket höjdmeter på i princip alla dagsetapper.

Jag har även hört att det som på norska sidor anges som en 6h-tur ofta tar ett par timmar till om man är medelmåttigt tränad och ska bära på tältpackning. Om du inte ska iväg förrän senare i sommar så kan jag återkomma med en utvärdering när jag kommit hem :)


ok, lycka till, återkom gärna i tråden när du kommer tillbaks! Jag kör någon gång i augusti i så fall.

Problemet jag har är att jag inte har så många dagar. Jag funderar på denna rutt fast kapa Glittertindtoppen och gå direkt till Spiterstulen och på så vis kanske göra det på en dag mindre.

Kommer du då ta med all packning på toppen på glittertind?
Jag antar att på galdhöpiggen kan man lämna det mesta någonstans i spiterstulen?
 
Hej, Bifogar karta av min rutt i Jotunheimen och distanserna i km:

dag 1 Gjendesheim - Russvatnet 9,2 km
dag 2 Russvatnet - Glitterheim 14,3 km
dag 3 Glitterheim - Glittertind - Spiterstulen
dag 4 Galdhøpiggen 15,4 km
dag 5 Spiterstulen - Hellertjönne 15,9 km
dag 6 Hellertjönne - Lågtunga 11,0 km
dag 7 Lågtunga - Memurubu - Björnböltjönne 8,0 km
dag 8 Björnböltjönne - Besseggen - Gjendesheim 11,8 km

Glittertind var lätt att gå över med packningen, vikten av packningen i början av tur var 19,85 kg

ok, det verkar nog som min tidsplan ovan är tämligen optimistisk då. Nu lutar det mest åt alternativ 3 och möjligen skippa toppstigningen Glittertind så kanske man kan trycka det på 5-6 dagar.
 
ok, lycka till, återkom gärna i tråden när du kommer tillbaks! Jag kör någon gång i augusti i så fall.

Problemet jag har är att jag inte har så många dagar. Jag funderar på denna rutt fast kapa Glittertindtoppen och gå direkt till Spiterstulen och på så vis kanske göra det på en dag mindre.

Kommer du då ta med all packning på toppen på glittertind?
Jag antar att på galdhöpiggen kan man lämna det mesta någonstans i spiterstulen?

Jag förstår, inte alltid så lätt att få till en bra rundvandring på några få dagar.

Ja vi går i så fall med packning över Glittertind, men vi har tänkt att om vädret inte ser bra ut eller om kropparna känns trötta så tar vi istället den södra vägen mot Spiterstulen och skippar toppen alltså. Och egentligen samma resonemang med Galdhöpiggen. Jag är en sån som bara gillar ansträngningen av toppturer om vädret är bra nog för att belöna en med fantastisk utsikt :)

Ja, om det blir Galdhöpiggen så är det bara att lämna grejerna vid tältet och packa med lättaste möjliga ryggsäck.
 
ok, lycka till, återkom gärna i tråden när du kommer tillbaks! Jag kör någon gång i augusti i så fall.

Problemet jag har är att jag inte har så många dagar. Jag funderar på denna rutt fast kapa Glittertindtoppen och gå direkt till Spiterstulen och på så vis kanske göra det på en dag mindre.

Kommer du då ta med all packning på toppen på glittertind?
Jag antar att på galdhöpiggen kan man lämna det mesta någonstans i spiterstulen?

Nu är jag tillbaka efter en fantastisk vandring i Jotunheimen! Det var makalöst vacker natur och vi hade sådan otrolig tur med vädret.

Så här blev vår tur:
Dag 0: Anlände sent på kvällen till Gjendesheim. Hittade en tältplats en bit upp i sluttningen längs leden mot Besseggen, strax ovanför trädgränsen.
Dag 1: Gjendesheim-Besseggen-Russvatnet. Gick inte ner till Memurubu utan genade in ner i dalen där Russvatnet ligger.
Dag 2: Russvattnet till Glitterheim. Tältade vid sjön Nedre Steinbuvatnet.
Dag 3: Nedre Steinbuvatnet-Glittertind-Spiterstulen.
Dag 4: Bestigning av Galdhöpiggen.
Dag 5: Spiterstulen-Urdadalen-strax innan Hellertjönne.
Dag 6: Hellertjönne-Gjendebu-Eftermiddagsbåten till Gjendesheim, hämta bilen på parkeringen och börja bilfärden hemåt.

Med transporttiden inräknat använde vi alltså 7 dagar till denna tur och besteg både Glittertind och Galdhöpiggen. Vi är väl normaltränade svenssons och jag hade rejäl träningsvärk redan efter första dagen över Besseggen vilket gjorde mig lite tveksam till de kommande toppbestigningarna. Men kroppen orkar mer än man tror, speciellt när man vaknar till strålande solsken ;) Ska inte ljuga, kroppen var ordentligt trött när vi kom ner till Spiterstulen efter Glittertind och vi var osäkra på om Galdhöpiggen dagen efter skulle bli av men kroppen återhämtade sig bra på en natt faktiskt!

Att bestiga Glittertind med packning var inte så farligt jobbigt, en ganska snäll stigning trots allt. Något värre nerför mot Spiterstulen där det var väldigt brant och stenigt så fötterna och knäna tog lite stryk.

Jag tror absolut att det är möjligt att korta ner denna runda med en dag om man vill men jag skulle inte välja det alternativet själv. Det går att ta sig från Spiterstulen-Gjendebu på en dag men jag är glad att vi delade upp det i två dagar. Det är skönt att ta det lite lugnt ibland!

Urdadalen var bitvis väldigt blockstenig så det gick långsamt att ta sig fram. För att hinna till Gjendebu innan sista båten går måste du nog ställa klockan väldigt tidigt i Spiterstulen. Ett tips om du tänker dig den varianten är att du efter Galdhöpiggen packar ihop dina grejer och vandrar så långt du orkar in i Visdalen under samma dag för att förkorta sträckan dagen efter. Såg några som tältade nära korsningen där leden viker av upp mot Urdadalen.

Delar gärna med mig av mer av turen om det är något särskilt du är intresserad av?
 
Nu är jag tillbaka efter en fantastisk vandring i Jotunheimen! Det var makalöst vacker natur och vi hade sådan otrolig tur med vädret.

Så här blev vår tur:

OK, tackar för redogörelsen.
Hur är det med vatten, mygg och forsar? Är dricksvatten lätttillgängligt? och finns det ställen man behöver vada?
 
OK, tackar för redogörelsen.
Hur är det med vatten, mygg och forsar? Är dricksvatten lätttillgängligt? och finns det ställen man behöver vada?

Inga mygg alls i princip. Enda stället var i Glitterheims närhet där det fanns lite, annars var det myggfritt.

Gott om dricksvatten med vissa undantag. Mellan Russvatnet och Glittertind är det glest med vatten när du är nära högsta punkten. Sen är förstås topparna av Besseggen, Glittertind och Galdhøpiggen vattenfattiga. Vi hade med 1 liter per person och det räckte gott för att täcka de sträckorna.

Inte ett enda vad på hela sträckningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
skogsavenyn alternativ till soyaprotein och röda linser Fjällvandring 12
Heljan Alternativ väg Fjällvandring 4
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
one__hand_hotmail.com Vilket alternativ på Durlings Led Fjällvandring 13
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
svegus Alternativ väg Abiskojaure - Abisko? Fjällvandring 9
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
eyck Alternativ till Exped Orion Extreme? Fjällvandring 14
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
axel_broman Fint alternativ Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 1
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
niklaz Alternativ till ullstrumpor (vandring) Fjällvandring 12
hagaviken Alternativ väg till Sarek Fjällvandring 1
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
Ribosom Alternativ passage söder om Katterjaure? Fjällvandring 4
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
sundstorm Alternativ till Keb? Fjällvandring 4
migael Norra Sytertoppen, alternativ väg? Fjällvandring 1
KJHJ Alternativ till bron över Kukkejåkka Fjällvandring 2
rickard95 Alternativ väg in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 1
tingdahl Alternativ väg till Sareks stortopp Fjällvandring 2
tobeck Alternativ till fnöske ! Fjällvandring 5
grodanbolle Coverboots alternativ? Fjällvandring 6
leniz Alternativ till Kungsleden? Fjällvandring 5
grodanbolle Alternativ till Sarek? Fjällvandring 5
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
Johankjellgren Stora Memurutinden, östtoppen Fjällvandring 0
81nahoj Samåka Gbg-Jotunheimen v32? Fjällvandring 1
Kimkim Olavsbu i Jotunheimen Fjällvandring 6
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.